PERIODO: NOVEMBRE - DICEMBRE
Il modulo intende fornire la descrizione e l’analisi delle principali trasmissioni in uso nel settore automobilistico. Sono forniti schemi ed elementi utili per la modellazione ed il confronto tra le diverse soluzioni. Sono analizzati alcuni aspetti dei sistemi manuali (vibrazioni torsionali) e automatici (sistemi e logiche di controllo)
The aim is to give the participants the description and analysis of the main transmissions used in the automotive field. Attendants will be provided with schemes and other elements useful to model and compare the different solutions available in the market. Some issues of manual (vibrations) and non-manual transmissions (control systems and logics) will be analysed.
PERIODO: NOVEMBRE - DICEMBRE
Il modulo intende fornire la descrizione e l’analisi delle principali trasmissioni in uso nel settore automobilistico. Sono forniti schemi ed elementi utili per la modellazione ed il confronto tra le diverse soluzioni. Sono analizzati alcuni aspetti dei sistemi manuali (vibrazioni torsionali) e automatici (sistemi e logiche di controllo)
The aim is to give the participants the description and analysis of the main transmissions used in the automotive field. Attendants will be provided with schemes and other elements useful to model and compare the different solutions available in the market. Some issues of manual (vibrations) and non-manual transmissions (control systems and logics) will be analysed.
Introduzione alle trasmissioni: necessità delle trasmissioni, dispositivi di avviamento (frizioni/convertitori), dimensionamento dei rapporti di trasmissione.
Analisi e modelli dei principali tipi di trasmissioni: manuali (con analisi di dettaglio del cambio marcia), robotizzate, automatiche (a rotismi epicicloidali), continue (CVT), ibride (serie, parallelo, serie/parallelo, dual mode).
Analisi di differenziali open, a scorrimento limitato e autobloccanti: influenza sulla dinamica del veicolo.
Esempi di problematiche vibrazionali: modelli per l’analisi dei fenomeni di rattle e clonck.
Cenni a logiche di controllo per sistemi ibridi.
Introduction to transmissions: why they are needed, launch devices (clutches/torque converters), choice of the transmission ratios.
Analysis and models of the main architectures: manual (with detailed analysis of gearshifts), robotized, automatic, cvt, hybrid (series, parallel, series-parallel, dual mode)
Analysis of differentials: open, limited slip and self-locking. Influence on vehicle dynamics.
Vibrational issues: models for analysis of gear clonck and rattle.
Introduction to control logic design for hybrid systems.
Calendar
17/11/17 10÷13
Introduction to transmissions: why they are needed, launch devices (clutches/torque converters), choice of the transmission ratios.
21/11/17 14÷18
Analysis and models of the main architectures: manual (with detailed analysis of gearshifts) and robotized
23/11/17 10÷13
Analysis and models of the main architectures: automatic, cvt and hybrid (series, parallel, series-parallel, dual mode)
28/11/17 14÷18
Analysis of transmission components: open, limited slip and self-locking differentials. Influence on vehicle dynamics.
Simplified models for the analysis of transmission torsional oscillations (space state analysis).
30/11/17 10÷13
Simplified and detailed models for the analysis of transmission torsional oscillations. Development of (nonlinear) models in Matlab/Simulink.
05/12/17 10÷13
Analysis of hybrid systems with Simscape
Aula FERRARI - II Piano Dimeas
Introduzione alle trasmissioni: necessità delle trasmissioni, dispositivi di avviamento (frizioni/convertitori), dimensionamento dei rapporti di trasmissione.
Analisi e modelli dei principali tipi di trasmissioni: manuali (con analisi di dettaglio del cambio marcia), robotizzate, automatiche (a rotismi epicicloidali), continue (CVT), ibride (serie, parallelo, serie/parallelo, dual mode).
Analisi di differenziali open, a scorrimento limitato e autobloccanti: influenza sulla dinamica del veicolo.
Esempi di problematiche vibrazionali: modelli per l’analisi dei fenomeni di rattle e clonck.
Cenni a logiche di controllo per sistemi ibridi.
Introduction to transmissions: why they are needed, launch devices (clutches/torque converters), choice of the transmission ratios.
Analysis and models of the main architectures: manual (with detailed analysis of gearshifts), robotized, automatic, cvt, hybrid (series, parallel, series-parallel, dual mode)
Analysis of differentials: open, limited slip and self-locking. Influence on vehicle dynamics.
Vibrational issues: models for analysis of gear clonck and rattle.
Introduction to control logic design for hybrid systems.
Calendar
17/11/17 10÷13
Introduction to transmissions: why they are needed, launch devices (clutches/torque converters), choice of the transmission ratios.
21/11/17 14÷18
Analysis and models of the main architectures: manual (with detailed analysis of gearshifts) and robotized
23/11/17 10÷13
Analysis and models of the main architectures: automatic, cvt and hybrid (series, parallel, series-parallel, dual mode)
28/11/17 14÷18
Analysis of transmission components: open, limited slip and self-locking differentials. Influence on vehicle dynamics.
Simplified models for the analysis of transmission torsional oscillations (space state analysis).
30/11/17 10÷13
Simplified and detailed models for the analysis of transmission torsional oscillations. Development of (nonlinear) models in Matlab/Simulink.
05/12/17 10÷13
Analysis of hybrid systems with Simscape
Aula FERRARI - II Piano Dimeas
...
Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.