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Marketing in industries

03BNTPH, 03BNTMX, 03BNTNB, 03BNTNC, 03BNTND, 03BNTNF, 03BNTNG, 03BNTOV, 03BNTPG

A.A. 2018/19

Course Language

Inglese

Degree programme(s)

Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Gestionale (Engineering And Management) - Torino
Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Civile - Torino
Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Edile - Torino
Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Elettrica - Torino
Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Energetica E Nucleare - Torino
Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Per L'Ambiente E Il Territorio - Torino
Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Matematica - Torino
Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Informatica (Computer Engineering) - Torino
Master of science-level of the Bologna process in Ingegneria Gestionale - Torino

Course structure
Teaching Hours
Lezioni 60
Esercitazioni in aula 20
Lecturers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Zotteri Giulio Professore Ordinario IEGE-01/A 60 10 0 0 10
Co-lectures
Espandi

Context
SSD CFU Activities Area context
ING-IND/35 8 B - Caratterizzanti Ingegneria gestionale
2018/19
Il corso di Marketing ha lo scopo di introdurre le principali tematiche del marketing. Il corso è pensato sia per studenti che ricercano un futuro all’interno delle funzioni di marketing, sviluppo nuovi prodotti, o vendite, che per studenti che, nel loro sviluppo professionale, ritengono opportuno mature una sensibilità per tematiche quali l’orientamento al mercato, al cliente, l’analisi del mercato e dei competitori. Infatti sempre più spesso l’orientamento al mercato è una competenza diffusa in tutta l’organizzazione e non più strettamente relegata nella funzione di marketing.
The marketing course aims to introduce students to marketing. The course is designed both for students who plan their future in the marketing, new product development and sales functions and for students that still believe that market orientation, customer focus, analysis of consumers and competitors are valuable assets for their future career in other functions. Indeed very often market orientation is a competence that is widespread in the overall organization and does not only reside in the marketing function.
Il corso si basa su due diversi tipi di lezioni: - lezioni magistrali all’interno delle quali il docente fornirà gli strumenti teorici relativi al marketing - discussioni di casi di studio e simulazioni di problemi aziendali. In questo secondo tipo di lezioni gli studenti saranno stimolati a sviluppare le loro capacità di problem setting e problem solving ed avranno la possibilità di vedere ed imparare ad analizzare l’interazione non solo tra i diversi aspetti del marketing ma anche tra questi ed altri aspetti della gestione aziendale (per esempio gestione delle risorse umane, economia aziendale, logistica etc…) e altri aspetti dell’analisi economica (analisi delle dinamiche di settore). Infine, il corso dà la possibilità di sviluppare l’attitudine al lavoro in gruppo ed abitua gli studenti a presentare in pubblico.
The course consists of two different kinds of lessons: Traditional lecture where the teacher presents basic theoretical concepts of marketing Case discussions and simulations of real life marketing problems In the latter case, the case discussion stimulates the problem setting and the problem solving attitude. In the cases students will have the opportunity - to see, appreciate and manage the interaction among the various aspects of marketing - analyze the interactions between marketing and other managerial disciplines (e.g, human resources management as a key driver of the service provided to consumers, logistics as a key driver of both cost and service level to consumers etc…) - use concepts from economic disciplines (industrial organization) to design marketing strategies. - finally the course gives students a chance to develop teamworking and public speaking skills
All’interno del corso di marketing saranno utilizzati alcuni strumenti di base acquisiti in corsi precedenti, come Economia Aziendale (costi fissi e variabili, marginalità), Accounting oltre ad alcuni strumenti metodologici quali Analisi Matematica e Statistica.
The marketing course will use concepts and tools from previous courses such as Economics (fixed costs, variable costs, margins), Accounting and some methodological tools from Mathematics and Statistics.
Il corso sarà organizzato sui seguenti argomenti: 1. Introduzione al corso e definizione di marketing 2. Comportamento e processo di acquisto di consumatori e clienti industriali 3. Leve di Marketing: a. Prodotto e servizio b. Prezzo: metodi e strategie in diversi contesti c. Place: strategie distributive e ruolo dei contratti nell’allineamento degli attori delle filiere distributive d. Promozione: promozione di prezzo, pubblicità on line ed of line, pubbliche relazioni e social networks, vendita assistita 4. Segmentazione: strategie ed algoritmi di segmentazione
The course will cover the following topics: 1. Introduction and purchasing behaviour of consumers and industrial customers 2. Marketing levers: a. Product and service b. Price: Price setting mechanisms and strategies in various settings c. Place: distribution strategies and the role of contracts in to align incentives in supply chains d. Promotion: price promotion, advertising on line and off line, public relations and social networks, personal sales 3. Segmentation: strategies and algorithms for segmentation
Il corso si struttura su lezioni magistrali e discussioni di casi di studio, parte dei quali saranno discussi in aula. Per la discussione dei casi di studio, gli studenti dovranno leggere i casi (in inglese) e prepararsi a discuterli (individualmente o in piccoli gruppi) prima della lezione. La preparazione degli studenti alla discussione è una pre-condizione per un proficuo processo di apprendimento.
The course consists of traditional lectures and case discussion. Part of the cases will be discussed in class. Students will have to read the cases (written mostly in English), prepare for the discussion of cases (in small groups or individually) before the lesson. A proper preparation to the class discussion is a pre-requisite for a proper learning process.
Per quanto riguarda le lezioni magistrali, il testo di riferimento sono i libri di marketing del professor Kotler. Per esempio Principi di Marketing ed.Prentice Hall. Per quanto riguarda i casi, il docente pubblicherà una lista di casi di studio da acquistare sul sito della Harvard Business School Publishing (www.hbsp.com).
As to traditional lectures, the course refers to books by professor Kotler. For example, Principles of Marketing (Prentice Hall).As to the cases, the teacher will post a list of cases to be bought from the Harvard Business School Publishing (www.hbsp.com)
Modalità di esame: Prova scritta (in aula); Prova orale facoltativa;
Exam: Written test; Optional oral exam;
... L’esame consiste in una prova scritta ed in una prova orale opzionale. Gli studenti che decidono di non sostenere la prova orale avranno un voto massimo di 22. Lo scritto e l’orale possono riguardare sia - La teoria - I casi discussi in aula - I casi forniti dal docente ma non discussi in aula - Nuovi casi sviluppati ad hoc per l’esame.
Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
Exam: Written test; Optional oral exam;
The exam consists of a written exam and an optional oral exam. Students who decide not to take the oral exam will have a grade-cap of 22. Both the written and the oral exam will regard: Marketing theory and exercises Cases discussed in class Cases provided by the teacher and not discussed in class New cases designed ad hoc in class.
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.
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