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Visualization of quantitative information

01QZNOA, 01QZNJM, 01QZNLI, 01QZNLM, 01QZNLN, 01QZNLP, 01QZNLS, 01QZNLZ, 01QZNMA, 01QZNMB, 01QZNMC, 01QZNMH, 01QZNMK, 01QZNMN, 01QZNMO, 01QZNMQ, 01QZNNX, 01QZNOD, 01QZNPC, 01QZNPI, 01QZNPL, 01QZNPM

A.A. 2020/21

This course is involved in the OECD research project “Fostering and assessing students’ creative and critical thinking skills in higher education”

Course Language

Italian

Course degree

1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Informatica - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Meccanica (Mechanical Engineering) - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Dell'Autoveicolo (Automotive Engineering) - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Informatica (Computer Engineering) - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Dell'Autoveicolo - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Electronic And Communications Engineering (Ingegneria Elettronica E Delle Comunicazioni) - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Dei Materiali - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Aerospaziale - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Biomedica - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Chimica E Alimentare - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Civile - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Edile - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Energetica - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Meccanica - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Per L'Ambiente E Il Territorio - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Matematica Per L'Ingegneria - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Elettronica - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Fisica - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Del Cinema E Dei Mezzi Di Comunicazione - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Gestionale - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Ingegneria Gestionale - Torino
1st degree and Bachelor-level of the Bologna process in Architettura - Torino

Course structure
Teaching Hours
Lezioni 30
Esercitazioni in laboratorio 30
Teachers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Torchiano Marco Professore Ordinario ING-INF/05 30 0 0 0 8
Teaching assistant
Espandi

Context
SSD CFU Activities Area context
ING-INF/05 6 D - A scelta dello studente A scelta dello studente
2020/21
Gli aspetti di presentazione visuale delle informazioni in maniera corretta ed efficace sono un aspetto fondamentale non solo in campo ingegneristico e scientifico, ma rappresenta un’abilità essenziale nella comunicazione in generale. L’insegnamento presenta le conoscenze teoriche e metodologiche fondamentali per l’organizzazione, il trattamento e la visualizzazione di informazioni quantitative (principalmente numeriche). Inoltre esso fornisce le abilità pratiche per la progettazione e realizzazione di visualizzazioni utilizzando le moderne tecnologie informatiche, orientate sia alla presentazione web sia tradizionale. L’insegnamento è tenuto in lingua italiana.
The correct and effective visual presentation of information is not only a fundamental aspect in the scientific and engineering field, but it represents a fundamental capability in the communication at large. The course presents the fundamental theoretical and methodological knowledge to organize, process and visualize quantitative (mainly numerical) information. Moreover it provides the practical abilities to design and build visualizations by means of modern computer technologies, focusing both on traditional and web presentations. The course is taught in Italian.
Conoscenze: lo studente alla fine dell’insegnamento possiederà i concetti basilari della teoria della misura, di organizzazione e memorizzazione digitale delle informazioni in maniera efficiente (in fogli elettronici e formati open-data), degli aspetti cognitivi e percettivi legati alla visualizzazione, e la conoscenza dei principali ambienti di visualizzazione. Abilità: lo studente sarà in grado di definire gli aspetti metodologici, progettare e realizzare dei semplici sistemi di visualizzazione di informazioni quantitative. In particolare un uso efficiente ed efficace di strumenti basilari quali i fogli di calcolo, la produzione grafici in documenti quali report e presentazioni, e la costruzione di visualizzazioni interattive per l’ambiente web.
Knowledge: the student, at the end of the course, will possess the basic concepts of the measurement theory, the theoretical aspects concerning the efficient organization and storage of digital information (using spreadsheets and open-data formats), the basis of the cognitive and perceptual aspects related to visualization, and the knowledge of the main visualization environments. Abilities: the student will be able to define the methodological aspects, to design and build simple visualization systems for quantitative information. In particular, the effective and efficient use of such tools as spreadsheets, the creation of graphs for documents as reports and presentations, and the development interactive web visualizations.
Si presuppone una conoscenza dei concetti basilari dell’analisi matematica e della programmazione, come quelli forniti dai corsi del I anno. È raccomandata la conoscenza di un linguaggio di programmazione. È necessario essere in grado di analizzare semplici problemi (ad esempio calcolo della serie di Fibonacci) e scrivere programmi che li risolvano.
The course requires a basic knowledge of mathematical analysis and programming, such as that provided by the Ist year courses. It is recommended the knowledge of a programming language. The student must be able to analyze simple problems (e.g. computing the Fibonacci series) and write program to solve them.
- Dati e misure (0.5 cfu) o Teoria della misura o Cenni di statistica descrittiva o Qualità dei dati • Aspetti cognitivi della visualizzazione (1 cfu) o Tecniche di visualizzazione o Codifica visuale o Tipi di Diagrammi comuni o Aspetti accessori dei diagrammi • L'ambiente R (2 cfu, divisi come sotto indicato) o L'ambiente ed il linguaggio R (1 cfu) o Manipolazione di dati (1 cfu) • Visualizzazione online (2.5 cfu, divisi come sotto indicato) o La libreria ggplot (1.5 cfu) o La libreria shiny (1 cfu)
• Data and measures (0.5 cfu) o Measurement theory o Descriptive statistics basics o Data quality • Visualization (1 cfu) o Visualization techniques o Visual encoding o Typical diagrams o Diagram additional compoments • R statistical package (2 cfu, divided as follows) o The R environment and R language (1 cfu) o Data manipulation (1 cfu) • Visualization in R (2.5 cfu, divided as follows) o ggplot library (1.5 cfu) o shiny library (1 cfu)
L’insegnamento comprende un parte teorica accompagnata e strettamente legata ad una pratica. Sono previsti laboratori sui seguenti argomenti: - uso dei fogli elettronici - sviluppo di pagine web - sviluppo di visualizzazioni con l'ambiente R
The course consists of a theoretical part strictly intertwined with a practical one. Laboratory experiences are planned for: - electronic spreadsheets usage - development of web pages - development of visualizations with the R environment
- Dispense fornite dal docente. - Edward R. Tufte, "The Visual Display of Quantitative Information". Graphics Press, 1983. - Stephen Few, "Show Me the Numbers: Designing Tables and Graphs to Enlighten" 2nd Edition, Analytics Press, 2012 - Alberto Cairo, "The Functional Art: An introduction to information graphics and visualization", New Riders, 2012. - Claus E. Wilke, Fundamentals of Data Visualization (Sebastopol, California: O’Reilly Media, 2018), , https://serialmentor.com/dataviz/ - Kieran Healy, Data Visualization: A Practical Introduction (Princeton: Princeton University Press, 2018), http://socviz.co/.
- Materials and handouts provided by the teacher - Edward R. Tufte, "The Visual Display of Quantitative Information". Graphics Press, 1983. - Stephen Few, "Show Me the Numbers: Designing Tables and Graphs to Enlighten" 2nd Edition, Analytics Press, 2012 - Alberto Cairo, "The Functional Art: An introduction to information graphics and visualization", New Riders, 2012. - Claus E. Wilke, Fundamentals of Data Visualization (Sebastopol, California: O’Reilly Media, 2018), , https://serialmentor.com/dataviz/ - Kieran Healy, Data Visualization: A Practical Introduction (Princeton: Princeton University Press, 2018), http://socviz.co/.
Modalità di esame: Prova scritta tramite PC con l'utilizzo della piattaforma di ateneo; Elaborato progettuale individuale;
L'esame prevede tre parti: 1. una parte teorica che consiste in due domande a risposta chiusa per valutare la conoscenza degli aspetti teorici presentati, 2. una parte di analisi critica, che esercita le capacità critiche e le competenze analitiche degli studenti su un caso di studio, 3. una parte di re-design, che valuta le competenze creative e di progettazione degli studenti. Le parti 1 e 2 sono svolte online, a libri aperti, con 1 ora di tempo a disposizione. La parte 3 viene svolta autonomamente dai singoli studenti dopo la prime due sullo stesso caso di studio. I criteri di valutazione riguardano la completezza dell’analisi critica del caso di studio (40% del voto finale), la funzionalità della soluzione proposta ed i suoi aspetti di integrità visuale (proporzionalità, chiarezza ed utilità) (50% del foto finale) e le completezza delle conoscenze teoriche acquisite (10% del voto finale).
Exam: Computer-based written test using the PoliTo platform; Individual project;
The exam consists of three parts: 1. a theoretical part, made up of two closed-answer questions aimed at assessing the knowledge of the topics introduced during the course, 2. a critical analysis parte, exercising the critical abilities of the students as well their analytical competencies on a case study, 3. a re-design part, evaluating the creative and design abilities of the students. Parts 1 and 2 are online, open book, with 1 hour of time available. Part 3 is carried on individually by the students after the first two, on the same case study. The assessment criteria concern the completeness of the critical analysis of the case study (40% of the final grade), the functionality of the proposed redesign and the relative visual integrity (proportionality, clarity, and usefulness) (50% of final grade), and completeness of theoretical knowledge acquired (10% of final grade).
Modalità di esame: Test informatizzato in laboratorio; Prova scritta tramite PC con l'utilizzo della piattaforma di ateneo; Elaborato progettuale individuale;
L'esame prevede tre parti: 1. una parte teorica che consiste in due domande a risposta chiusa per valutare la conoscenza degli aspetti teorici presentati, 2. una parte di analisi critica, che esercita le capacità critiche e le competenze analitiche degli studenti su un caso di studio, 3. una parte di re-design, che valuta le competenze creative e di progettazione degli studenti. Le parti 1 e 2 sono svolte online, a libri aperti, con 1 ora di tempo a disposizione. La parte 3 viene svolta autonomamente dai singoli studenti dopo la prime due sullo stesso caso di studio. Per l'esame in presenza le tre parti possono essere svolte in laboratorio con due ore a disposizione. I criteri di valutazione riguardano la completezza dell’analisi critica del caso di studio (40% del voto finale), la funzionalità della soluzione proposta ed i suoi aspetti di integrità visuale (proporzionalità, chiarezza ed utilità) (50% del foto finale) e le completezza delle conoscenze teoriche acquisite (10% del voto finale).
Exam: Computer lab-based test; Computer-based written test using the PoliTo platform; Individual project;
The exam consists of three parts: 1. a theoretical part, made up of two closed-answer questions aimed at assessing the knowledge of the topics introduced during the course, 2. a critical analysis parte, exercising the critical abilities of the students as well their analytical competencies on a case study, 3. a re-design part, evaluating the creative and design abilities of the students. Parts 1 and 2 are online, open book, with 1 hour of time available. Part 3 is carried on individually by the students after the first two, on the same case study. In presence exam will require the student to perform all three parts in the lab in two hours The assessment criteria concern the completeness of the critical analysis of the case study (40% of the final grade), the functionality of the proposed redesign and the relative visual integrity (proportionality, clarity, and usefulness) (50% of final grade), and completeness of theoretical knowledge acquired (10% of final grade).
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