I servizi web-based sono sempre più diffusi e pervadono le nostre attività sia personali (social networks e intrattenimento online, etc) che professionali (e-commerce, e-banking, prenotazioni, fatturazione, etc).
Il corso si prefigge di fornire agli studenti gli strumenti per comprendere quali tecniche e metodologie offre il mondo del Web (nelle sue componenti di Information Technologies - IT e Telecomunicazioni - TLC) per progettare, gestire, manutenere e assistere un moderno servizio Web-based.
In particolare, il corso darà risposte alle seguenti domande:
• Cosa offre il mondo del Web per progettare un servizio a partire dai requisiti del cliente/utente finale?
• Come selezionare un’architettura/piattaforma (di rete e di calcolo) idonea alla gestione di un (nuovo) servizio web-based?
• Quali sono le strategie/approcci per migliorare l’adattabilità della tecnologia web alle necessità degli utenti?
• Quali sono i principali domini di applicazione (sanità, trasporti, mobilità, banche, manifatturiero, ..)? Quali gli sviluppi e le prospettive?
• Come è stato affrontato in ambito aziendale il problema dell’industrializzazione dei servizi web-based?
• Come è stato affrontato in ambito aziendale il problema dell’assistenza e manutenzione di un servizio web-based?
• Quali metriche usare per la selezione dei fornitori dei servizi web-based?
• Cosa sono le "blockchain" e in quali contesti sono appropriate?
Web-based services are increasingly popular and pervade our activities both at a personal (social networks and online entertainment, etc) and at a professional level (e-commerce, e-banking, reservations, billing, etc.).
The course aims to provide students with the tools to understand which techniques and methodologies the Web offers (in its Information Technologies - IT and Telecommunication components - TLC) to design, manage, maintain, and support a modern web-based service.
In particular, the course will answer the following questions:
• What does the Web offer to design a service from customer / end user requirements?
• How to select a (network and computing) architecture platform that is suitable for managing a (new) web-based service?
• What are the strategies / approaches to improve the adaptability of web technology to user needs?
• What are the main domains of application (health, transport, mobility, banks, manufacturing, ...)? What are the developments and prospects?
• How has the issue of web-based service industrialization been addressed in the business field?
• How has the issue of creation and maintenance of a web-based service been addressed in the business field?
• What metrics can be used to select web-based service providers?
• What are the "blockchains" and to which contexts they are more suitable?
• Comprensione delle principali caratteristiche di un servizio web-based già esistente e delle relative richieste tecnologiche
• Capacità di progettare l’architettura di un nuovo servizio web-based.
• Understanding the main features of an existing web-based service and its technological requirements
• Ability to design the architecture of a new web-based service.
Sono richieste competenze di base sulle architetture dei sistemi di elaborazione e delle reti di telecomunicazioni. Il corso si concentrerà soprattutto sulle architetture e sui requisiti dei servizi web-based e non saranno dunque richiesti particolari prerequisiti in termini di capacità di programmazione su piattaforme software.
Basic skills are required on the architectures of telecommunication systems and telecommunications networks. The course will mainly focus on architectures and requirements of web-based services and will therefore not require particular prerequisites in terms of programming skills on software platforms.
1. Le tecnologie di rete
Caratteristiche delle moderne reti di telecomunicazioni: tecnologie trasmissive e di multiplazione in reti di accesso ultrabroadband, sia di tipo mobile (4G e 5G) che fisse (xDSL e FTTx). Cenni a soluzioni wireless low-cost e low-range (WiFi, Bluetooth, Zigbee etc) per l’Internet of Things (IoT) e Machine-to-Machine (M2M) communication.
2. Le tecnologie del web
Breve overview delle moderne tecnologie del web, considerando le dimensioni relative a i) piattaforme software, ii) piattaforme hardware, iii) piattaforme di rete. I Web Services, i loro paradigmi e gli strumenti per la loro creazione.
3. La delocazione dei servizi e la virtualizzazione delle reti
Impatto del posizionamento degli strumenti di storage/computing (cloud, edge, fog, caching) all’interno delle reti dati. Cenni alle Content Delivery Networks (CDN). Il modello Software Defined Networking (SDN) e le architetture per Network Function Virtualization (NFV). Il paradigma XaaS, “Everyting as a service”: Software as a service, platform as a service, infrastructure as a service, network as a service, small cells as a service, …
4. Requisiti e strumenti per la valutazione della qualità del servizio
Qualità del servizio (QoS) e qualità dell’esperienza (QoE). Misure oggettive e soggettive. Esempi riferiti a servizi di diversa natura. Network neutrality. Il problema del monitoraggio delle prestazioni di servizi web-based. Misure attive e passive delle prestazioni. Indicatori oggettivi e soggettivi. Service Level Agreements (SLAs).
5. Blockchain come nuovo paradigma per applicazioni distribuite.
Famiglie di blockchain. Consenso distribuito. Proof of work. L'architettura di Bitcoin. Piattaforme software (ad esempio, Hyperledger, Ethereum, IOTA).
6. Esempi di servizi web-based
Esempi tratti dalla realtà quotidiana, con testimonianze da parte delle imprese che progettano, gestiscono, e offrono servizi web-based.
7. Sviluppo software di un'applicazione basata su web services.
1. Network technologies
Features of Modern Telecommunication Networks: Transmission and Multiplexing Technologies in Ultrabroadband Access Networks both mobile (4G and 5G) and Fixed (xDSL and FTTx). Notions on low-cost and low-range wireless solutions (WiFi, Bluetooth, Zigbee etc) for Internet of Things (IoT) and Machine-to-Machine (M2M) communication.
2. Web technologies
Brief overview of modern web technologies, considering the size of i) software platforms, ii) hardware platforms, iii) network platforms. Web Services, their paradigms and tools for their creation.
3. Services delocalization and network virtualisation
Impact of positioning storage / computing tools (cloud, edge, fog, caching) within data networks. Notions on Content Delivery Networks (CDN). The Software Defined Networking (SDN) model and architectures for Network Function Virtualization (NFV). The XaaS paradigm, "Everything as a Service": Software as a service, platform, service, infrastructure as a service, network and service, small cells as a service, ...
4. Requirements and tools for assessing the quality of the service
Quality of Service (QoS) and Quality of Experience (QoE). Objective and subjective measures. Examples of services of different kind. Network neutrality. The problem of monitoring the performance of web-based services. Active and passive performance measures. Objective and subjective indicators. Service Level Agreements (SLAs).
5. Blockchain as new paradigm for distributed applications.
Families of blockchains. Distributed consensus. Proof of work. Bitcoin architecture. Software platforms (e.g., Hyperledger, Ethereum, IOTA).
6. Examples of web-based services
Examples from everyday case studies, with testimonials from companies that design, manage, and offer web-based services.
7. Software development of an application based on web services.
Il corso affiancherà le lezioni in aula ad alcuni seminari tenuti da esperti aziendali del settore, che saranno invitati dai docenti del corso selezionandoli a rotazione di anno in anno tra aziende internazionali (quali Google, Amazon, Cisco, Ebay, SAP, Amadeus, FCA, banche), aziende nazionali (quali TIM, Reply, Startup dell’incubatore I3P del Politecnico di Torino), nonché pubbliche amministrazioni (Comuni, Regioni, ASL, AGCOM, etc).
Il corso comprende una parte dedicata allo sviluppo di una applicatione software (Project Work), mediante un lavoro di gruppo.
The course will include both classroom lessons and seminars held by industry experts who will be invited by course instructors, selecting them from international companies such as Google, Amazon, Cisco, Ebay, SAP, Amadeus, FCA, Banks), national companies (such as TIM, Reply, Startups of the I3P Incubator of the Politecnico di Torino), as well as public administrations (Municipalities, Regions, ASLs, AGCOM, etc).
The course comprises a part devoted to the development of a software application (Project Work), organized in groups.
Data la novità e l’attualità degli argomenti, si privilegerà l’uso di dispense didattiche rispetto a libri tradizionali. Le dispense saranno fornite agli studenti dal titolare dell’insegnamento.
Given the novelty and up-to-date nature of the topics, the use of hand-outs and slides will be preferred instead of traditional books. Hand-outs and slides will be made available to students.
Modalità di esame: Prova orale obbligatoria; Elaborato scritto prodotto in gruppo; Progetto di gruppo;
Exam: Compulsory oral exam; Group essay; Group project;
...
L’esame prevede sia una prova orale dove sarà richiesta la comprensione dei principali argomenti del corso e dei seminari (60% del voto finale), sia la valutazione di una tesina sviluppata dallo studente relativa alla progettazione e sviluppo di un nuovo servizio web-based (40% del voto finale).
Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
Exam: Compulsory oral exam; Group essay; Group project;
The exam will consist of both an oral test, where students will be asked about their understanding of the main topics of the course and the seminars (60% of the final grade), and the evaluation of a student report on the design and development of a new web-based service (40 % of the final vote).
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.