PORTALE DELLA DIDATTICA

PORTALE DELLA DIDATTICA

PORTALE DELLA DIDATTICA

Elenco notifiche



Problem Structuring Methods for facing urban uncertainty

01TRHRS

A.A. 2023/24

Course Language

Inglese

Degree programme(s)

Doctorate Research in Urban And Regional Development - Torino

Course structure
Teaching Hours
Lezioni 15
Lecturers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Lami Isabella Maria Professore Ordinario CEAR-03/C 8 0 0 0 4
Co-lectures
Espandi

Context
SSD CFU Activities Area context
*** N/A ***    
Questo corso di dottorato fa parte del percorso tematico "Pianificazione e progettazione territoriale, valutazione della sostenibilità e gestione urbana" del programma di dottorato in Urban and Regional Development. Il corso è strutturato come un apprendimento basato su problemi. Verrà proposto un caso di studio reale da affrontare con il quadro multimetodologico debitamente illustrato. Segue un'agenda preliminare: Giorno 1 (4 ore) Introduzione: incertezza e conflitti territoriali (Lezione teorica) Descrizione del caso di studio (Lezione teorica) Lavori di gruppo e discussioni plenarie (Applicazione) Giorno 2 (7 ore) Lavoro di gruppo (Applicazione) Illustrazione di SCA e AHP (Lezione teorica) Illustrazione dello strumento MuVAM (Lezione teorica) Lavori di gruppo e discussioni plenarie (Applicazione) Giorno 3 (4 ore) Lavori di gruppo e discussioni plenarie (Applicazione)
This PhD course is part of the thematic path "Spatial Planning and Design, Sustainability Assessment and Urban Management" of the PhD programme in Urban and Regional Development. The course is structured as a problem-based learning. A real case study will be proposed to be tackled with the multi-methodological framework duly illustrated. A preliminary agenda follows: Day 1 (4 hours) Introduction: uncertainty and territorial conflicts Theoretical lecture Description of the case study Theoretical lecture Group work and plenary discussions Application Day 2 (7 hours) Group work Application Illustration of SCA and AHP Theoretical lecture Illustration of MuVAM tool Theoretical lecture Group work and plenary discussions Application Day 3 (4 hours) Group work and plenary discussions Application
Non sono richiesti prerequisiti particolari
No special prerequisites are required
Il corso (15 ore), strutturato come un workshop, illustra come la nozione di multimetodologia possa essere un mezzo efficace per affrontare la complessità di situazioni reali in cui, oltre alle incertezze riferite ai problemi 'ordinari' delle città contemporanee, si sono aggiunte nuove sfide per le città future. Il corso propone l'adozione di un nuovo quadro multi-metodologico (Lami e Todella, 2023) basato sui Problem Structuring Methods ( PSMs, Mingers e Rosenhead, 2004) e supportato dalle Multicriteria Decision Analyses (MCDA; Greco et al., 2016) per affrontare problemi decisionali caratterizzati da alti livelli di incertezza e complessità. In particolare, struttureremo il processo decisionale utilizzando un nuovo software chiamato MuVAM (Multi-values Appraisal Methodology), sviluppato dalla professoressa Isabella Lami con la software house DEM future. Il cuore di MuVAM è un PSM chiamato Strategic Choice Approach (SCA; Friend e Hickling, 2005) che permette di strutturare il problema, identificare i criteri e fornire le possibili opzioni. SCA riconosce le parti interessate e i punti di vista diversi, nonché gli elementi significativi di incertezza e di mancanza di informazioni. Insieme al metodo SCA, lo strumento MuVAM integra un MCDA chiamato Analytic Hierarchy Process (AHP; Saaty, 1980). AHP è un approccio MCDA adatto a trattare sistemi complessi legati alla scelta tra diverse alternative e che fornisce un confronto tra le opzioni considerate. Nell'analisi, un problema complesso può essere suddiviso in diversi sotto-problemi che sono organizzati secondo livelli gerarchici, dove ogni livello denota un insieme di criteri o attributi relativi a ciascun sotto-problema (Saaty, 1980). Il corso intende anche sviluppare delle riflessioni su come l'uso di uno strumento informatico possa contribuire alla progettazione di alternative per risolvere un problema decisionale in una situazione partecipativa (fisicamente nella stessa stanza o in laboratori virtuali).
The course (15h), structured as a workshop, illustrates how the notion of multi-methodology could be an effective means to tackle the complexity of a real-world situations where, besides the uncertainties referred to the ‘ordinary’ problems of contemporary cities, there are in addiction new challenges for future cities. The course proposes the adoption of a new multi-methodological framework (Lami and Todella, 2023) based on Problem Structuring Methods (PSMs; Mingers and Rosenhead, 2004) and supported by Multicriteria Decision Analyses (MCDA; Greco et al., 2016) in order to tackle decision problems characterized by high levels of uncertainty and complexity. In particular, we will structure and support the decision process by using a new software called MuVAM (Multi-values Appraisal Methodology), developed by Prof. Isabella Lami with the software house DEM future. The core of MuVAM is a PSM called Strategic Choice Approach (SCA; Friend and Hickling, 2005) that allows structuring the problem, identify the criteria and provide possible options. SCA recognizes different stakeholders and viewpoints, and significant elements of uncertainty and lack of information. Together with the SCA method, the tool MuVAM integrates a MCDA called Analytic Hierarchy Process (AHP; Saaty, 1980). The AHP is a MCDA approach that is suitable for dealing with complex systems related to making a choice from among several alternatives and which provides a comparison of the considered options. In the analysis, a complex problem can be divided into several sub-problems that are organized according to hierarchical levels, where each level denotes a set of criteria or attributes related to each sub-problem (Saaty, 1980). The course also aims to develop reflections on how the use of an IT tool can contribute to the design of alternatives to solve a decision-making problem in a participatory situation (physically in the same room or in virtual laboratories).
In presenza
On site
Presentazione report scritto
Written report presentation
P.D.1-1 - Gennaio
P.D.1-1 - January
L'insegnamento si terrà probabilmente tra la fine di gennaio e inizio febbraio 2024
The teaching will probably take place between the end of January and the beginning of February 2024