Il corso è strutturato come un approccio di "learning by playing" ed è parte del perrcorso tematico "Spatial Planning and Design, Sustainability Assessment and Urban Management".
Verrà proposto un caso di studio ipotetico da affrontare con il Serious Game debitamente illustrato.
Segue un'agenda preliminare:
Giorno 1 (4 ore)
Introduzione al corso (Intro)
Transizione energetica e governance (lezione teorica)
Il progetto Erasmus+, LOTUS (lezione teorica)
Serious Games come metodo di valutazione (lezione teorica)
Giorno 2 (7 ore)
Descrizione dei casi di studio LOTUS (lezione teorica)
UrbEN: regole del gioco (lezione teorica)
Gioco (Applicazione)
Giorno 3 (4 ore)
Gioco (Applicazione)
Debriefing e discussione (Discussione)
Criteri di valutazione e di voto:
Gli studenti lavoreranno in piccoli gruppi. Alla fine del corso, ogni gruppo dovrà consegnare una relazione che illustri:
le basi del lavoro;
le riflessioni sul Serious Game UrbEN;
i risultati ottenuti attraverso l'uso del Serious Game UrbEN;
una spiegazione dettagliata delle logiche che hanno portato i gruppi a prendere determinate decisioni.
Le relazioni devono contenere tra le 4.000 e le 5.000 parole e seguire il formato che verrà fornito dai docenti, dovranno essere consegnate entro un mese dalla conclusione del modulo e saranno valutate in base alla chiarezza della presentazione, alla correttezza dei contenuti e alla capacità critica.
Ogni dottorando sarà valutato sulla base della relazione consegnata, della frequenza alle lezioni, della capacità di interagire con compagni e docenti e della capacità di presentare e argomentare le scelte fatte all'interno del gruppo di lavoro.
The course is structured as a “learning by playing” approach, and is part of the thematic path "Spatial Planning and Design, Sustainability Assessment and Urban Management".
A hypothetical case study will be proposed to be tackled with the Serious Game duly illustrated.
A preliminary agenda follows:
Day 1 (4 hours)
Introduction to the Course (Intro)
Energy transition and governance (Theoretical lecture)
The Erasmus+, LOTUS project (Theoretical lecture)
Serious Games as an assessment method (Theoretical lecture)
Day 2 (7 hours)
Description of the LOTUS case studies (Theoretical lecture)
UrbEN: rules of the game (Theoretical lecture)
Playing the game (Application)
Day 3 (4 hours)
Playing the game (Application)
Debriefing and discussion (Discussion)
Assessment and grading criteria:
The students will work in small groups. At the end of the course, each group is required to deliver a report illustrating: the basic grounds of the work; reflections about the Serious Game UrbEN; the results obtained through the use of the Serious Game UrbEN; a detailed explanation of the logics that led the groups taking specific decisions.
The reports should count between 4.000 and 5.000 words, and follow the format provided by the teachers. They must be delivered within one month since the conclusion of the module. They will be assessed basing on clarity of presentation, correctness of content, critical capacity.
Each PhD candidate will be evaluated basing on the report delivered, the attendance to the lectures, the ability of interacting with classmates and teachers and the capacity to present and argue the choices made within the working group.
Nessun prerequisito richiesto
No prerequisites are required
Il corso (15 ore) è strutturato come un workshop e mira ad illustrare come l'uso dei Serious Games possa costituire un mezzo efficace per insegnare la complessità intrinseca alla transizione energetica urbana, la quale non è solo una responsabilità delle autorità pubbliche locali, ma richiede l'impegno di una moltitudine di attori pubblici e privati, che interagiscono in reti complesse e variabili e sono inseriti nel più ampio contesto regionale, nazionale ed europeo.
In quanto tale, la transizione energetica urbana si configura come un "problema complesso" caratterizzato da molti fattori interdipendenti che lo rendono di difficile risoluzione (Valkenburg & Cotella, 2016; Markard, 2018). Di conseguenza, poiché le sue variabili sono spesso incomplete, in continua evoluzione e difficili da definire, per affrontare la transizione energetica urbana è necessario un approccio olistico e interdisciplinare che tenga conto dei processi decisionali politici, legali e di governance, delle preoccupazioni economiche, ambientali e di salute, nonché della pianificazione territoriale e dell'uso del territorio.
Nel tentativo di spiegare questa complessità e renderla comunicabile attraverso un programma di insegnamento, il Corso adotta un Serious Game (Abt Clark, 1972) per affrontare problemi di transizione energetica urbana caratterizzati da alti livelli di incertezza e complessità e da una moltitudine di attori.
Nello specifico, il corso strutturerà e supporterà il processo decisionale finalizzato alla transizione energetica urbana attraverso l'uso del gioco di ruolo educativo UrbEN (Urban ENergy game), sviluppato nell'ambito del progetto Erasmus+ KA2 LOTUS (Locally Organized Transition of Urban Sustainable Spaces). UrbEN è integrato da casi di studio del mondo reale catalogati dai partner di LOTUS in modo da includere buone pratiche e processi amministrativi volti a facilitare la trasferibilità delle lezioni apprese.
Nel complesso, i partecipanti al corso saranno introdotti alle principali coordinate del dibattito scientifico e politico sulla transizione energetica urbana, per poi giocare a UrbEN in piccoli gruppi con l'obiettivo di simulare un reale processo di pianificazione energetica di una città ipotetica. Il gioco ricreerà l'interazione tra attori pubblici e privati, generando una prospettiva dinamica sulle sfide di un'economia a emissioni zero in un ambiente urbano e stabilendo una connessione tra apprendimento pratico e teorico.
The Course (15h) is structured as a workshop and aims to illustrate how the use of Serious Games could be an effective mean to teach the inherent complexity of urban energy transition. To pursue this transition is not only a responsibility of the local public authorities but requires the engagement of a multitude of public and private actors, who interacts into variable complex networks, and are embedded within the wider regional, national and European context.
As such, urban energy transition configures itself as a ‘wicked problem’, i.e. a problem characterised by many interdependent factors that, due to their inherent complexity, seems impossible to solve (Valkenburg & Cotella, 2016; Markard, 2018). Accordingly, because its variables are often incomplete, in flux, and difficult to define, to deal with urban energy transition requires a holistic and interdisciplinary approach that considers political, legal and governance decision-making processes, economic, environmental and human health concerns as well as spatial and land use planning.
In the attempt to unfold this complexity and make it communicable through a teaching program, the Course adopts of a Serious Game (Abt Clark, 1972) in order to tackle urban energy transition problems characterized by high levels of uncertainty and complexity as well as a multitude of actors. More specifically, the Course will structure and support the decision-making process aimed at urban energy transition through the use of the educative city planning role-playing game UrbEN (Urban ENergy game), developed in the framework of the Erasmus+ KA2 project LOTUS (Locally Organized Transition of Urban Sustainable Spaces). UrbEN is supplemented with real world case studies catalogued by the partners of LOTUS so to include good practices and administrative processes aimed at facilitating the transferability of the lessons learned.
Overall, the participants to the Course will be introduced to the main coordinates of the urban energy transition scientific and policy debate, to then play UrbEN in small groups with the aim of simulating a real energy planning process of a hypothetical city. The Game is going to recreate the interaction between public and private actors, generating a dynamic perspective on the challenges of a zero-emission economy in an urban environment and establishing a connection between practical and theoretical learning
In presenza
On site
Presentazione report scritto
Written report presentation
P.D.1-1 - Gennaio
P.D.1-1 - January
Bibliografia di riferimento:
Lotus-Transition. Available online: https://lotus-transition.eu/
Abt Clark C.,1972, Serious Game (NewYork: The Viking Press).
Bulkeley, H., Broto, V. C., Hodson, M., & Marvin, S. (Eds.). (2011). Cities and low carbon transitions (Vol. 35). London: Routledge.
Stanitsas, M., Kirytopoulos, K., & Vareilles, E., 2018, Facilitating sustainability transition through serious games: A systematic literature review. Journal of Cleaner Production.
Markard, J. (2018). The next phase of the energy transition and its implications for research and policy. Nature Energy, 3(8), 628-633.
OuariachiT., Olvera-Lobo M. D., Gutiérrez-Pérez J., 2018, Serious Game and Sustainability. "Encyclopediaof Sustainability in Higher Education", edited by Prof. Dr.Dr. h. c. Walter Leal Filho. Springer
Rotondo, F., Abastante, F., Cotella, G., & Lami, I. M. (2020). Questioning low-carbon transition governance: A comparative analysis of European case studies. Sustainability, 12(24), 10460.
Valkenburg, G., & Cotella, G. (2016). Governance of energy transitions: about inclusion and closure in complex sociotechnical problems. Energy, Sustainability and Society, 6(1), 1-11.
Il corso si terrà nelle seguenti date:
30/01/2023, 9.00-13.00
31/01/2023, 9.00-13.00; 14.00-17.00
01/02/2023, 9.00-13.00
Reading materials:
Lotus-Transition. Available online: https://lotus-transition.eu/
Abt Clark C.,1972, Serious Game (NewYork: The Viking Press).
Bulkeley, H., Broto, V. C., Hodson, M., & Marvin, S. (Eds.). (2011). Cities and low carbon transitions (Vol. 35). London: Routledge.
Stanitsas, M., Kirytopoulos, K., & Vareilles, E., 2018, Facilitating sustainability transition through serious games: A systematic literature review. Journal of Cleaner Production.
Markard, J. (2018). The next phase of the energy transition and its implications for research and policy. Nature Energy, 3(8), 628-633.
OuariachiT., Olvera-Lobo M. D., Gutiérrez-Pérez J., 2018, Serious Game and Sustainability. "Encyclopediaof Sustainability in Higher Education", edited by Prof. Dr.Dr. h. c. Walter Leal Filho. Springer
Rotondo, F., Abastante, F., Cotella, G., & Lami, I. M. (2020). Questioning low-carbon transition governance: A comparative analysis of European case studies. Sustainability, 12(24), 10460.
Valkenburg, G., & Cotella, G. (2016). Governance of energy transitions: about inclusion and closure in complex sociotechnical problems. Energy, Sustainability and Society, 6(1), 1-11.
The course will be held in the following dates:
30/01/2023, 9.00-13.00
31/01/2023, 9.00-13.00; 14.00-17.00
01/02/2023, 9.00-13.00