L’insegnamento ha lo scopo di fornire un approfondimento tematico sviluppando nello/a studente/ssa competenze specifiche nel settore dei veicoli terrestri su gomma.
Sulla base delle conoscenze acquisite precedentemente, l’insegnamento ha l’obiettivo di sviluppare le capacità di analisi e di modellazione specifiche per il settore veicolistico, sia da un punto di vista teorico che applicativo. L’insegnamento è quindi rivolto a studenti/esse motivati/e a conoscere l’impostazione progettuale di un veicolo con particolare attenzione agli aspetti strutturali. A tal fine, durante l’insegnamento, verranno esaminate le principali strutture veicolistiche, analizzando le configurazioni utilizzate e le soluzioni costruttive in funzione delle prestazioni del veicolo (consumi energetici, handling, sicurezza, ecc.). Verranno inoltre discussi i principali criteri di progettazione adottati nella costruzione dei veicoli, fornendo informazioni di base. Tali criteri devono tenere in considerazione le funzioni che i veicoli devono svolgere. Le nozioni fornite nell'insegnamento riguarderanno principalmente gli autoveicoli, tuttavia verranno forniti anche alcuni cenni relativamente alle altre tipologie di veicoli terrestri su gomma (off-road, veicoli commerciali ed industriali). L’insegnamento ha come ulteriore obiettivo il contributo allo sviluppo delle capacità comunicative dello/a studente/ssa nella presentazione delle conoscenze e delle conclusioni derivanti da attività pratiche semplificate di impostazione e sviluppo di strutture veicolari.
The subject aims to provide a thematic in-depth study by developing specific skills in the field of ground vehicles.
Based on previously acquired knowledge, the subject aims to develop specific skills of analysis and modelling for the vehicle sector, both from a theoretical and an practical point of view. Therefore, the subject is addressed to students motivated to know the design approach of a vehicle with particular attention to the structural aspects. To this end, during the semester, the main vehicle structures will be examined, analyzing the configurations used and the manufacturing solutions and evaluating the influence on the vehicle performance (energy consumption, handling, safety, etc.). The main criteria adopted in the vehicles design will also be discussed, providing basic information. These criteria have to take into account the functions that the vehicles must perform. The notions provided in the course will mainly concern cars, however some hints will also be given regarding the other types of ground vehicles (off-road, commercial and industrial vehicles). The subject is also aimed at contributing the development of the communication skills of the student for what concerns the presentation of knowledge and conclusions derived from simplified practical activities of design and development of vehicle structures.
Al termine dell’insegnamento lo/a studente/ssa sarà in grado di:
- conoscere e distinguere i requisiti e le funzioni dei veicoli terrestri su gomma con particolare riferimento agli aspetti strutturali;
- conoscere le tipologie di strutture utilizzate per la costruzione delle principali classi di veicolo, distinguendo le caratteristiche peculiari e comprendendo l’influenza delle differenze sugli aspetti progettuali;
- conoscere e saper applicare in fase di impostazione del progetto le principali condizioni di carico applicate alla struttura del veicolo;
- conoscere ed applicare modelli semplificati per l’analisi funzionale delle strutture veicolistiche ovvero studiare la distribuzione dei carichi nella struttura al fine di ottimizzare le scelte progettuali;
- definire le rigidezze flessionali e torsionali di modelli di telaio semplificati;
- conoscere ed applicare i criteri di impostazione progettuale del veicolo dal punto di vista ergonomico e di utilizzazione dello spazio;
- effettuare verifiche di abitabilità e di visibilità di un autoveicolo;
- conoscere gli aspetti principali riguardanti lo studio della sicurezza di un veicolo e le scelte in fase di impostazione progettuale che ne derivano;
- migliorare le proprie capacità di comunicazione e presentazione dei risultati;
- migliorare le proprie capacità di analisi e critica di risultati numerici.
The students will be able to recognize and distinguish the main solutions adopted for the construction of a vehicle structure, and they will be able to demonstrate a knowledge of the relative mechanical characteristics and the consequent effects on the vehicle system level. The students will also develop an awareness of the basic concepts of car body design.
Lo/a studente/ssa deve possedere le conoscenze di base derivate dagli insegnamenti di Costruzione di Macchine e di Meccanica Applicata e deve avere familiarità con i metodi usati nel calcolo strutturale. È inoltre utile l’attitudine all’utilizzo dei metodi e degli strumenti utilizzati nella progettazione assistita dal calcolatore.
The students should already have a basic knowledge of machine design and applied mechanics. The students should also be familiar with the methods used in the structural design. A strong ability in the methods and instruments used for computer aided design and engineering would also be beneficial.
Durante l’insegnamento verranno trattati i seguenti argomenti:
Introduzione (12 ore*):
- evoluzione storica di telaio e carrozzeria
- configurazioni scocca e carrozzeria
- scocca: funzioni, scomposizione, materiali e tecnologie di assemblaggio
- principali caratteristiche di altre tipologie di veicoli terrestri su gomma (fuori strada, veicoli commerciali, veicoli industriali)
- piattaforme dei veicoli elettrici
Studio dei carichi applicati alla struttura (carichi esterni, carichi interni, statici, dinamici) (2 ore*)
Strutture in parete sottile (12 ore*):
- caratteristiche di sollecitazione comuni
- approccio strutture a semiguscio
- instabilità a compressione e taglio
- modelli strutturali semplificati
- modelli a scatola
- configurazioni di pianale semplificate
- modello di abitacolo e requisiti funzionali della scocca
Ergonomia ed utilizzazione dello spazio (10 ore*):
- richiami di fisiologia
- manichini per studi di abitabilità
- posizionamento degli occupanti e della pedaliera
- configurazione dell’abitacolo
- caratteristiche dei sedili, comfort dinamico
- accessibilità, carico e scarico merci
- visibilità
Sicurezza (3 ore*):
- definizione di sicurezza preventiva, attiva e passiva
- sicurezza passiva: analisi degli standard internazionali utilizzati per l’omologazione e per le prove di rating; crash test
- modelli semplificati di urto e cenni sui sistemi di assorbimento dell’energia
*Le ore dedicate a ciascun argomento sono da ritenersi puramente indicative e possono variare sulla base dell'andamento delle lezioni e dell'interesse mostrato dagli studenti sui vari argomenti.
The subject is based on 39 hours of lectures and 21 hours of practice. Part of the practice is carried out with the help of a computer.
The subject syllabus includes the following topics:
Introduction
- requirements and functions of the road land vehicles with particular attention to the structural aspects
Structural integrity
- types of structures used (non-unitized body, unitized body) in the main vehicles classes on the market. Description and analysis of their design and manufacturing features
- study of the loads applied to the structure (external loads, internal loads) and their effects
- study of simplified models for functional analysis of vehicle frame subjected to different types of load
- bending and torsional stiffness
Vehicle body design:
- ergonomics and space use
As part of the vehicle body design, hints on the following topics will be also provided:
- dynamic loads
- aerodynamic loads
- acoustic and vibration behaviour
Safety
- definition of preventive, active and passive safety
- passive safety: analysis of the international standards used for type approval and rating tests
- crash tests
- simplified models for crash
- introduction on impact energy absorbers
- front structure configuration.
L’insegnamento è strutturato da lezioni frontali (39 ore) e da esercitazioni (21 ore).
Durante le lezioni frontali verranno sviluppati e discussi i temi elencati nella sezione relativa al programma dell’insegnamento.
Una parte delle esercitazioni prevede l’applicazione pratica delle linee guida per l’impostazione progettuale del veicolo. La restante parte delle esercitazioni prevede lo studio e l’analisi strutturale di alcuni componenti di un veicolo. Tali analisi verranno svolte anche mediante l’ausilio di software di calcolo strutturale, pertanto, parte delle esercitazioni verrà svolta mediante l’ausilio di un pc.
The subject is made up of frontal lectures and practices. Part of the practice is carried out with the help of a computer. A part of the practice provides for the practical application of guidelines for vehicle body design. The other parts of the practice provide for the study and the analysis of some of the main structural components of a vehicle. These analyses are carried out also with the aid of calculation software.
Il testo suggerito per questo insegnamento è: “La carrozzeria vol. I&II” di Morello, Pia, Rosti Rossini, Tonoli; Levrotto & Bella.
Il materiale utilizzato durante lo svolgimento delle lezioni e delle esercitazioni verrà messo a disposizione degli/lle studenti/esse iscritti/e all’insegnamento attraverso il Portale della Didattica.
Ulteriori testi di riferimento e materiale di approfondimento potrà essere suggerito dai docenti durante le lezioni dell’insegnamento.
The book suggested for the subject is “La carrozzeria vol. I&II” by Morello, Pia, Rosti Rossini, Tonoli; Levrotto & Bella.
The material used during the lectures and the practice will be available for the students of the subject by means of the Portale della Didattica.
Additional reference books and further notes can be suggested by the teaching staff during the course.
Modalità di esame: Prova scritta (in aula); Prova orale obbligatoria; Elaborato progettuale individuale;
Exam: Written test; Compulsory oral exam; Individual project;
...
Le modalità di verifica dell’apprendimento consistono in un esame suddiviso in due parti: una prova scritta ed un colloquio orale. Nella prova scritta si valuta la conoscenza delle principali soluzioni adottate per la costruzione delle strutture dei veicoli, delle relative caratteristiche meccaniche, delle conseguenti ricadute di queste soluzioni a livello di sistema veicolo, dei concetti di base per l’impostazione e la progettazione di un veicolo, come discusso durante le lezioni.
La prova orale ha principalmente lo scopo di verificare la conoscenza e la padronanza da parte dell’esaminando dei principali concetti di impostazione progettuale di un veicolo. Ulteriori fattori che determinano la valutazione finale dell’esaminando sono la proprietà di linguaggio (terminologia acquisita durante la frequenza dell’insegnamento), la capacità di sintesi e di analisi critica dei risultati che l’esaminando dimostrerà di aver acquisito. Tali aspetti verranno valutati anche attraverso l’utilizzo dell’esposizione grafica (padronanza nella realizzazione di schemi e diagrammi significativi).
- la prova scritta consiste in 4/5 quesiti a risposta aperta (la numerosità delle domande dipende dall’estensione richiesta nelle risposte di ogni singolo quesito)
- i quesiti potranno riguardare sia gli argomenti trattati durante le lezioni, sia gli argomenti trattati durante le esercitazioni
- durante la prova scritta non è consentito l’utilizzo di appunti, libri o dispense
- la durata massima della prova scritta è di 2 ore. La valutazione massima della prova scritta è pari a 27/30
- durante la prova non è consentito l’utilizzo di qualsiasi tipo di dispositivo che consenta una connessione web
- gli/le studenti/esse possono utilizzare soltanto i fogli provvisti del timbro del Politecnico di Torino, che verranno forniti dai docenti anche per la preparazione di una versione di brutta copia
- è vietata qualsiasi forma di comunicazione con altre persone all’interno o all’esterno dell’aula pena l’annullamento della prova
La prova orale, che verrà sostenuta dopo la correzione della prova scritta, è divisa in due parti:
- una prima parte è dedicata alla revisione della prova scritta in cui il docente illustra i criteri utilizzati per la correzione e richiede eventuali chiarimenti su quanto prodotto dall’esaminando durante la prova scritta. In questa fase, l’esaminando può prendere visione delle correzioni e chiarire eventuali dubbi sul giudizio espresso dal docente. In questa fase, inoltre, il docente può richiedere all’esaminando precisazioni o approfondimenti sulle parti oggetto di esame.
- nella seconda parte del colloquio orale l’esaminando presenta e discute un elaborato frutto delle nozioni apprese durante le lezioni e le esercitazioni svolte in aula e del lavoro individuale. L’elaborato prevede l’applicazione ad esempi pratici dei principali criteri di progettazione dei veicoli, utilizzando dati che saranno forniti dai docenti. In particolare, nell’elaborato, gli/le studenti/esse dovranno illustrare le procedure seguite per svolgere le attività richieste durante le esercitazioni proposte, presentare i risultati ottenuti e fornire un commento critico agli stessi. L’elaborato richiesto è in forma di presentazione.
Durante la prima fase dell’esame orale la valutazione della parte scritta potrà subire aggiustamenti in positivo ed in negativo. La valutazione massima della seconda fase orale dell’esame è pari a 4/30. La presentazione utilizzata in questa fase dovrà pervenire ai docenti in anticipo rispetto alla data dell’esame, rispettando una scadenza indicata dai docenti durante le lezioni dell’insegnamento e comunicata attraverso il Portale della Didattica. La mancata consegna della presentazione entro i termini previsti prevede la penalizzazione di 1 punto sul voto della prova scritta.
- per poter sostenere l’esame orale è necessario ottenere un punteggio maggiore o uguale a 18/30 nella prova scritta.
L’obiettivo della seconda parte dell’esame orale consiste nella verifica della capacità di argomentare in un colloquio quanto riportato nell’elaborato e, iniziando dal materiale messo a disposizione, di analizzare criticamente eventuali situazioni o scenari presentati dal docente che richiedono collegamenti tra argomenti e approcci alla progettazione discussi durante l’insegnamento.
- La valutazione finale dell’esame è data dalla somma dei voti dell’esame scritto e della prova orale. L’esame si intende superato se la valutazione è superiore o uguale a 18/30. Valutazioni superiori a 30/30 verranno registrate come 30 e lode. La mancata consegna della presentazione non consente lo svolgimento della seconda fase del colloquio orale, quindi il voto della parte scritta, depurato della penalizzazione, diventa il voto finale dell’esame.
- lo/a studente/ssa deve verificare di essere correttamente iscritto/a all’esame. L’esame potrà essere svolto solo dagli studenti/esse regolarmente iscritti/e
Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
Exam: Written test; Compulsory oral exam; Individual project;
The methods used to verify the learning consist of an exam divided in two parts: a written test and an oral interview. Moreover, it is strictly forbidden the use of any device which allows a web connection. The duration of the written exam is not more than 2 hours. The maximum score of the written exam is 27/30.
The written test is made up of 4/5 open questions. The questions may concern both the theory part and the practice part of the lectures. During the written test the use of notes, books or handouts is forbidden.
The oral exam will be held after the correction of the written test. It is divided in two parts:
• the first part is dedicated to review the written test. The teacher shows the criteria used for the correction and he can ask for clarifications about what was written by the student during the written test. At this stage, the student can review the corrections and clarify any doubts on the score expressed by the teacher. Moreover, the teacher can ask to student clarifications or further details on the topics of the written exam.
• in the second part of the oral exam the student presents and discusses a technical presentation. The technical presentation is based on the notions learnt during the lectures and the practice carried out during the semester. The technical presentation is the results of the individual work of the student on those notions. On the technical presentation the main design criteria of vehicles are applied on real cases with data provided by the teaching staff. The presentation has to be prepared before the exam. The maximum score of the second part of the oral exam is 4/30. The presentation used in this phase has to be submitted to the teacher in advice of the exam date. At the beginning of the semester the lecturer will define a deadline for the submission of the presentation which must be respected. If the deadline will not be respected, a penalty of 1 point on the score of the written test will be applied.
To take part to the oral exam it is necessary to get a score equal or higher than 18/30 in the written test.
The points of the technical presentation are added to the score of the written test. In this way, the final evaluation of the exam is defined. The exam is passed if the score is equal or higher than 18/30. The scores higher than 30/30 will be registered as 30 cum laude. If the presentation will not be submitted, it will not be possible to take part to the second part of the oral exam. Consequently, the score of the written exam after deducting the penalty, becomes the final score of the exam.
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.
Modalità di esame: Prova orale obbligatoria; Prova scritta tramite PC con l'utilizzo della piattaforma di ateneo; Elaborato progettuale individuale;
In caso di esame in remoto, ad integrazione di quanto riportato nella sezione relativa ai criteri, regole e procedure per l’esame esclusivamente in presenza, si deve considerare che:
- la prova scritta sarà svolta tramite PC con l'utilizzo della piattaforma di ateneo Exam integrata con strumenti di proctoring (Respondus)
- il Politecnico di Torino fornisce le linee guida e la descrizione generica di questa modalità di esame
Nello specifico, per lo svolgimento della parte scritta dell’esame in remoto di Costruzione dei veicoli terrestri:
- la risposta ai quesiti potrà essere fornita direttamente al PC sulla piattaforma Exam. Se richiesto nel testo della domanda, o se l’esaminando lo ritiene opportuno, per rendere completa e più chiara la risposta (ad esempio se viene richiesto o se si ritiene opportuno inserire degli schemi o disegni), la risposta potrà essere svolta completamente o in parte su fogli di carta
- durante l’intera durata della prova scritta, l’esaminando non potrà lasciare la propria postazione e dovrà sempre essere chiaramente visibile, insieme con il tavolo di lavoro, attraverso la webcam
- l’immagine catturata dalla telecamera dovrà comprendere sia il tavolo dove l’esaminando svolgerà la prova sia l’esaminando stesso. Può risultare complicato trovare la corretta configurazione che consenta questo tipo di inquadratura: a tal fine verranno programmate alcune prove durante il corso
- la configurazione dell’inquadratura come illustrata precedentemente è strettamente necessaria pena l’annullamento dell’esame
- sul tavolo dove verrà svolta la prova sarà possibile avere solo un limitato numero di oggetti. Una lista dettagliata verrà fornita dai docenti durante l’insegnamento
- durante la prova scritta, lo smartphone dell’esaminando dovrà restare acceso (sarà utilizzato al termine della prova), in modalità silenziosa e lo schermo dovrà essere rivolto verso il tavolo
- durante la prova scritta, per ogni risposta scritta totalmente o in parte su fogli di carta, l’esaminando dovrà effettuare una foto del foglio dove la risposta è svolta, utilizzando la webcam ed allegando tale file alla domanda corrispondente sulla piattaforma Exam. Per svolgere questa operazione è presente un apposito comando nella piattaforma utilizzata. Questa fotografia, opportunamente a fuoco e leggibile, servirà a garantire la conformità del file pdf contenente la digitalizzazione dei fogli utilizzati per lo svolgimento dell’esame, inviato ai docenti tramite la piattaforma Exam al termine della prova
- alla fine della prova, quando l’esaminando avrà finito di scrivere e prima della sottomissione del test, l’esaminando dovrà scannerizzare/digitalizzare tutti i fogli dove è stato svolto l’esame mediante lo smartphone, seguendo una specifica procedura. Indicazioni dettagliate e alcune simulazioni di prova verranno programmate dai docenti durante il corso
- è strettamente necessario sia inserire la fotografia del foglio eseguita tramite la webcam sia inviare la digitalizzazione dei fogli al termine della prova, pena l’annullamento dell’esame
- l’esame orale verrà svolto utilizzando un sistema di videocomunicazione. Il Politecnico di Torino fornisce le linee guida e la descrizione generica di questa modalità di esame. I dettagli sul sistema di videocomunicazione utilizzato saranno forniti dai docenti agli esaminandi prenotati all’esame
- lo/a studente/ssa deve verificare, con buon anticipo, di essere dotato/a di mezzi adeguati in funzione della modalità di esame proposta dal corpo docente (personal computer dotato di webcam o tablet, browser, connessione di rete adeguata allo svolgimento di una videoconferenza). A tal fine saranno programmate e svolte alcune simulazioni di prova durante il corso
- l'orario di inizio della prova d'esame è quello pubblicato sul Portale della Didattica o comunicato dai docenti (fuso orario italiano – CEST). Lo/la studente/ssa è tenuto/a a prepararsi per tempo per rispettare l'orario di inizio della prova verificando la funzionalità dei dispositivi necessari
- la partecipazione all'esame implica l'accettazione delle modalità di esame individuate dall’Ateneo inclusa la videoregistrazione volta a garantire la regolarità dello svolgimento della prova scritta
- si ricorda inoltre che gli/le studenti/esse sono tenuti/e a rispettare il Codice Etico dell'Ateneo
- l’esame orale verrà svolto utilizzando un sistema di videocomunicazione per gli/le studenti/esse che sosterranno l’esame online. Il Politecnico di Torino fornisce le linee guida e la descrizione generica di questa modalità di esame. I dettagli sul sistema di videocomunicazione utilizzato saranno forniti dal corpo docente agli esaminandi prenotati all’esame
Exam: Compulsory oral exam; Computer-based written test using the PoliTo platform; Individual project;
The methods used to verify the learning consist of an exam divided in two parts: a written test and an oral interview. The written test is aimed to verify the knowledges of the students about the main vehicle structures, the configurations currently in use, the influence of the different construction solutions on vehicle performance, the basic concepts of vehicle design as discussed during the lectures. The oral interview is aimed to verify the knowledges basic concepts regarding the principle design criteria adopted in the design and construction of vehicles. Additional factors which influence the final evaluation of the student are the language capability (terminology acquired attending the lectures) and the synthesize capability. This last point is also verified through the use of graphic presentation (mastery creating meaningful sketches and charts).
- the duration of the written exam is not more than 2 hours. The maximum score of the written exam is 27/30.
- the written test is made up of 4/5 open questions (the number of questions depends on the extension required by the answers)
- the questions may concern both the theory part and the practice part of the lectures
- during the written test the use of notes, books or handouts is forbidden
- the written exam will be carried out via PC by using the Polito exam platform integrated with proctoring tools (Respondus)
- the general procedure for this type of exam is provided by the Politecnico di Torino
In particular, to carry out the written part of the online exam of this course:
- the answers to the questions could be provided directly on the PC on the Exam platform. A part of the answer can be made on paper sheets if requested in the questions or if the student deems appropriate this solution to complete the answer and make it clearer (for example if sketches or technical drawings are requested or helpful)
- during the exam, the student cannot leave the desk and the workstation, moreover he/she has to be always clearly visible by the webcam- The configuration of the Respondus systems is quite long, therefore during the course some tests will be organized using also the general example that is provided to the student by the Politecnico di Torino
- the shot of the webcam described above is strictly necessary: otherwise the exam will be canceled
- during the written exam, on the desk it is possible to keep only few things: a detailed list will be provided by the teaching staff
- on the desk of the student, his/her smartphone must be clearly visible. The smartphone must be switched on because it will be necessary at the end of the test. It must be muted and with its screen oriented to the surface of the table
- during the written exam, for each answers provided totally or partially on paper sheets the student must take a picture of the sheet where the answer is written. This picture has to be made with the webcam. The picture file must be attached to the answer on the Exam platform. To do this operation a specific command is present on the platform. This picture has to be clearly focused and legible. This picture will be used to ensure the compliance of the pdf file sent to the teaching staff at the end of the written exam through the Exam platform. The pdf file will contain the digitalization of the sheets used to carry out the exam
- at the end of the written exam, the student must digitalize/scan all the sheets used to carry out the exam using his/her smartphone. This operation will be made when the student will finish to write but before the submission of the test. For this operation the student must follow a specific procedure. Detailed information and some test simulation will be scheduled during the course by the teaching staff
The oral exam will be held after the correction of the written test. It is divided in two parts:
- the first part is dedicated to review the written test. The teacher shows the criteria used for the correction and he can ask for clarifications about what was written by the student during the written test. At this stage, the student can review the corrections and clarify any doubts on the score expressed by the teacher. Moreover, the teacher can ask to student clarifications or further details on the topics of the written exam.
- in the second part of the oral exam the student presents and discusses a technical presentation. The technical presentation is based on the notions learnt during the lectures and the practice carried out during the semester. The technical presentation is the results of the individual work of the student on those notions. On the technical presentation the main design criteria of vehicles are applied on real cases with data provided by the teaching staff. In the technical presentation the students have to describe the procedures followed to carry out the activity proposed during the practice, presenting the obtained results and providing a critical comment on those. The presentation has to be prepared before the exam. The maximum score of the second part of the oral exam is 4/30. The presentation used in this phase has to be submitted to the teacher in advice of the exam date. During the semester the lecturer will define a deadline for the submission of the presentation which must be respected. The deadline will be communicated on the web page of the course (Portale della Didattica). If the deadline will not be respected, a penalty of 1 point on the score of the written test will be applied.
To take part to the oral exam it is necessary to get a score equal or higher than 18/30 in the written test.
- the oral exam will be carried out using a video communication system. The general procedure for oral examination is provided by the Politecnico di Torino. More details will be provided during the course by the teaching staff to the student regularly enrolled to the exam
The target of this second part of the exam is to verify the capability of the student to argue in an interview based on the contents of the technical presentations. Starting from the available materials, the student has to demonstrate his/her capability analysing cases of study proposed by the teaching staff. The cases of study can require the connections between the different topics examined during the lectures.
- the points of the technical presentation are added to the score of the written test. In this way, the final evaluation of the exam is defined. The exam is passed if the score is equal or higher than 18/30. The scores higher than 30/30 will be registered as 30 cum laude. If the presentation will not be submitted, it will not be possible to take part to the second part of the oral exam. Consequently, the score of the written exam after deducting the penalty, becomes the final score of the exam
- students must verify that they are properly enrolled in the exam. Only student regularly enrolled can carried out the exam
- students must check, well in advance, that they are equipped with the adequate means to take the exam according to the exam procedure proposed by the teaching staff (personal computer equipped with webcam or tablet, browser, network connection suitable for videoconferencing). To this aim, some tests will be organized during the course
- the starting time of the exam is published on the course webpage (Portale della Didattica) or communicated by professors (Italian time zone - CEST). Students are required to respect the start time of the test by checking the functionality of the necessary devices in time.
- participation in the exam implies acceptance of the examination procedures defined by Politecnico, including video recording to ensure the regularity of the written test.
- all students are required to comply with the University's Code of Ethical Conduct of the Politecnico di Torino.
Modalità di esame: Prova scritta (in aula); Prova orale obbligatoria; Prova scritta tramite PC con l'utilizzo della piattaforma di ateneo; Elaborato progettuale individuale;
In caso di esame in modalità mista (in remoto e in presenza), verranno applicate tutte le informazioni contenute nelle sezioni criteri, regole e procedure per l’esame esclusivamente in presenza ed esclusivamente in remoto.
Per quanto riguarda la parte scritta, le due tipologie di esame (in remoto e in presenza) verranno svolte in contemporanea.
La parte orale dell’esame potrà essere svolta in momenti diversi per chi svolgerà l’esame in remoto e chi lo svolgerà in presenza.
Exam: Written test; Compulsory oral exam; Computer-based written test using the PoliTo platform; Individual project;
The methods used to verify the learning consist of an exam divided in two parts: a written test and an oral interview. The written test is aimed to verify the knowledges of the students about the main vehicle structures, the configurations currently in use, the influence of the different construction solutions on vehicle performance, the basic concepts of vehicle design as discussed during the lectures. The oral interview is aimed to verify the knowledges basic concepts regarding the principle design criteria adopted in the design and construction of vehicles. Additional factors which influence the final evaluation of the student are the language capability (terminology acquired attending the lectures) and the synthesize capability. This last point is also verified through the use of graphic presentation (mastery creating meaningful sketches and charts).
- the duration of the written exam is not more than 2 hours. The maximum score of the written exam is 27/30.
- the written test is made up of 4/5 open questions (the number of questions depends on the extension required by the answers)
- the questions may concern both the theory part and the practice part of the lectures
- during the written test the use of notes, books or handouts is forbidden
- the written exam will be carried out
- via PC by using the Polito exam platform integrated with proctoring tools (Respondus) for students which will attend the exam online
- - in classroom with traditional paper sheets, for students which will attend the exam onsite
Online exam
- the general procedure for this type of exam is provided by the Politecnico di Torino
In particular, to carry out the written part of the online exam of this course:
- the answers to the questions could be provided directly on the PC on the Exam platform. A part of the answer can be made on paper sheets if requested in the questions or if the student deems appropriate this solution to complete the answer and make it clearer (for example if sketches or technical drawings are requested or helpful)
- during the exam, the student cannot leave the desk and the workstation, moreover he/she has to be always clearly visible by the webcam- The configuration of the Respondus systems is quite long, therefore during the course some tests will be organized using also the general example that is provided to the student by the Politecnico di Torino
- the shot of the webcam described above is strictly necessary: otherwise the exam will be canceled
- during the written exam, on the desk it is possible to keep only few things: a detailed list will be provided by the teaching staff
- on the desk of the student, his/her smartphone must be clearly visible. The smartphone must be switched on because it will be necessary at the end of the test. It must be muted and with its screen oriented to the surface of the table
- during the written exam, for each answers provided totally or partially on paper sheets the student must take a picture of the sheet where the answer is written. This picture has to be made with the webcam. The picture file must be attached to the answer on the Exam platform. To do this operation a specific command is present on the platform. This picture has to be clearly focused and legible. This picture will be used to ensure the compliance of the pdf file sent to the teaching staff at the end of the written exam through the Exam platform. The pdf file will contain the digitalization of the sheets used to carry out the exam
- at the end of the written exam, the student must digitalize/scan all the sheets used to carry out the exam using his/her smartphone. This operation will be made when the student will finish to write but before the submission of the test. For this operation the student must follow a specific procedure. Detailed information and some test simulation will be scheduled during the course by the teaching staff
Onsite exam
- during the exam it is strictly forbidden to use any web connection, therefore no electronic devices (computers or calculators with connection devices of any kind, mobile phones, smartphones, smartwatches, etc.) of any kind are allowed for any data retrieval or for any communication purpose during the exam
- the students must use, also for a draft copy, only the sheets with the stamp of the Politecnico di Torino that will be provided by the teaching staff
- it is strictly forbidden to speak with other people inside or outside the classroom in any way and for any reason
The oral exam will be held after the correction of the written test. It is divided in two parts:
- the first part is dedicated to review the written test. The teacher shows the criteria used for the correction and he can ask for clarifications about what was written by the student during the written test. At this stage, the student can review the corrections and clarify any doubts on the score expressed by the teacher. Moreover, the teacher can ask to student clarifications or further details on the topics of the written exam.
- in the second part of the oral exam the student presents and discusses a technical presentation. The technical presentation is based on the notions learnt during the lectures and the practice carried out during the semester. The technical presentation is the results of the individual work of the student on those notions. On the technical presentation the main design criteria of vehicles are applied on real cases with data provided by the teaching staff. In the technical presentation the students have to describe the procedures followed to carry out the activity proposed during the practice, presenting the obtained results and providing a critical comment on those. The presentation has to be prepared before the exam. The maximum score of the second part of the oral exam is 4/30. The presentation used in this phase has to be submitted to the teacher in advice of the exam date. During the semester the lecturer will define a deadline for the submission of the presentation which must be respected. The deadline will be communicated on the web page of the course (Portale della Didattica). If the deadline will not be respected, a penalty of 1 point on the score of the written test will be applied.
To take part to the oral exam it is necessary to get a score equal or higher than 18/30 in the written test.
- the oral exam will be carried out
- using a video communication system for students which will attend the exam online. The general procedure for oral examination is provided by the Politecnico di Torino. More details will be provided during the course by the teaching staff
- in classroom following traditional procedure, for students which will attend the exam onsite
The target of this second part of the exam is to verify the capability of the student to argue in an interview based on the contents of the technical presentations. Starting from the available materials, the student has to demonstrate his/her capability analysing cases of study proposed by the teaching staff. The cases of study can require the connections between the different topics examined during the lectures.
- the points of the technical presentation are added to the score of the written test. In this way, the final evaluation of the exam is defined. The exam is passed if the score is equal or higher than 18/30. The scores higher than 30/30 will be registered as 30 cum laude. If the presentation will not be submitted, it will not be possible to take part to the second part of the oral exam. Consequently, the score of the written exam after deducting the penalty, becomes the final score of the exam
- students must verify that they are properly enrolled in the exam. Only student regularly enrolled can carried out the exam
- students must check, well in advance, that they are equipped with the adequate means to take the exam according to the exam procedure proposed by the teaching staff (personal computer equipped with webcam or tablet, browser, network connection suitable for videoconferencing). To this aim, some tests will be organized during the course
- the starting time of the exam is published on the course webpage (Portale della Didattica) or communicated by professors (Italian time zone - CEST). Students are required to respect the start time of the test by checking the functionality of the necessary devices in time.
- participation in the exam implies acceptance of the examination procedures defined by Politecnico, including video recording to ensure the regularity of the written test.
- all students are required to comply with the University's Code of Ethical Conduct of the Politecnico di Torino