I processi produttivi sono in continua evoluzione, gli attuali processi digitalizzati non sono solo orientati alla massimizzazione dell’efficienza e della produttività ma anche alla valorizzazione delle persone e allo sviluppo delle capacità di reazione e innovazione.
Coerentemente con le finalità e gli obiettivi formativi del Corso di Laurea, con particolare riferimento all’analisi e progettazione del processi produttivi, il modulo di Innovazione si propone di dotare gli studenti di competenze specifiche nell’ambito dei processi di produzione per: la classificazione e rappresentazione dei processi, l’elaborazione dei dati generati a livello di shop floor, l’utilizzo di metodi matematici per l’analisi statica e dinamica dei processi; competenze necessarie per guidare le scelte e le decisioni per la gestione ed innovazione dei processi in condizioni di incertezza - all’interno della funzione operativa e non operative sia nel settore manifatturiero che nei servizi.
Production processes are constantly evolving, the aims of the processes based on digital transformation is to maximise efficiency and productivity, but also to promote human-centered and resilient production.
Consistent with the educational aims and objectives of the Degree Program, with particular reference to the analysis and design of production processes, the 'Innovation' module aims to provide specific skills in the field of production processes for the classification and mapping of processes, the processing of shop floor data, the use of mathematical methods for the static and dynamic analysis of processes; skills required for decision making in management and innovation of processes under conditions of uncertainty - in the context of operational and non-operational functions in both the manufacturing and service sectors.
Conoscenza delle metodologie per la progettazione, la gestione e la valutazione dei processi.
Capacità di applicare le metodologie di analisi della performance dei processi per la valutazione di azioni migliorative o innovative.
Capacità di dare supporto di tipo metodologico agli specialisti coinvolti nelle attività di miglioramento e innovazione della produzione e R&D e di coordinarne le attività.
Knowledge-of statistical-based methodologies to asses the quality and reliability of products and to improve the quality of products and processes; knowledge-of statistical-based methodologies for the introduction and evaluation of innovative products and processes (robust design, six sigma etc.).
Ability to adapt production to functional specification of product and to evaluate their acceptance, especially in the phases of introduction of products / processes.
Ability to provide statistical methodological support to specialists involved in the activities of R & D, and to coordinate the evaluation activities.
Conoscenza di base del calcolo delle probabilità e della statistica descrittiva.
Knowledge of basic technologies
Basic knowledge of probability and descriptive statistics
La gestione delle operations e dei processi.
Progettazione dei processi – 1.Posizionamento ( volumi/varietà, layout, tecnologie, mansioni).
Progettazione dei processi – 2 Analisi (mappatura, compiti e capacità, variabilità del processo).
Obiettivi di performance dei processi
Analisi statica e dinamica dei processi produttivi per il miglioramento e l’innovazione dei processi :
- Modelli statici (Mappatura del flusso del valore, Benchmarking interno, ecc.)
- Modelli dinamici (Analisi descrittiva dei dati, Analisi della variabilità, Modelli a rete di code, Indici di performance).
- La simulazione ad eventi discreti.
Lean innovation:
- Sistemi di produzione Push/Conwip/Pull
- Sincronizzazione snella
-Innovazione e resilienza.
PRODUCTION PROCESS INNOVATION
Operations and process management
Process design 1- Positioning (volume/variety, layouts, technology, job designs)
Process design 2- Analysis (process mapping, process tasks and capacity configuration, process variability).
Manufacturing performance
Static and dynamic methodology for diagnostic and improvements of manufacturing system:
-Static methodologies (absolute benchmarking and value stream mapping,..)
-Dynamic methodologies (descriptive analysis data, variability basics, queuing theory, Measures of Manufacturing performance).
Discrete events simulation.
Lean innovation
- Push and pull production systems
- Lean synchronization
Il modulo si compone di lezioni e esercitazioni pratiche inerenti gli argomenti trattati nelle lezioni.
L’insegnamento comprende inoltre esercitazioni in laboratorio per l’utilizzo del sw flexsim per la simulazione ad eventi discreti.
La simulazione verrà validata prima su processi semplici grazie al confronto con il metodo analitico, successivamente verrà utilizzata per l'analisi di sistemi complessi.
Per valutare l’apprendimento dei metodi di valutazione delle performance e la capacità di mappare e valutare i processi e quindi di proporre azioni di miglioramento o innovazione è previsto l’utilizzo, durante l'insegnamento, di diverse piattaforme di valutazione e lo svolgimento di attività integrative.
PRODUCT PROCESS INNOVATION
The module consists of lectures and practical exercises using excel and discrete event simulation sw.
Appunti forniti dai docenti
Testi per approfondimenti (Innovazione deI processi produttivi):
Factory Physics -Wallace J.Hopp, Mark L. Spearman – McGraw Hill International Edition.
Gestione delle operations e dei processi- Slack, Brandon-Jones, Johnston, Betts, Vinelli, Romano, Danese -Pearson
http://cast.massey.ac.nz/collection_public.html
SW utilizzato nei laboratori:
FlexSim
-Applied Simulation: Modeling and Analysis Using FlexSim Kindle Edition by Eamonn Lavery , Malcolm Beaverstock , Allen Greenwood , William Nordgren -Shanna Warr (Editor)
-https://www.flexsim.com/
Altri SW:
Plant simulation
-Plant Simulation 10 Step-by-Step Help – Siemens
Steffen Bangsow " Manufacturing Simulation with Plan Simulation" and Sim Talk – Springer
Link utili
http://cast.massey.ac.nz/collection_public.html
https://healthcare.flexsim.com/
Lecture notes in the course website will be provided.
Reference textbooks (Product process Innovation):
Factory Physics -Wallace J.Hopp, Mark L. Spearman – McGraw Hill International Edition.
Operations and Process management , principles and practice for strategic impact – Slack, Brando-Jones, Johnston, Betts- Pearson
Lean organization from the tools of Toyota Production System to Lean Office -Springer
SW:
FlexSim
-Applied Simulation: Modeling and Analysis Using FlexSim Kindle Edition by Eamonn Lavery , Malcolm Beaverstock , Allen Greenwood , William Nordgren -Shanna Warr (Editor)
-https://www.flexsim.com/
Other sw:
Plant simulation
-Plant Simulation 10 Step-by-Step Help – Siemens
Steffen Bangsow " Manufacturing Simulation with Plan Simulation" and Sim Talk – Springer
Useful link
http://cast.massey.ac.nz/collection_public.html
https://healthcare.flexsim.com/
Modalità di esame: Prova scritta (in aula); Prova pratica di laboratorio;
Exam: Written test; Practical lab skills test;
...
La prova di Innovazione valuta le conoscenze e le competenze acquisite nel corso dell'insegnamento e si suddivide in due parti:
- Prova di laboratorio che consiste nella modellazione e simulazione di una linea di produzione.
- Prova scritta costituita da domande teoriche ed esercizi numerici sull'analisi della performance dei sistemi produttivi e sulla definizione di azioni migliorative e/o innovative.
Durante le due prove sarà possibile consultare solo i libri di testo consigliati.
Alle due parti è attribuito un punteggio rispettivamente di 8 e 22 punti. Il voto finale della prova di innovazione è dato dalla somma dei punti ottenuti nelle due parti.
Se la somma dei punteggi sarà inferiore a 18 lo studente dovrà ripetere sia la prova in laboratorio che la prova scritta.
La durata complessiva della prova di Innovazione (prova di laboratorio e prova scritta) è di circa 3 ore.
Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
Exam: Written test; Practical lab skills test;
The exam of the course 01SROMU consists of two parts: a first examination on "Product Process innovation" ("Innovation" hereafter) and a subsequent examination on "Ergonomics for manufacturing processes" ("Ergonomics" hereafter).
To access the exam of “Ergonomics”, it is necessary to have passed (min. 18/30) the exam of "Innovation".
The final score will be the mean of the marks of the “innovation” and "Ergonomics" exams.
The students can keep the mark of “Innovation” only for one examination session. In case the student does not pass the exam of “Ergonomics” in the same session, she/he will have to repeat both exams in the next exam session.
The exam of "Innovation" consists of:
- The analysis and simulation of a manufacturing line using a discrete-event simulation software tool.( max evaluation 8)
- The written test of Process innovation assesses the knowledge and skills acquired during the course through exercises and theoretical questions. (max evaluation 22)
The final mark of the “Innovation” exam will be the sum of the mark in the lab test and written test; If the sum will be less than 18 the students will have to repeat both lab and written tests.
During the exam the students are allowed to use the course reference books.
The exam of "Ergonomics" consists in an oral colloquium lasting around 30-45 minutes. The questions, on average of three, will aim at ascertaining the understanding of the basic ergonomic principles applied to the design and management of human-centered work systems and the ability to identify and use the appropriate methodologies for the integration of ergonomics in the planning and control of work cycles. A first oral question will deal specifically with the computation of the risk index in a case study, of a type similar to that of the examples discussed in class during the tutorials, and will require the development of calculations by the student.
The evaluation of the oral colloquium takes into account the ability to identify the appropriate methodologies to solve the problems posed and to apply the tools illustrated in the course.
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.