Il corso di Strategie e strumenti per l'innovazione è composto da due moduli (Strategie e innovazione - Strumenti per l'innovazione di prodotto). Il primo modulo ha l’obiettivo di mostrare come le imprese sono in grado di creare valore economico attraverso appropriate decisioni riguardanti le scelte strategiche relative al posizionamento di mercato dei loro prodotti/servizi e agli investimenti tecnologici necessari per poterli produrre/erogare. Il corso intende fornire agli studenti i concetti, i modelli e gli strumenti di analisi necessari alla formulazione di una strategia più appropriata per poterla eseguire. A tal fine nel corso vengono presentati i principi fondamentali di analisi nell’ambito della Strategia. Questi concetti sono di fondamentale importanza per gli studenti del corso di laurea in Ingegneria della produzione industriale e dell’innovazione tecnologica. Ad esempio, un laureato in Ingegneria della produzione industriale e dell’innovazione tecnologica può trovare impiego come analista strategico nel team di Pianificazione Strategica di un’azienda o in una società di consulenza. Per i laureati occupati in altre funzioni aziendali, gli strumenti della Strategia e strumenti per l’innovazione sono fondamentali al fine di comprendere come le strategie dell’impresa e l’ambiente competitivo esterno possano avere un impatto sulle attività di ciascuna area funzionale.
Il secondo modulo ha lo scopo di fornire la conoscenza dei principali strumenti statistici e metodologie a supporto della progettazione tecnica nei processi di innovazione per la verifica e il miglioramento delle prestazioni, dell’affidabilità e della qualità dei prodotti. In particolare vengono trattati i concetti base della affidabilità dei componenti e dei sistemi meccanici, gli strumenti statistici a supporto dei processi decisionali, le metodologie del "Design of Experiments", le tecniche di “Robust Design” con particolare riferimento ai problemi della qualità.
The course Strategies and Instruments for the Innovation is composed by two modules (Strategies and Innovation – Tools for Product Innovation). The first module aims to show how companies are able to create economic value through appropriate decisions concerning the strategic choices related to the market positioning of their products/services and the technological investments needed to produce/deliver them. The course aims to provide students with the concepts, models and analysis tools necessary to formulate a more appropriate strategy to be able to execute it. To this end, the course presents the fundamental principles of analysis within the Strategy. These concepts are of fundamental importance for the students of the degree course in Industrial Production Engineering and Technological Innovation. For example, a graduate in Industrial Production and Technological Innovation Engineering can find employment as a strategic analyst in the Strategic Planning team of a company or in a consulting firm. For graduates employed in other business functions, the instruments of strategy and innovation are essential to understand how the company’s strategies and external competitive environment can impact the activities of every functional area. The second module aims to provide knowledge of the main statistical tools and methodologies to support he technical design in innovation processes to verify and improve the performance, reliability and quality of products. In particular, the basic concepts of the reliability of mechanical components and systems, the statistical tools to support decision-making processes, the "Design of Experiments" methodologies and the "Robust Design" techniques with reference to quality problems, are presented.
Al termine del corso, gli studenti maturano una capacità concreta di analizzare e gestire le scelte aziendali legate all'innovazione tecnologica sotto il profilo strategico. Il corso ha inoltre l’obiettivo di fornire agli studenti i concetti, i modelli e le tecniche di analisi necessarie per condurre analisi dell’ambiente competitivo e del mercato che sono necessarie a formulare decisioni strategiche e a poterle attuare. Verrà data particolare enfasi all’applicazione di questi strumenti di analisi in settori hi-tech al fine di comprendere come l’innovazione tecnologica di prodotto e processo influenzi dinamiche competitive e la progettazione di strategie. Gli studenti svilupperanno inoltre la capacità di presentare i risultati in modo corretto ed in team.
Inoltre, gli studenti dovranno acquisire la conoscenza degli strumenti statistici di supporto ai processi decisionali, la capacità di impostare un piano sperimentale, la conoscenza dei concetti e delle tecniche affidabilistiche, la conoscenza delle metodologie utilizzate nell'ambito della qualità.
At the end of the course, students will have a concrete ability to analyze and manage business choices related to technological innovation from a strategic point of view. The course also aims to provide students with the concepts, models and analysis techniques necessary to conduct analyses of the competitive environment and the market that are necessary to formulate strategic decisions. Particular emphasis will be given to the application of these analysis tools in hi-tech sectors in order to understand how product and process technological innovation influences competitive dynamics and strategy design. Students will also develop the ability to present results correctly and in teams. Furthermore, students will have to acquire the knowledge of statistical tools to support decision-making processes, the ability to set up an experimental plan, the knowledge of concepts and techniques of reliability, the knowledge of methodologies used for quality assessment and improvement.
Sono richieste conoscenze fornite dai corsi di Economia Aziendale e conoscenze di base di statistica.
Business administration and basic knowledge of statistics are required.
PARTE I - Il concetto di strategia: strategia e successo delle organizzazioni, analisi strategica, management strategico, il processo di formulazione di una strategia
PARTE II - Gli strumenti dell’analisi strategica: obiettivi e valori, analisi di settore, analisi dei concorrenti, risorse e competenze,
PARTE III - Le strategie di business e la ricerca del vantaggio competitivo: fonti e dimensioni del vantaggio competitivo, evoluzione del settore e cambiamento strategico, tecnologia e gestione dell’innovazione
PARTE IV - Le strategie di gruppo: integrazione verticale, strategie globali e imprese multinazionali, strategia di diversificazione
PART I - The concept of strategy: strategy and success of organizations, strategic analysis, strategic management, the process of strategy formulation
PART II - Strategic analysis tools: objectives and values, sector analysis, competitor analysis, resources and skills,
PART III - Business strategies and the search for competitive advantage: sources and dimensions of competitive advantage, industry evolution and strategic change, technology and innovation management
PART IV - Group strategies: vertical integration, global strategies and multinational enterprises, diversification strategy
Gli studenti sono tenuti a prepararsi alle lezioni studiando preliminarmente il materiale fornito ed i libri di testo. Le lezioni hanno l’obiettivo di ampliare i concetti di base appresi e di illustrarne - per quanto possibile, con modalità interattive con gli studenti - l’applicazione a casi tratti dall'esperienza e dalla ricerca empirica. Il metodo di apprendimento sarà basato su due tipi di lezioni, utilizzanti metodi differenti e complementari. A lezioni di didattica frontale tradizionale illustranti i concetti di base del management strategico ed i tool tipici dell’analisi strategica, saranno affiancati laboratori nei quali gli studenti discuteranno case study. La discussione dei casi di studio segue i principi pedagogici del metodo dei casi di studio sviluppato dalla Harvard Business School. Questi ultimi mirano a spingere gli studenti ad utilizzare su casi pratici i tool appresi nel corso. Le esercitazioni vengono svolte singolarmente e in gruppi di lavoro. Vengono esaminati inizialmente dei temi trattati nelle lezioni e poi dei casi aziendali, con domande specifiche che si richiamano agli argomenti svolti nelle lezioni. Il corso di baserà sul concetto di learning-by-doing. Gli studenti, organizzati in team di massimo sei persone, applicheranno i concetti appresi nel corso. Nell’ultimo periodo del corso saranno svolte le presentazioni delle strategie elaborate dagli studenti con interattività e interscambio tra chi presenta, i colleghi studenti e il docente.
Students are required to prepare for lessons by studying the materials provided and the textbooks in advance. The aim of the lessons is to broaden the basic concepts learned and to illustrate - as far as possible, in an interactive way with the students - their application to cases drawn from experience and empirical research. The learning method will be based on two types of lessons, using different and complementary methods. Traditional frontal lessons illustrating the basic concepts of strategic management and the typical tools of strategic analysis will be accompanied by workshops in which students will discuss case studies. The case study discussion follows the pedagogical principles of the case study method developed by Harvard Business School. These aim to encourage students to use the tools learned in the course on practical cases. The exercises are carried out individually and in working groups. The topics covered in the lessons are initially examined and then business cases, with specific questions referring to the topics covered in the lessons. The course will be based on the concept of learning-by-doing. The students, organized in teams of maximum six people, will apply the concepts learned in the course. In the last period of the course there will be presentations of the strategies developed by the students with interactivity and exchange between the presenter, fellow students and the teacher.
a. Grant, R. Contemporary Strategic analysis: Text (Only), John Wiley, 10th edition. Obbligatorio. Disponibile anche in lingua italiana.
b. Besanko, Dranove, Economics of Strategy, John Wiley (opzionale).
c. Casi di studio, obbligatori, da acquistare sul sito di Harvard Business Publishing (la lista dei casi verrà fornita dal docente durante la prima settimana di corso).
d. Slides e articoli, caricati settimanalmente dal docente.
a. Grant, R. Contemporary Strategic analysis: Text (Only), John Wiley, 10th edition. Mandatory. Also available in Italian language.
b. Besanko, Dranove, Economics of Strategy, John Wiley (optional).
c. Mandatory case studies to be purchased on the Harvard Business Publishing website (the list of cases will be provided by the teacher during the first week of the course).
d. Slides and articles, uploaded weekly by the teacher.
Modalità di esame: Prova scritta (in aula); Elaborato scritto prodotto in gruppo; Elaborato progettuale in gruppo;
Exam: Written test; Group essay; Group project;
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La prima e la seconda prova, relativa al modulo di Strategie e Innovazione, mirano a valutare la capacità di analizzare e gestire le scelte aziendali legate all'innovazione tecnologica sotto il profilo strategico e consistono in una prova scritta e un lavoro di gruppo. Il voto finale è dato dalla somma dei punteggi ottenuti nella prova scritta (massimo 20/30) e nel lavoro di gruppo (massimo 10/30).
a. Il punteggio massimo ottenibile nella prova scritta è pari a 20/30. La prova scritta consiste in una serie di domande chiuse e aperte riguardanti la teoria, casi di studio analizzati a lezione e nuovi casi. La durata della prova è di 2 ore e non è possibile consultare appunti e/o libri.
b. Il punteggio ottenibile nel lavoro di gruppo va da un minimo di -3 ad un massimo di 10 punti. I lavori di gruppo mirano ad applicare le metodologie apprese durante il corso su un caso realistico. I gruppi si compongono fino a 6 studenti e si compone di una presentazione orale di circa 20 minuti nella quale il gruppo presenta la propria strategia ed una relazione di approfondimento di 20 pagine. I gruppi sono inoltre tenuti alla presentazione durante il semestre di documenti intermedi. Gli studenti che fossero impossibilitati a partecipare ai lavori di gruppo per comprovati motivi di salute o di lavoro potranno sostenere un esame scritto più articolato rispetto a quello già proposto come prima parte di valutazione del modulo di Strategie e Innovazione, potendo raggiungere un massimo di 20/30.
Le prove dei due moduli (Strategie e Innovazione e Strumenti per l'Innovazione di Prodotto) vengono valutate in trentesimi e per essere superate richiedono una valutazione minima di 18/30. Il voto finale viene determinato calcolando la media pesata (60% Strategie e Innovazione, 40% Strumenti per l'Innovazione di prodotto) delle due valutazioni.
Per le prove è vietato l’uso di qualsiasi materiale, a meno che lo stesso non venga fornito dal docente.
Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
Exam: Written test; Group essay; Group project;
The exam is organized in two parts.
The first one is related to the module “Bussiness strategies and innovation”. The students, organized in groups of up 6 people, will develop a full business or innovation strategy by means of the methodologies and the tools presented in the course. Each group presents a report of 20 pages illustrating the strategy, an oral presentation (209 minutes) and, during the semester, some intermediate documents useful to better focus the strategy development. That first part is evaluated on a scale of 30 points (minimum 18/30).
Participation in the group is compulsory. The students that cannot participate by motivated working, family or health causes can ask to substitute the workgroup with a written exam with a maximum grade of 20/30.
The second test, related to the module “Tools for product innovation”, consists of an oral exam lasting about 30 minutes, aimed at assessing the ability to identify the appropriate methodologies and the correct use of the statistical tools for the assessment and improvement of the performance, quality, and reliability of the products. The evaluation considers the ability to identify the appropriate methodologies to solve the posed problems and the ability to correctly apply the tools illustrated in class. That second part is evaluated on a scale of 30 points (minimum 18/30).
Textbooks and slides can be used for the first test, while no textbook, note or other material (if not provided by the professor) can be used for the second test.
The final mark is computed as weighted average of obtained marks (60% first test, 40% second test)
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.
Modalità di esame: Elaborato scritto prodotto in gruppo; Prova scritta tramite PC con l'utilizzo della piattaforma di ateneo; Elaborato progettuale in gruppo;
La prima e la seconda prova, relativa al modulo di Strategie e Innovazione, mirano a valutare la capacità di analizzare e gestire le scelte aziendali legate all'innovazione tecnologica sotto il profilo strategico e consistono in una prova scritta e un lavoro di gruppo. Il voto finale è dato dalla somma dei punteggi ottenuti nella prova scritta (massimo 20/30) e nel lavoro di gruppo (massimo 10/30).
a. Il punteggio massimo ottenibile nella prova scritta è pari a 20/30. La prova scritta consiste in una serie di domande chiuse e aperte riguardanti la teoria, casi di studio analizzati a lezione e nuovi casi. La durata della prova è di 2 ore e non è possibile consultare appunti e/o libri.
b. Il punteggio ottenibile nel lavoro di gruppo va da un minimo di -3 ad un massimo di 10 punti. I lavori di gruppo mirano ad applicare le metodologie apprese durante il corso su un caso realistico. I gruppi si compongono fino a 6 studenti e si compone di una presentazione orale di circa 20 minuti nella quale il gruppo presenta la propria strategia ed una relazione di approfondimento di 20 pagine. I gruppi sono inoltre tenuti alla presentazione durante il semestre di documenti intermedi. Gli studenti che fossero impossibilitati a partecipare ai lavori di gruppo per comprovati motivi di salute o di lavoro potranno sostenere un esame scritto più articolato rispetto a quello già proposto come prima parte di valutazione del modulo di Strategie e Innovazione, potendo raggiungere un massimo di 20/30.
Le prove dei due moduli (Strategie e Innovazione e Strumenti per l'Innovazione di Prodotto) vengono valutate in trentesimi e per essere superate richiedono una valutazione minima di 18/30. Il voto finale viene determinato calcolando la media pesata (60% Strategie e Innovazione, 40% Strumenti per l'Innovazione di prodotto) delle due valutazioni.
Per le prove è vietato l’uso di qualsiasi materiale, a meno che lo stesso non venga fornito dal docente.
Exam: Group essay; Computer-based written test using the PoliTo platform; Group project;
The exam is composed by three tests. The first and the second, relating to the module of Strategies and Innovation, is aimed at assessing the ability to analyze and manage business choices related to technological innovation from a strategic point of view and consist of a written test and teamwork. The final grade is given by the sum of the scores obtained in the written test (maximum 20/30) and in teamwork (maximum 10/30).
a. The maximum score obtained in the written test is 20/30. The written test consists of a series of closed and open questions concerning theory, case studies analyzed in class and new cases. The duration of the test is 2 hours and it is not possible to consult notes and/or books.
b. The score obtainable in group work ranges from a minimum of -3 to a maximum of 10 points. The group work aims at applying the methodologies learned during the course on a realistic case. Groups consist of up to 6 students and consist of an oral presentation of about 20 minutes in which the group presents its strategy and an in-depth 20-pages report. The groups are also required to present intermediate elaborations during the semester. Students who are unable to participate in the group work due to proven health or work reasons will be able to take a more articulated written exam than the one already proposed as the first part of the evaluation of the Strategies and Innovation module, being able to reach a maximum of 20/30.
The third test, related to the module “Tools for product innovation”, consists of an oral exam lasting about 30 minutes, aimed at assessing the ability to identify the appropriate methodologies and the correct use of the statistical tools for the assessment and improvement of the performance, quality, and reliability of the products. The evaluation considers the ability to identify the appropriate methodologies to solve the posed problems and the ability to correctly apply the tools illustrated in class.
The tests (first and second together, and third separately) are evaluated in thirtieth and require a minimum evaluation of 18/30 to be passed. The final grade is determined by calculating the weighted average (60% first and second test, 40% third test) of the two tests.
For the three tests the use of any material is forbidden unless the same is provided by the teacher.
Modalità di esame: Elaborato scritto prodotto in gruppo; Prova scritta tramite PC con l'utilizzo della piattaforma di ateneo; Elaborato progettuale in gruppo;
La prima e la seconda prova, relativa al modulo di Strategie e Innovazione, mirano a valutare la capacità di analizzare e gestire le scelte aziendali legate all'innovazione tecnologica sotto il profilo strategico e consistono in una prova scritta e un lavoro di gruppo. Il voto finale è dato dalla somma dei punteggi ottenuti nella prova scritta (massimo 20/30) e nel lavoro di gruppo (massimo 10/30).
a. Il punteggio massimo ottenibile nella prova scritta è pari a 20/30. La prova scritta consiste in una serie di domande chiuse e aperte riguardanti la teoria, casi di studio analizzati a lezione e nuovi casi. La durata della prova è di 2 ore e non è possibile consultare appunti e/o libri.
b. Il punteggio ottenibile nel lavoro di gruppo va da un minimo di -3 ad un massimo di 10 punti. I lavori di gruppo mirano ad applicare le metodologie apprese durante il corso su un caso realistico. I gruppi si compongono fino a 6 studenti e si compone di una presentazione orale di circa 20 minuti nella quale il gruppo presenta la propria strategia ed una relazione di approfondimento di 20 pagine. I gruppi sono inoltre tenuti alla presentazione durante il semestre di documenti intermedi. Gli studenti che fossero impossibilitati a partecipare ai lavori di gruppo per comprovati motivi di salute o di lavoro potranno sostenere un esame scritto più articolato rispetto a quello già proposto come prima parte di valutazione del modulo di Strategie e Innovazione, potendo raggiungere un massimo di 20/30.
Le prove dei due moduli (Strategie e Innovazione e Strumenti per l'Innovazione di Prodotto) vengono valutate in trentesimi e per essere superate richiedono una valutazione minima di 18/30. Il voto finale viene determinato calcolando la media pesata (60% Strategie e Innovazione, 40% Strumenti per l'Innovazione di prodotto) delle due valutazioni.
Per le prove è vietato l’uso di qualsiasi materiale, a meno che lo stesso non venga fornito dal docente.
Exam: Group essay; Computer-based written test using the PoliTo platform; Group project;
The exam is composed by three tests. The first and the second, relating to the module of Strategies and Innovation, is aimed at assessing the ability to analyze and manage business choices related to technological innovation from a strategic point of view and consist of a written test and teamwork. The final grade is given by the sum of the scores obtained in the written test (maximum 20/30) and in teamwork (maximum 10/30).
a. The maximum score obtained in the written test is 20/30. The written test consists of a series of closed and open questions concerning theory, case studies analyzed in class and new cases. The duration of the test is 2 hours and it is not possible to consult notes and/or books.
b. The score obtainable in group work ranges from a minimum of -3 to a maximum of 10 points. The group work aims at applying the methodologies learned during the course on a realistic case. Groups consist of up to 6 students and consist of an oral presentation of about 20 minutes in which the group presents its strategy and an in-depth 20-pages report. The groups are also required to present intermediate elaborations during the semester. Students who are unable to participate in the group work due to proven health or work reasons will be able to take a more articulated written exam than the one already proposed as the first part of the evaluation of the Strategies and Innovation module, being able to reach a maximum of 20/30.
The third test, related to the module “Tools for product innovation”, consists of an oral exam lasting about 30 minutes, aimed at assessing the ability to identify the appropriate methodologies and the correct use of the statistical tools for the assessment and improvement of the performance, quality, and reliability of the products. The evaluation considers the ability to identify the appropriate methodologies to solve the posed problems and the ability to correctly apply the tools illustrated in class.
The tests (first and second together, and third separately) are evaluated in thirtieth and require a minimum evaluation of 18/30 to be passed. The final grade is determined by calculating the weighted average (60% first and second test, 40% third test) of the two tests.
For the three tests the use of any material is forbidden unless the same is provided by the teacher.