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Ground improvement engineering

01DVYNF, 01DVYMX, 01DVYVA

A.A. 2024/25

Course Language

Inglese

Degree programme(s)

Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Per L'Ambiente E Il Territorio - Torino
Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Civile - Torino
Master of science-level of the Bologna process in Civil Engineering - Torino

Course structure
Teaching Hours
Lezioni 48
Esercitazioni in aula 12
Tutoraggio 12
Lecturers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Peila Daniele Professore Ordinario CEAR-02/B 48 4 0 0 3
Co-lectures
Espandi

Context
SSD CFU Activities Area context
ING-IND/28 6 B - Caratterizzanti Ingegneria per l'ambiente e il territorio
2023/24
Il corso discute ed analizza le caratteristiche operative e progettuali delle principali tecniche di consolidamento utilizzate per il miglioramento delle rocce e dei terreni. Le tecnologie vengono approfondite sia a livello tecnologico sia a quello progettuale. Le tecnologie descritte sono utilizzate per la gestione di problemi di frane di interventi idraulici e nella costruzione delle gallerie
The rock and soil improvements are a group of technological application widely used in modern evironmental and civil engineering. They are used for the mitigation of natural risks i.g. to prevent and to control landslides, in teh construction of hydraulic works and tunnelling, in the excavation engineering and in large civil constructions such as roads and railways . The course deals with the design tools and technological aspects of the various technologies. The most important technological aspects are presented to allow the students to be able to make a proper choice of the most efficent solution to face specific engineering problems and the related environmental hazards taking into account the geological, geometrical and local site conditions. The program is developed both with class lectures and exercises, discussion of case histories and a technical visit to job sites, if available during the lesson period. The most used design methods of each technology are presented and discussed. The various technologies are presented starting from the technologial aspects and then different examples and applications are developed and analyzed. The discussion of case hystories is focused to show the key application field of the various technologies.
I risultati attesi sono legati la conoscenze delle caratteristiche tecnologiche dei principali interventi di consolidamento e le loro metodologie progettuali. Gli studenti devono essere in grado di: - analizzare problemi multidisciplinari che coinvolgono conoscenze di base di geologie a geomeccanica e applicarle alle specifiche problematiche dei consolidamenti; - sviluppare e scrive un rapporto tecnico, incluso anche lo sviluppo di un computo metrico; - valutare gli ordini di grandezza dei parametri connessi un interventi di consolidamento; - prendere decisioni progettuali motivandole; - sviluppare una ricerca bibliografica per ottenere i parametri e le metodologie progettuali necessarie nello sviluppo delle esercitazioni.
The main goal of the program is to provide to the students the knowledge of the tecnological aspects for soil and rock improvements and their design aspects. The student should become able to: - analyse multidisciplinary problems that requires the skills and abilities developed in the disciplines of applied geology, geomechanics, structural design and to apply these abilities to the specific sector of soil and rock improvements; - to develop and write a technical report, including the bill of quantity; - to evaluate the order of magnitude of the main parameters involved in a ground reinforcing intervention; - to take design decision by motivating them; - to evaluate quickly the order of magnitude of the variables and parameters that the engineer should have to deal with also with a bibliographic research; - to evaluate the a specific "geo" hazard and to choose the proper improvement tecnology to mitigate it.
Gli studenti devono possedere i concetti di base di geologia e di comportamento delle masse rocciose e dei terreni
The student should know the base concepts of applied geology, of the geo-mechanical behaviour of rock masses and soils and the basis of structural mechanics
Classificazione generale dei consolidamenti Opere per applicare forze stabilizzanti: tiranti aspetti tecnologici ed aspetti progettuali, chiodature e in roccia e soil nailing Compattazione superficiale e profonda Drenaggi Terra armata Geosintetici per il rinforzo dei terreni e per il dimensionamento dei rilevati Iniezioni per permeazione Jet grouting Opere per la difesa da caduta massi Ingegneria naturalistica
General classification of ground and rock reinforcement Devices used to apply stabilization forces: tendons, bolts Soil nailing Drainages Geosinthetics Ground reinforced embankments Permeation grouting Jet grouting Freezing Rock fall protection Bio-engineering interventions
Le lezioni sono strutturate con lezioni frontali, con lo sviluppo di progetti basati su casi reali da svolgersi in team e con visite tecniche. Gli studenti dovranno predisporre un report delle visite tecniche effettuate. Sono infine previsti seminari di tecnici provenienti dall’industria e da studi professionali.
The lectures are organized with class lesson face to face, with the development of two project works, usually developed in team, and one technical visit (if job sites are avaible). The project work should produce written reports including technical drawings. The text of the problems, needed technical data are provided by the professor or will be researched by the students. Some seminary can be organized with lessons of specialists coming from construction industry of design companies.
Il testo didattico sarà reso disponibile sul sito web del corso integrato con le slide proiettate a lezione. Le indicazioni legislative a cui fare riferimento per l’approfondimento saranno fornite nel corso delle lezioni.
A text book is available. The lessons ppt will be made available on Politecnico di Torino web site. Additional documents are given during the lessons.
Modalità di esame: Prova orale obbligatoria;
Exam: Compulsory oral exam;
... Criteri Conoscenza delle tecnologie che possono essere applicate per il consolidamento dei terreni e delle rocce e delle loro tecniche di progettazione. Conoscenza delle metodologei di progettazione da applicare ala soluzione di specifici problemi che possono essere risolte con le tecniche di consolidamento e di rinforzo dei terreni. Conoscenza delle normative di riferimento. Capacità di sviluppare in percoros logico per affontare un problema specifico che può essere risolto con una delle tecnologie trattate nel corso. Qualità dell'elaborato contenente la soluzione dei problemi progettuali presentati durante il corso. Procedure per l'esame e per la valutazione L'esame è orale con la discussione di non meno di tre quesiti che potranno essere svolti cvon una discussione e/o con semplici calcoli. Le domande potranno affrontare la descrizioen di una tecnologia, di un metodi di calcolo o la soluzione da adottare per la soluzione di uno specifico problema. L'esame ha l'obiettivo di asseverare la conoscenza da parte dello studente dei temi affrontati durante il corso e l'abilità di applicare le teorie e i metodi di calcolo sviluppati. una discussione sull'elaborato contenente la soluzione dei progetti assegnati durante il corso è parte integrate della discussione dell'esame. L'elaborato deve essere consegnato in versione stampata cartacea al docente non più tardi di una settimana dalla data dell'esame e la sua qualità sarà anche valutata per definire il voto dell'esame. la discussione di questo elaborato è una parte fondamentale dell'esame. Il voto massimo dell'esame è 30/30 mentre l'esame è considerato superato se si suparano i 18/30.
Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
Exam: Compulsory oral exam;
Assessement criteria Knowlege of the technologies that are used for ground improvement and of the design appoaches. Knowledge of the design methodologies and approaches to be used for solving some specific ground improvements. Knowlege of the standards and of the norms Ability to construct a logical path of the choices to be developed to face a specific problem that can be solved with a ground improvement technology. Quality of the developed project assignements Grading Criteria The exam is oral with not less three questions that will be developed with a discussion of the presented applications and/or with a simple calculation . The question will ask the description of a technology, of a computational method or the solution of a specific problem. The exam has the goal to assess the knowledge of the topic listed in the program and the ability of the student to apply the theory and the computation methods developed during the course. A discussion on the design assigments and of the applied solutions is part of the oral discussion of the exam. The design assignements have to be submitted in the printed version one week before the exam and its quality will be evaluated. The discussion of the assignement project document is a fundamental the part of the exam and its weigth is of 50% of the final score. The max score of the whole exame is 30/30 con laude while the exam is considered passed if the score is 18/30.
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.
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