Servizi per la didattica
PORTALE DELLA DIDATTICA

Interdisciplinary projects

01QWZBH

A.A. 2019/20

Course Language

English

Course degree

Master of science-level of the Bologna process in Ict For Smart Societies - Torino

Course structure
Teaching Hours
Lezioni 10
Esercitazioni in laboratorio 90
Teachers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Dovis Fabio Professore Associato ING-INF/03 10 0 0 0 4
Teaching assistant
Espandi

Context
SSD CFU Activities Area context
ICAR/05
ICAR/06
ICAR/12
ING-IND/33
ING-INF/03
2
2
2
2
2
C - Affini o integrative
C - Affini o integrative
C - Affini o integrative
C - Affini o integrative
B - Caratterizzanti
Attività formative affini o integrative
Attività formative affini o integrative
Attività formative affini o integrative
Attività formative affini o integrative
Ingegneria delle telecomunicazioni
2018/19
Il corso si basa sulla metodologia nota come project based learning, un metodo di studio in cui l’apprendimento è basato sullo sviluppo di un progetto. Gli studenti impareranno ad applicare le conoscenze delle tecnologie ICT nei domini applicativi che caratterizzano il corso di laurea: salute pubblica, trasporti intelligenti, progetto innovativo di edifici, smart grids e la geomatica per applicazioni di navigazione. Gli studenti lavoreranno in gruppo per risolvere problemi pratici nei domini applicativi precedentemente identificati. Grazie al lavoro di gruppo gli studenti saranno in grado di approfondire la capacità di comprendere concetti, estendere le loro conoscenze, migliorare le loro capacità relazionali e di comunicazione, sviluppare doti di leadership, aumentare la creatività e migliorare la capacità di esprimersi sia oralmente sia per scritto.
This class will introduce the students to the project based learning approach. The student will learn how to apply the knowledge gained in the ICT area to the application domains characterizing the Master degree: health, intelligent transport systems, innovative building design, smart grids and geomatics for navigation based applications. Students will work together in groups to solve real-world problems in the above-mentioned application domains. Students are expected to deepen the concepts understanding, to broaden their knowledge base, to improved communication and interpersonal/social skills, to enhance their leadership skills, to increase their creativity, and to improve writing and communication skills.
Gli studenti apprenderanno ed applicheranno le metodologie del problem-solving in discipline eterogenee con particolare attenzione agli aspetti pratici. Conoscenze • Uso delle tecnologie ICT in diversi domini applicativi Abilità • Capacità di lavorare in gruppo con persone con competenze eterogenee • Capacità di selezionare la tecnologia adatta in un contesto interdisciplinare diverso da quello in cui la tecnologia ICT è stata originariamente sviluppata
Students will learn problem-solving methodologies drawing on lessons from several disciplines and applying them for the development of a project aiming at solving a simple problem taken from a real case-study. Knowledge • Application of ICT technologies to other domains • Organisation and management of a project • Tools for project management Abilities • Ability to work in a heterogeneous team • Ability to apply and select the proper ICT technology in a context different from the one in which the technology was originally deployed • Technical and scientific communication • Dissemination of project results
Conoscenze di base sulle tecnologie ICT e sulle discipline specifiche oggetto del progetto.
Knowledge of ICT technologies and basic knowledge on the non-ICT disciplines that will be addressed in the project.
Ogni anno saranno resi disponibili agli studenti un insieme di progetti interdisciplinari da sviluppare in team 3 o 4 studenti. A ciascun team viene assegnato un progetto facente riferimento a una delle aree applicative che caratterizzano il corso di laurea: salute pubblica, trasporti intelligenti, progetto innovativo di edifici, smart grids e la geomatica per applicazioni di navigazione. Sono previste, all’inizio del corso, lezioni (12 ore) sull’organizzazione e gestione di un progetto, sugli strumenti comunemente utilizzati per il project management (Gannt chart, organizzazione delle risorse umane, etc) e sulla comunicazione dei risultati scientifici.
Every year a specific set of interdisciplinary projects will be presented to the students, to be developed by teams of 3-4 students. A project in one of the area characterising the Master of Science (health, intelligent transport systems, innovative building design, smart grids and geomatics for navigation based applications) will be allocated to each team.
Dopo una breve introduzione alle problematiche legate allo specifico progetto, gli studenti lavoreranno in gruppo per sviluppare un progetto interdisciplinare guidati da almeno due docenti esperti in aree disciplinari differenti. Durante il corso a ciascun gruppo sarà richiesto di presentare in aula, con cadenza indicativamente di 3 settimane, lo stato di avanzamento dei lavori, discutendo problemi e soluzioni implementate, al fine di sviluppare e migliorare la capacità di comunicare i risultati ottenuti. Le presentazioni contribuiranno alla formulazione del voto d’esame finale.
In the first part of the course, lessons (12 hours) will address the project management strategies, the tools normally used (Gannt chart, human resources accounting, etc), as well as strategies for the dissemination of the results. Along the course, each team will present, on a regular basis (about every 3 weeks) the progress of the project development. During the presentation students are required to present the progress of the work of each member of the team, discuss issues and solutions implemented, adjustments to the project planning. These presentations are mandatory parts of the course activities since they are planned to acquire or improve the ability of communication of the results obtained. The presentations will contribute to the final grade. A final presentation of the projects, open to the public, is organized at the end of the course, during which each group will demonstrate the results achieved, presenting them to a general public. Each group is required to deliver a final report on the work performed. The interim presentations and the final presentations must be uploaded on the course webpage by each group, the same day of the presentation in the class.
Il materiale didattico sarà reso disponibile agli studenti da parte dei docenti proponenti il progetto, a seconda dell’area in cui il progetto si inserisce (salute pubblica, trasporti intelligenti, progetto innovativo di edifici, smart grids e la geomatica per applicazioni di navigazione) e dell’obiettivo specifico. Verrà fornito materiale dal docente responsabile attraverso il portale della didattica, relativo all’organizzazione progettuale e alle tecniche di comunicazione dei risultati.
Teaching material will be provided to each team by the teachers tutoring the different projects, since it depends from the specific application area (health, intelligent transport systems, innovative building design, smart grids and geomatics for navigation based applications) as well as on the specific objective. The teacher responsible of the course will provide slides and notes on the web portal for the classes addressing the project management and communication of the results
Modalità di esame: progetto di gruppo;
L’esame consiste in una discussione orale (almeno 4 domande) su gli argomenti delle lezioni frontali .Inoltre, agli studenti è chiesto di consegnare, almeno una settimana prima dell’appello, un report sull’attività di laboratorio, che servirà ai soli fini di documentare il lavoro svolto. La prova orale sonderà le conoscenze acquisite e la capacità di applicare i concetti appresi. La prova orale inizierà dal commento al report sull’attività di laboratorio al fine di verificare la comprensione del lavoro svolto.
Exam: group project;
The exam grade is based for 1/3 on the quality of the progress presentations and the final presentation, and for 2/3 on the final oral exam. Each group is required to deliver the final report on the work performed at least one week before the exam’s date. The interim presentation must show the ability of the team to manage the project, the organization of the team work, and a proper delivery mode (correct technical language, clarity of presentation, ability to focus on the core ideas). The oral exam is a discussion on the whole project that has been developed and it will start from the delivered report, in order to test: - their understanding of the developed work of each student of the team - their acquired ability for the problem solving - the acquired knowledge of the ICT topics necessary for the project development - the actual results achieved


© Politecnico di Torino
Corso Duca degli Abruzzi, 24 - 10129 Torino, ITALY
m@il