PORTALE DELLA DIDATTICA

PORTALE DELLA DIDATTICA

PORTALE DELLA DIDATTICA

Elenco notifiche



Numerical Modelling and simulation

03MRPLO

A.A. 2018/19

Course Language

Inglese

Degree programme(s)

Course structure
Teaching Hours
Lezioni 24
Esercitazioni in aula 9
Esercitazioni in laboratorio 15
Lecturers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Co-lectures
Espandi

Context
SSD CFU Activities Area context
Scopo del corso è l’apprendimento dei metodi e delle procedure di calcolo numerico di resistenza di strutture meccaniche con elementi finiti e di analisi dinamica di strutture multi corpo. Le conoscenze acquisite permetteranno di risolvere problemi ingegneristici in campi differenti, in particolare strutturale.
The aim of the module is to provide the basis for the comprehension of the methods and procedures the finite element method and the multi body analysis are based on. The basic knowledge acquired during the course will give the student the possibility to explore the possible applications of the method to solve engineering problems in several different fields, in particular structural field.
Verranno forniti i metodi numerici per la realizzazione di modelli di simulazione per lo studio della dinamica dei corpi e del comportamento meccanico delle strutture. Al termine del corso gli studenti saranno in grado di risolvere problemi di statica e dinamica di strutture di media complessità utilizzando sia Matlab, sia programmi commerciali sviluppati per l’industria. Le abilità acquisite sono: • preparare modelli numerici di semplici strutture e sistemi multi corpo • scegliere le opportune condizioni al contorno per l’analisi statica e dinamica • analizzare i risultati ottenuti e verificare la loro affidabilità
Students attending the course will learn about the wide capabilities of the numerical methods in the virtual simulation of the behaviour of structures and robotic systems. On successfully completing this course unit, students will be able to solve structural (static and dynamic) problems of medium complexity by using commercial codes widely present in industries, to say, they will be able to: • prepare the numerical models of simple structures and multi body systems. • set up the boundary conditions for static and dynamic analyses. • critically analyse the results shown and verify their reliability.
Gli studenti che frequentano il corso devono sapere: • valutare l’equilibrio statico di strutture con determinate condizioni al contorno • calcolare tensione, deformazione e spostamento di travi caricate • usare metodi grafici e analitici per analizzare lo stato di tensione e deformazione • utilizzare le leggi della cinematica e della dinamica dei corpi rigidi
Students attending the course must have the basic knowledge in order to: • evaluate the static equilibrium of frames with prescribed boundary conditions, • evaluate the stress, strain and displacement fields of loaded beams within frameworks, • use analytical and graphical methods to analyze stress and strain fields. • analyze kinematics and dynamics of multi body systems.
Parte A 1-Analisi strutturale con matrici Concetti di base: nodi, vettori di spostamento e forza generalizzati Rigidezza, spostamento e funzioni di trasferimento Cambio di sistema di riferimento e costruzione della matrice di rigidezza strutturale Imposizione delle condizioni al contorno e soluzione di sistemi di equazioni lineari Valutazione della matrice di rigidezza di aste e travi (forze nodali equivalenti per carichi distribuiti) 2 – Elementi finiti in campo statico lineare Formulazione generale: principio dei lavori virtuali e energia potenziale totale minima (metodo di Ritz) per problemi di strutture, metodo dei residui (metodo di Galerkin) per problemi termo-fluido-dinamici. Forze nodali equivalenti per carichi distribuiti. Elementi mono, bi e tridimensionali Formulazione parametrica, integrazione numerica con il metodo di Gauss. Qualità dell’approssimazione della soluzione, valutazione dell’errore, metodi per migliorare la soluzione. Metodi di meshatura: automatica, adattativa, analisi di convergenza. 3 – Elementi finiti in campo lineare dinamico Matrice di massa: formula di congruenza, formula concentrata 4 – Elementi finiti in campo termico Descrizione generale di problemi termici ( condizioni al contorno). Elementi usati per l’analisi FEM in campo termico Applicazioni in progettazione veicolistica. Parte B Sistemi multi corpo. Sistemi di riferimento per corpi rigidi, posizione e orientamento di sistemi di coordinate, cambio di coordinate, matrici omogenee di posizione, traslazione e rotazione. Rotazione attorno un asse arbitrario. Trasformazioni cinematiche: sistemi di riferimento e velocità angolare con gli angoli di Eulero. Esempi di applicazione. Cinematica di una catena aperta multi corpo. Convenzione di Denavit-Hartenberg per definirela posizione dei sistemi di riferimento. Formulazione ricorsiva di velocità e accelerazione. Esempi di applicazione. Dinamica di una catena aperta multi corpo. Equazioni del moto di Newton-Eulero, formulazione ricorsiva. Corpo: tensore di inerzia, assi principali di inerzia. Determinazione dell’orientazione degli assi principali, calcolo dei momenti di inerzia. Esempi di applicazione.
Part A 1 –Structural analysis by matrices Basic concepts: nodes, generalised displacement and force vectors. Stiffness, displacement and transfer formulations. Reference system change and structural stiffness matrix assembly. Boundary conditions imposition and linear equation system solution. Stiffness matrix evaluation for rods and beams (equivalent nodal forces for distributed loads). 2 – Finite elements in the linear static field General formulation: principle of virtual work and minimum of total potential energy (Ritz method) for structural problems, residual methods (Galerkin method) for thermo-fluid dynamic problems. Equivalent nodal forces for distributed loads. Mono, bi- and tri-dimensional finite elements Parametric formulation, numerical integration with the Gauss method. Quality of approximated solution, error estimation, strategies for improving solution. Meshing methods, automatic meshing, adaptivity, convergence analysis. 3 – Finite elements in the linear dynamic field Mass matrix: congruent formulation and concentrated formulation. 4 – Finite elements in the thermal field General description of the thermal problem (boundary conditions). Elements used in FEM analysis for thermal fields. Applications concerning vehicle design. Part B 1 - Multi-body systems Reference systems for rigid bodies, Position and orientation of coordinate systems, Change of coordinates, Positioning homogeneous matrixes, translation, rotation, rotation about an arbitrary axis. Kinematics transformations. Reference system and angular velocity with Euler angles. Examples of application. 2 - Kinematic of an open chain multi-body system Denavit-Hartenberg’s convention to define the links frames in an open kinematic chain. Recursive formulation of velocity and acceleration in an open kinematic chain multi-body system. Examples of application. 3 - Dynamics of an open chain multi-body system Newton-Euler equations of motion. Recursive formulation. Body: Inertial tensor, principal axis of inertia. Determination of the orientation of the principal axes and moments of inertia. Examples of applications.
Le esercitazioni di laboratorio presso il Laboratorio informatico sono una componente fondamentale del processo di apprendimento. Gli studenti svolgeranno esercizi su argomenti trattati a lezione, per trarre il massimo apprendimento è consigliato il lavoro autonomo su ogni PC disponibile. Le attività trattano i seguenti argomenti: uso di programmi di base per il pre e post processa mento (generazione di mesh, invio di dati , soluzione dei problemi, post processa mento) applicazione degli elementi finiti per analizzare semplici strutture sotto ipotesi di linearità e carico statico analisi modale di singoli componenti uso di Matlab per plottare sistemi di riferimento e corpi nello spazio. Operazioni con matrici, traslazione e rotazione rispetto a un sistema di riferimento di base o mobile. Studio di un robot a più gradi di libertà. Calcolo del momento di inerzia di sistemi multi corpo.
During the practical exercises at the Information Technology laboratories, which represent a fundamental component of the learning process, students will carry out exercises on the topics dealt with during the lessons. It is essential, in order to draw maximum advantage from such exercises, that the students apply the concepts and notions learned during the lessons autonomously. IT laboratory work will concerns the following subjects: • use of a basic software for FEM pre and post processing (mesh generation, data pre-processing, problem solution, post-processing), • application of finite elements as introduced during the course in order to analyse simple structures under the linear elastic hypothesis and static loading conditions, • modal analysis of simple components • use of Matlab to plot reference frames and bodies in the 3D space. Operations with matrixes, translation and rotation with respect to the base reference system or the body’s reference. • study of a multiple d.o.f. robot. • calculus of moments of inertia for a multibody system.
Testi consigliati: - Zienkiewicz O.C., Taylor R.L., Zhu J.Z. The finite element method: its basis and fundamentals, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2005. - Zienkiewicz O.C., Taylor R.L., Zhu J.Z. The finite element method: for solid and structural mechanics, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2005. - Reddy, J.N. An introduction to the finite element method, McGraw-Hill, 2006. - Ahmed A. Shabana. Dynamics of multibody systems. Cambridge, 3th edition. - Mike Blundell, Damian Harty. The multibody systems approach to vehicle design. Elsevier. - F. Colombo, A. Trivella. Exercises of multi-body kinematics and dynamic. Clut editrice. Torino.
- Zienkiewicz O.C., Taylor R.L., Zhu J.Z. The finite element method: its basis and fundamentals, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2005. - Zienkiewicz O.C., Taylor R.L., Zhu J.Z. The finite element method: for solid and structural mechanics, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2005. - Reddy, J.N. An introduction to the finite element method, McGraw-Hill, 2006. - Ahmed A. Shabana. Dynamics of multibody systems. Cambridge, 3th edition. - Mike Blundell, Damian Harty. The multibody systems approach to vehicle design. Elsevier. - F. Colombo, A. Trivella. Exercises of multi-body kinematics and dynamic. Clut editrice. Torino.
... L’esame del corso Numerical Modelling and Simulation (A+B) è caratterizzato da un esame scritto della durata di 3 ore. Non è consentito l’utilizzo di libri di testo, appunti e formulari. Il voto massimo dello scritto è 28 (14+14) più la valutazione di due relazioni sulle attività di laboratorio delle due parti del corso (0:+ 2 punti per ogni parte). Un voto maggiore di 30/30 verrà registrato con lode. Le relazioni devono essere caricate sul portale entro la data di scadenza (obbligatoria) indicata dai docenti. Nel caso di relazioni non consegnate (anche solo di una parte) o caricate dopo la data di scadenza, il voto massimo dello scritto sarà ridotto a 24/30. Un esame orale potrà essere fatto su richiesta, solo agli studenti con voto minimo di scritto pari a 18 e alla stessa data della correzione dell’esame scritto. L’esame orale consiste in 2-4 domande sui contenuti del corso completo (A+B) ed è valutato con un voto massimo pari a 28/30. Il voto finale è dato dalla somma della media scritto - orale e dal punteggio totale delle relazioni. Il voto dell’esame scritto può essere rifiutato, il voto finale dopo l’eventuale esame orale non può essere rifiutato. L’assenza dello studente alla data di registrazione è considerata una implicita accettazione del voto pubblicato (scritto + relazioni).
Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
The exam of the Numerical Modelling and Simulation course is characterized by: - a written exam, 3 hours duration, maximum score 28/30. It is forbidden the use of books, notes and formularies. - 2 laboratory reports concerning the 2 parts of the course (overall score in the range 0:+2 for each report), - an oral exam (on student’s request). A score larger than 30/30 will be registered as 30/30 with laudem. The deadline of the laboratory reports upload on the course web site is mandatory, laboratory reports uploaded after the deadline will not be taken into consideration. If any laboratory report will be missing the maximum score for the written exam will be reduced to 24/30. The oral exam has to be attended the same date of the correction of the written exam. The oral exam can be carried out only by students having a minimum score of 18/30 (score of the written exam). The oral exam consists in 2÷4 questions on the contents of the complete course and is evaluated with a maximum score of 28/30. The final score of the exam is given by the mean score of the written and oral exam + the score for the laboratory reports. The score of the written exam can be refused whereas the score of the written + oral exam cannot be refused. The absence (no show) of the student at the registration date is considered as an implicit acceptance of the published score (written exam + laboratory reports.
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.
Esporta Word