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Multicultural everyday thinking in academia (MET in academia)

01WBFUQ, 01WBFIU, 01WBFIV, 01WBFIW, 01WBFIY, 01WBFKG, 01WBFKI, 01WBFRK, 01WBFRO, 01WBFRR, 01WBFRS, 01WBFRV, 01WBFRW, 01WBFUO, 01WBFUP, 01WBFUR

A.A. 2025/26

Course Language

Inglese

Degree programme(s)

Doctorate Research in Ingegneria Gestionale E Della Produzione - Torino
Doctorate Research in Ingegneria Informatica E Dei Sistemi - Torino
Doctorate Research in Energetica - Torino
Doctorate Research in Ingegneria Aerospaziale - Torino
Doctorate Research in Ingegneria Chimica - Torino
Doctorate Research in Fisica - Torino
Doctorate Research in Scienza E Tecnologia Dei Materiali - Torino
Doctorate Research in Architettura. Storia E Progetto - Torino
Doctorate Research in Ingegneria Meccanica - Torino
Doctorate Research in Bioingegneria E Scienze Medico-Chirurgiche - Torino
Doctorate Research in Urban And Regional Development - Torino
Doctorate Research in Ingegneria Elettrica, Elettronica E Delle Comunicazioni - Torino
Doctorate Research in Ingegneria Civile E Ambientale - Torino
Doctorate Research in Patrimonio Architettonico / Architectural Heritage - Torino
Doctorate Research in Design E Tecnologia. Persone, Ambiente, Sistemi - Torino
Doctorate Research in Scienze Matematiche - Torino

Course structure
Teaching Hours
Lezioni 8
Lecturers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Castro Carlos   Tecnico Amministrativo   8 0 0 0 1
Co-lectures
Espandi

Context
SSD CFU Activities Area context
*** N/A *** 1    
Sulla base di un'analisi delle diverse narrazioni culturali, questo corso di formazione offre ai partecipanti strumenti e tecniche chiave che possono essere utilizzati per ottimizzare le migliori pratiche interpersonali attraverso la comprensione delle dinamiche degli ambienti interculturali e imparando ad adattarsi o a far in modo che gli altri si adeguino. Questo corso di formazione insegna come superare le sfide nel trattare con persone provenienti da ambienti culturali differenti. Il corso tiene in considerazione l'esperienza accademica dei partecipanti per lavorare al miglioramento del loro benessere all'interno degli spazi accademici. Inoltre, il corso di formazione si concentra sulle sfide affrontate dai partecipanti stessi nella loro interazione con gli altri. Questo corso metterà in evidenza: • Alcuni contributi chiave della teoria culturale e interculturale. • Come riconoscere e adattarsi a diversi stili di comunicazione. • Come affrontare le differenze che ostacolano l'efficienza e la cooperazione. Obiettivi Al termine di questo corso di formazione sulla comunicazione interculturale, i partecipanti impareranno a: • Comunicare meglio in contesti internazionali. • Adattarsi meglio alle situazioni di lavoro multiculturali. • Analizzare e adattarsi a diversi stili di relazione. • Applicare strumenti e tecniche pratiche per aiutarvi a vivere in ambienti multiculturali.
Based on an analysis of diverse cultural narratives, this training course offers key tools and techniques participants can use to optimize interpersonal best practice by understanding dynamics of intercultural environments and learning how to adapt or get others to adapt. This training course teaches you how to overcome challenges in dealing with people from distinct cultural backgrounds. It will draw from the academic experience of participants to work towards improving their wellbeing within academic spaces. Moreover, the training course focuses on the challenges faced by participants themselves in their interaction with others. This course will highlight: • A few key contributions of cultural and intercultural theory. • How to recognize and adapt to different communication styles. • How to deal with differences that impede efficiency and cooperation. Objectives At the end of this Intercultural Communication training course, you will learn to: • Communicate better in international contexts. • Better adapt to multicultural work situations. • Analyze and adapt to different relationship styles. • Apply practical tools and techniques to help you dwell in multicultural environments.
Nessuno
None
Il corso prevede lezioni ed esercitazioni. Le lezioni saranno basate su discussioni relative al materiale di lettura insieme a conversazioni su esperienze vissute in ambienti accademici, ma non solo. L'idea è di creare una narrazione globale sulla comunicazione interculturale che può aiutare i partecipanti a gestire le relazioni interpersonali nella varietà degli ambienti accademici. Inoltre, la consapevolezza di una varietà di visioni del mondo, e come possono essere utilizzate nel proprio sviluppo personale, dovrebbero anche contribuire al loro benessere nel corso della loro carriera. ARGOMENTI • Teoria: introduzione e prospettive teoriche sulla cultura • Esercizio: identificare il nostro contesto(i) • Teoria: Multiculturalismo vs Interculturalismo • Esercizio: discussione di gruppo dai suggerimenti • Teoria: cultura, linguaggio, pensiero in ambienti accademici • Esercizi: discussione di gruppo e esperienze vissute Bibliografia: • DIMITROV, Nanda; DAWSON, Debra L.; OLSEN, Karyn; and MEADOWS, Ken N., "Developing the Intercultural Competence of Graduate Students" (2014). Centre for Teaching and Learning Publications. 2. https://ir.lib.uwo.ca/ctlpub/2 • HALL, Stuart (2018). “Essential Essays, Volume 2: Identity and Diaspora”. Duke University Press. • LENTIN, Alana (2017). “Decolonising epistemologies – Turn the World Upside Down”. https://www.alanalentin.net/2017/02/10/decolonising-epistemologies/ • TODD, Zoe (2016). “An Indigenous Feminist’s Take on the Ontological Turn: ‘Ontology’ Is Just Another Word for Colonialism”. Volume29, Issue1, Academic Freedom and the Contemporary Academy. https://doi.org/10.1111/johs.12124
The course will be delivered in lectures and exercises. The sessions will be based on discussions regarding the reading material together with conversations about lived experiences in academic environments but not only. The idea is to establish a comprehensive narrative regarding intercultural communication that can support participants in handling interpersonal relationships in a diversity of academic environments. Furthermore, the awareness of a variety of worldviews, and how they can be used in their own personal development, should also contribute to their well-being throughout their careers. TOPIC TO DO • Theory: Introduction and theoretical perspectives on culture • Exercise: Identifying our framework(s) • Theory: Multiculturalism vs Interculturalism • Exercise: Group discussion from cues • Theory: Culture, language, thought in academic environments • Exercises: Group discussion and lived experiences Bibliography: • DIMITROV, Nanda; DAWSON, Debra L.; OLSEN, Karyn; and MEADOWS, Ken N., "Developing the Intercultural Competence of Graduate Students" (2014). Centre for Teaching and Learning Publications. 2. https://ir.lib.uwo.ca/ctlpub/2 • HALL, Stuart (2018). “Essential Essays, Volume 2: Identity and Diaspora”. Duke University Press. • LENTIN, Alana (2017). “Decolonising epistemologies – Turn the World Upside Down”. https://www.alanalentin.net/2017/02/10/decolonising-epistemologies/ • TODD, Zoe (2016). “An Indigenous Feminist’s Take on the Ontological Turn: ‘Ontology’ Is Just Another Word for Colonialism”. Volume29, Issue1, Academic Freedom and the Contemporary Academy. https://doi.org/10.1111/johs.12124
In presenza
On site
Presentazione report scritto
Written report presentation
P.D.1-1 - Novembre
P.D.1-1 - November
Valutazione: elaborato finale (1000-1500 parole).
Evaluation: final essay (1000-1500 words).