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Introduction to computational biology

01NBTKG

A.A. 2018/19

Course Language

Inglese

Degree programme(s)

Doctorate Research in Fisica - Torino

Course structure
Teaching Hours
Lezioni 20
Lecturers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Pagnani Andrea   Professore Ordinario PHYS-04/A 20 0 0 0 2
Co-lectures
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Context
SSD CFU Activities Area context
*** N/A ***    
2018/19
PERIODO: MARZO - APRILE Introduzione alla biologia computazionale Introduction to computational biology
PERIODO: MARZO - APRILE Introduzione alla biologia computazionale Introduction to computational biology
1 DNA: il materiale genetico 1.1 Struttura ed organizzazione del DNA 1.2 Replicazione del DNA 2 Dal DNA all’RNA 2.1 Il dogma centrale della biologia molecolare 2.2 I meccanismo della trascrizione 2.3 Meccanismi di trasformazione dell’RNA 3 Dall’ RNA messaggero alle proteine 3.1 Il codice genetico 3.2 I componenti della sintesi proteica 3.3 La costruzione di una proteina 4 Mutazioni 4.1 Tipi di mutazione genetica 4.2 Meccanismi di correzione e riparazione del DNA 5 Organizzazione e funzione delle proteine 6 Regolazione dei meccanismi di espressione genetica in Batteri e Eucarioti 7 Introduzione alle moderne tecniche di misura: i microarray. 8 Comparazione e allineamento di sequenze 9 Problemi di inferenza di reti di regolazione 10 Ricostruzione filogenetica 11 Introduzione alle neuroscienze computazionali Introduction to computational biology 1 DNA: the genetic material 1.1 Structure and organization of DNA 1.2 DNA replication 2 From DNA to RNA 2.1 Central dogma of molecular biology 2.2 Transcriptional mechanisms 2.3 RNA’s transformation 3 From messenger RNA to protein 3.1 The genetic code 3.2 The component in the protein synthesis 3.3 Building a protein 4 Mutations 4.1 Types of genetic mutations 4.2 DNA repair and correction 5 Function and organization in proteins 6 Regulation and expression in Bacteria and Eukaryotes 7 Introduction to modern measurement techniques: the microarrays 8 Sequence comparison and alignement 9 Inference of regulatory networks 10 Phylogenetic reconstruction 11 Introduction to computational neuroscience Synopsis: In the first set of lectures we have focused on understanding the structural basis of specific interactions among proteins and between proteins and other macromolecules. We have analysed the main computational tools for predicting the structure of proteins and the strength of interactions as well as tools for molecular design. In the second part of the course we will focus the following topics: 1) molecular basis of gene regulation 2) integrative data analysis for molecular pathways identification 3) contact predictions in protein complexes from evolutionary sequences variation 4) a short introduction to computational neuroscience based on molecular modelling ***************************** Dottorandi e Ricercatori sono invitati a partecipare. Il Prof. E. Fraenkel in questi mesi e’ ospite del Politecnico come Distinguished Fulbright Chair
1 DNA: il materiale genetico 1.1 Struttura ed organizzazione del DNA 1.2 Replicazione del DNA 2 Dal DNA all’RNA 2.1 Il dogma centrale della biologia molecolare 2.2 I meccanismo della trascrizione 2.3 Meccanismi di trasformazione dell’RNA 3 Dall’ RNA messaggero alle proteine 3.1 Il codice genetico 3.2 I componenti della sintesi proteica 3.3 La costruzione di una proteina 4 Mutazioni 4.1 Tipi di mutazione genetica 4.2 Meccanismi di correzione e riparazione del DNA 5 Organizzazione e funzione delle proteine 6 Regolazione dei meccanismi di espressione genetica in Batteri e Eucarioti 7 Introduzione alle moderne tecniche di misura: i microarray. 8 Comparazione e allineamento di sequenze 9 Problemi di inferenza di reti di regolazione 10 Ricostruzione filogenetica 11 Introduzione alle neuroscienze computazionali Introduction to computational biology 1 DNA: the genetic material 1.1 Structure and organization of DNA 1.2 DNA replication 2 From DNA to RNA 2.1 Central dogma of molecular biology 2.2 Transcriptional mechanisms 2.3 RNA’s transformation 3 From messenger RNA to protein 3.1 The genetic code 3.2 The component in the protein synthesis 3.3 Building a protein 4 Mutations 4.1 Types of genetic mutations 4.2 DNA repair and correction 5 Function and organization in proteins 6 Regulation and expression in Bacteria and Eukaryotes 7 Introduction to modern measurement techniques: the microarrays 8 Sequence comparison and alignement 9 Inference of regulatory networks 10 Phylogenetic reconstruction 11 Introduction to computational neuroscience Synopsis: In the first set of lectures we have focused on understanding the structural basis of specific interactions among proteins and between proteins and other macromolecules. We have analysed the main computational tools for predicting the structure of proteins and the strength of interactions as well as tools for molecular design. In the second part of the course we will focus the following topics: 1) molecular basis of gene regulation 2) integrative data analysis for molecular pathways identification 3) contact predictions in protein complexes from evolutionary sequences variation 4) a short introduction to computational neuroscience based on molecular modelling ***************************** Dottorandi e Ricercatori sono invitati a partecipare. Il Prof. E. Fraenkel in questi mesi e’ ospite del Politecnico come Distinguished Fulbright Chair
Modalità di esame:
Exam:
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Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
Exam:
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.
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