PORTALE DELLA DIDATTICA

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Bioingegneria chimica/Bioingegneria meccanica

01NEYMA

A.A. 2024/25

2024/25

Bioingegneria chimica/Bioingegneria meccanica (Bioingegneria chimica)

Bioingegneria Chimica L’insegnamento, obbligatorio per tutti gli studenti, si colloca al terzo anno del corso di Laurea di I Livello in Ingegneria Biomedica con il fine di fornire le necessarie conoscenze dei principi chimico-fisici alla base dei sistemi biologici con particolare riferimento al disegno molecolare della vita, la traduzione e conservazione dell’energia, la sintesi delle biomolecole e alle recenti applicazioni in analisi clinica e diagnostica. Il corso fornisce anche utili fondamenti per la progettazione di materiali e dispositivi per utilizzo in campo biomedicale alla nano-, micro- e macro-scala. L'insegnamento prevede 42 h di insegnamento frontale e 18 h di esercitazione in aula (gli studenti per le esercitazioni saranno divisi in 3 gruppi). Inoltre, sono previste 18 h di tutoraggio per rivedere gli esercizi svolti in aula.

Bioingegneria chimica/Bioingegneria meccanica (Bioingegneria meccanica)

L'insegnamento Bioingegneria Meccanica ha il fine di fornire agli allievi una panoramica dei settori applicativi della biomeccanica e le conoscenze di base per la progettazione e costruzione di sistemi biomeccanici. L'obiettivo dell'insegnamento è quello di fornire allo/a studente/studentessa competenze e abilità che gli/le consentano di operare nell'ambito di strutture sanitarie, relativamente alla scelta e all'utilizzo in particolare di protesi articolari e di mezzi di sintesi per fratture, protesi valvolari e stent endovascolari, e industrie biomediche coinvolte nella progettazione meccanica e costruzione di protesi ed ausili.

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Chemical Bioengineering The course, mandatory for all students, is held in the 3rd year of the Bachelor Degree in Biomedical Engineering with the final aim of providing students with the required knowledge of the physico-chemical fundamentals which regulate biological systems, with special attention to the molecular design of life, energy transformation and conservation, biomolecule synthesis and their recent application in clinical analysis and diagnostics. In addition, the course provides students with useful knowledge for the design of materials and devices for application in the biomedical field at the nano-, micro- and macro-scale. The course is divided into 42 h of lessons and 18 h of practical exercises in classroom (students are divided in 3 groups for practical exercise). Furthermore, 18 h of additional tutoring are offered to revise the practical exercises.

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The course Mechanical Bioengineering aims at providing students with an overview of the application fields of biomechanics and to give them the basic knowledge for the design of biomechanical systems. The aim of the teaching is to provide the student with skills and abilities that enable him/her to work in the ambit of the health care structures, as regards in particular the selection and use of joint prostheses and of bone fractures synthesis devices, prosthetic valves and endovascular stents, and in the ambit of biomedical industries involved in mechanical design and manufacture of prostheses and aids.

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Bioingegneria chimica Al termine del corso lo studente avrà acquisito le basi conoscitive relative ai principali fenomeni che sono alla base del "funzionamento" dei sistemi viventi, in modo da padroneggiare le basi molecolari che ad essi sottintendono, raggiungendo solide conoscenze chimico-fisiche e biochimiche necessarie per la comprensione della scienza e tecnologia dei biomateriali, le bio-nanoscienze e le bio-nanotecnologie. Nel dettaglio, lo studente avrà acquisito: - Conoscenze relative alla struttura e funzione dei composti chimici organici (classificati secondo la loro reattività e gruppi funzionali) e biochimici (acidi nucleici, proteine, oligo- e poli-saccaridi, lipidi) - Conoscenze relative ai meccanismi molecolari alla base dei processi evolutivi, della genetica e biotecnologici - Conoscenze e capacità di comprensione dei processi metabolici (catabolismo ed anabolismo) e dei loro meccanismi di controllo - Capacità di applicare conoscenza e comprensione acquisiti alla scienza e tecnologia dei biomateriali, le bio-nanoscienze e le bio-nanotecnologie - Conoscenze relative ai fondamenti di funzionamento dei sistemi biologici per la progettazione di soluzioni tecnologiche con applicazione nei dispositivi biomedici per la riparazione di tessuti o organi danneggiati e la cura di patologie.

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Conoscenze relative alla specificità delle caratteristiche meccaniche dei materiali biologici, in particolare dell'osso. Conoscenze relative all'evoluzione progettuale delle protesi articolari e delle protesi di arto superiore ed inferiore. Conoscenze relative ai principali settori applicativi della biomeccanica compresa quella del sistema cardiocircolatorio, volta alla comprensione dell’evoluzione storica di protesi valvolari cardiache e stent vascolari. Capacità di affrontare un problema di carattere meccanico riguardante un sistema biologico integrando le conoscenze acquisite in ambito ingegneristico con quelle acquisite in ambito biologico. Questo insegnamento contribuisce a sviluppare l'autonomia di giudizio relativamente alla scelta e all'utilizzo in particolare di protesi articolari, dispositivi per la traumatologia e protesi per amputati. Questo insegnamento contribuisce a migliorare le abilità comunicative attraverso la redazione di relazioni tecniche relative ai laboratori proposti. Questo insegnamento contribuisce a fornire allo studente gli strumenti per un aggiornamento continuo sia in ambito scientifico sia in ambito commerciale relativamente ai dispositivi protesici e ortesici in ambito biomeccanico.

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Expected learning outcomes Chemical Bioengineering At the end of the course, the student will have acquired the basic knowledge of the main phenomena which regulate living system “functionality”, in order to handle the molecular concepts which imply them, thus reaching the solid physico-chemical and biochemical background which is required to understand biomaterials’ science and technology, bio-nanosciences and bio-nanotechnology. In detail, the student will have acquired: - Knowledge of the structure and function of organic compounds (classified according to their reactivity and functional groups), and biomolecules (nucleic acids, proteins, oligo-and polysaccharides, lipids); - Knowledge of the molecular mechanisms that regulate evolution, genetics and biotechnology; - Knowledge and understanding of metabolic processes (catabolism and anabolism) and their mechanism of control; - Capability to apply the acquired knowledge and understanding to biomaterials’ science and technology, bio-nanosciences and bio-nanotechnologies; - Knowledge of the fundamentals which regulate biological system functionality in order to design innovative technological solutions to be implemented in biomedical devices for application in the repair of damaged tissues/organs and pathologies treatment. Mechanical Bioengineering Knowledge relating to the specificity of the mechanical properties of biological materials, in particular bone. Knowledge concerning the historical evolution of joint prostheses and upper and lower limb prostheses design. Knowledge relating to the main areas of application of biomechanics. Student will learn to face a mechanical problem regarding a biological system, combining knowledge acquired in the engineering ambit with those acquired in the biological ambit. This teaching helps to develop student independent opinion concerning the selection and use in particular of joint prostheses, devices for traumatology and prosthetics for amputees. This teaching helps to improve communication skills through the preparation of technical reports regarding the proposed laboratories. This teaching helps to provide students with the tools required to update both in scientific and in commercial field in relation to prosthetic and orthotic devices in the field of biomechanics.

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Expected learning outcomes Chemical Bioengineering At the end of the course, the student will have acquired the basic knowledge of the main phenomena which regulate living system “functionality”, in order to handle the molecular concepts which imply them, thus reaching the solid physico-chemical and biochemical background which is required to understand biomaterials’ science and technology, bio-nanosciences and bio-nanotechnology. In detail, the student will have acquired: - Knowledge of the structure and function of organic compounds (classified according to their reactivity and functional groups), and biomolecules (nucleic acids, proteins, oligo-and polysaccharides, lipids); - Knowledge of the molecular mechanisms that regulate evolution, genetics and biotechnology; - Knowledge and understanding of metabolic processes (catabolism and anabolism) and their mechanism of control; - Knowledge and understanding of the operating principles of biomolecular machines; - Capability to apply the acquired knowledge and understanding to biomaterials’ science and technology, bio-nanosciences and bio-nanotechnologies; - Knowledge of the fundamentals which regulate biological system functionality in order to design innovative technological solutions to be implemented in biomedical devices for application in the repair of damaged tissues/organs and pathologies treatment. Mechanical Bioengineering Knowledge relating to the specificity of the mechanical properties of biological materials, in particular bone. Knowledge concerning the historical evolution of joint prostheses and upper and lower limb prostheses design. Knowledge relating to the main areas of application of biomechanics. Student will learn to face a mechanical problem regarding a biological system, combining knowledge acquired in the engineering ambit with those acquired in the biological ambit. This teaching helps to develop student independent opinion concerning the selection and use in particular of joint prostheses, devices for traumatology and prosthetics for amputees. This teaching helps to improve communication skills through the preparation of technical reports regarding the proposed laboratories. This teaching helps to provide students with the tools required to update both in scientific and in commercial field in relation to prosthetic and orthotic devices in the field of biomechanics.

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Bioingegneria chimica Conoscenze di base (i) di chimica generale ed inorganica (legame chimico, sistema periodico, proprietà metalliche e non metalliche), (ii) degli equilibri chimici (concetti di entalpia, entropia, energia libera di reazione, costanti di equilibrio, costanti di dissociazione, equilibri acido-base, potenziale chimico, attività), (iii) della cinetica chimica (velocità e ordine di reazione, catalisi chimica).

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Conoscenze di base di anatomia e fisiologia del sistema muscolo-scheletrico, del sistema cardio circolatorio e del comportamento meccanico dei materiali.

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Chemical Bioengineering Basic knowledge of (i) general and inorganic chemistry (chemical bonds, periodic system, metallic and non-metallic behaviour), (ii) chemical equilibria (definition of enthalpy, entropy, free energy of reaction, equilibrium constants, dissociation constants, acid-base equilibria, chemical potential, activity), (iii) reaction kinetics (reaction rate and reaction order, catalysis). Mechanical Bioengineering Basic knowledge of musculoskeletal system anatomy and physiology and of the mechanical behavior of materials.

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Chemical Bioengineering Basic knowledge of (i) general and inorganic chemistry (chemical bonds, periodic system, metallic and non-metallic behaviour), (ii) chemical equilibria (definition of enthalpy, entropy, free energy of reaction, equilibrium constants, dissociation constants, acid-base equilibria, chemical potential, activity), (iii) reaction kinetics (reaction rate and reaction order, catalysis Mechanical Bioengineering Basic knowledge of musculoskeletal system anatomy and physiology and of the mechanical behavior of materials.

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Bioingegneria chimica - Introduzione al corso e obiettivi - I composti organici e i loro gruppi funzionali: Alcani, alcheni, alchini, alcoli, alogenuri alchilici, eteri ed epossidi. Composti Aromatici. Aldeidi e chetoni. Acidi carbossilici e loro derivati funzionali. Ammine, tioli e solfuri, fosfati organici. - L’isomeria. - Reazioni in chimica organica: Reazioni di sostituzione, di addizione, di eliminazione. Reattività dei composti organici, reazioni di polimerizzazione. - Struttura e funzione delle proteine: Ruolo funzionale nell’uomo. Composizione, proprietà chimiche ed elettriche. Strutture primaria, secondaria, terziaria e quaternaria. Il folding e la stabilità delle proteine. L’esplorazione delle proteine. Proteine strutturali e fibrose. Relazione struttura /funzione. Enzimi, strategie catalitiche e di regolazione. - Struttura e funzione delle altre biomolecole: Carboidrati, Lipidi. - Barriere Biologiche, Proteine, Canali e Pompe di membrana, Macchine Molecolari. - La sintesi delle molecole della vita: DNA: componenti strutturali degli acidi nucleici, struttura del DNA, sequenza del DNA, replicazione, ricombinazione e riparazione del DNA. RNA: composizione e struttura, meccanismo di trascrizione. La sintesi proteica. - Mutazioni e Meccanismi di riparazione del DNA. Ricombinazione del DNA. I Virus e la trascrittasi inversa. L’esplorazione dei geni. Il DNA mitocondriale (mtDNA). - Sistemi che producono e/o utilizzano energia: Metabolismo: concetti, scopi, vie di traduzione del segnale. Glicolisi. Fermentazione. Il ciclo dell’acido citrico e la respirazione cellulare. Gli altri destini del Glucosio (via del pentoso fosfato, gluconeogenesi, il glicogeno). Cenni sul metabolismo dei lipidi e catabolismo degli amminoacidi. - Analisi di letteratura specializzata ed approfondimenti.

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Caratteristiche meccaniche di materiali biologici: tessuto osseo, cartilagine, tessuto muscolare. Biomeccanica delle articolazioni e loro sostituzione protesica: anca, ginocchio, caviglia, spalla, gomito. Biomeccanica della colonna vertebrale e protesizzazione del disco intervertebrale. Corsetti ortopedici. Protesi per amputati di arto inferiore e superiore. Protesi ed impianti dentali. Elementi di biomeccanica cardiovascolare. Criteri generali di progettazione di strumenti per la chirurgia cardiaca e vascolare con particolare riferimento alla fluidodinamica. Tipologie e specifiche di progetto delle protesi valvolari cardiache. Tipologie e specifiche di progetto di stent endovascolari. Biomeccanica dei traumi da urto, caratteristiche dei manichini utilizzati nelle prove di crash automobilistici. Elementi di ergonomia.

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Chemical Bioengineering - Introduction and objectives of the course. - Organic compounds and their functional groups: alkanes, alkenes, alkynes. Alcohols, alkyl halides, ethers and epoxides. Aromatic Compounds. Aldehydes and ketones. Carboxylic acids and their derivatives. Amine, thiols, sulphides and organic phosphates. - Definition and classification of isomers. - Reactions in organic chemistry: reactions of substitution, addition, elimination. Reactivity of organic compounds and polymerization reactions. - Protein structure and function: protein function in humans. Composition, chemical and electrical properties. Primary structure, superior levels of structuring. Protein folding and stability. Protein exploration. Structural and fibrous proteins. Relation between structure and function. Enzymes, catalytic and regulation strategies. - Structure and function of other biomolecules: carbohydrates, lipids. - Biological barriers, membrane channels and pumps, molecular machines. - The synthesis of the molecules of Life: DNA: structural components of nucleic acids. DNA structure and sequence, DNA rep0lication, DNA recombination and repair. RNA: composition and structure, RNA mechanisms of transcription. The synthesis of proteins. - Mutations and repair mechanisms of DNA. Recombinant DNA. Virus and reverse trascriptase. Gene exploration. Mitochondrial DNA. -Systems that produce and use energy: Metabolism: concepts, aims, signal translation pathways. Glycolysis and Gluconeogenesis. Glycogen. Citric Acid cycle. Oxidative phosphorylation. Metabolism of lipids and catabolism of aminoacids. - Analysis of scientific literature and examples. Mechanical Bioengineering Mechanical properties of biological materials: bone, cartilage, muscle tissue. Biomechanics of joints and their prosthetic replacement: hip, knee, ankle, shoulder, elbow. Biomechanics of the spine and intervertebral disc prosthesis. Orthopedic corsets. Prosthesis for amputees of the lower and upper limb. Biomechanics in the field of urology: interventions on the bladder, penile prostheses. Dental implants and prostheses. Biomechanics of impact trauma, characteristics of dummies used in automotive crash tests. A short account of Human Factors.

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Chemical Bioengineering - Introduction: biochemistry and the evolution of genetics, biochemical evolution - Organic compounds and their functional groups: alkanes, alkenes, alkynes. Alcohols, alkyl halides, ethers and epoxides. Aromatic Compounds. Aldehydes and ketones. Carboxylic acids and their derivatives. Enolates and enamines. - Reactions in organic chemistry: reactions of substitution, addition, elimination. - General properties of polymers: definition, thermoplastic and thermoindurent polymers, molecular weight, thermal properties (amorphous, semicrystalline polymers) - Protein structure and function: protein function in humans. Composition, chemical and electrical properties. Primary structure, superior levels of structuring. Protein folding and stability. Protein exploration. Structural and fibrous proteins. Relation between structure and function. Enzymes, catalytic and regulation strategies - Structure and function of other biomolecules: carbohydrates, lipids - Membrane channels and pumps - The synthesis of the molecules of Life: DNA: structural components of nucleic acids. DNA structure and sequence, DNA rep0lication, DNA recombination and repair. RNA: composition and structure, RNA mechanisms of transcription. The synthesis of proteins. -Systems that produce and use energy: Metabolism: concepts, aims, signal translation pathways. Glycolysis and Gluconeogenesis. Glycogen. Citric Acid cycle. Oxidative phosphorylation. -The response to environmental changes: Sensor systems. The immune system (antibodies, antigens, immune response). Chemical basis of molecular motors (Myosin, actin and movement, kynesin and dynein, the movement of bacteria) - Analysis of scientific literature Mechanical Bioengineering Mechanical properties of biological materials: bone, cartilage, muscle tissue. Biomechanics of joints and their prosthetic replacement: hip, knee, ankle, shoulder, elbow. Biomechanics of the spine and intervertebral disc prosthesis. Orthopedic corsets. Prosthesis for amputees of the lower and upper limb. Dental implants and prostheses. Biomechanics of impact trauma, characteristics of dummies used in automotive crash tests. A short account of Human Factors. Element of cell mechanics

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Mechanical Bioengineering In the event that it is not possible to deliver lessons and laboratory exercises onsite, the lessons will be delivered via Virtual Classroom and the laboratory exercises will be made available in video format with the request for processing experimental data

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Mechanical Bioengineering In the event that it is not possible to deliver lessons and laboratory exercises onsite, the lessons will be delivered via Virtual Classroom and the laboratory exercises will be made available in video format with the request for processing experimental data

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Bioingegneria chimica L’insegnamento è articolato in lezioni frontali ed esercitazioni di calcolo sui temi trattati a lezione. Le lezioni frontali costituiscono circa il 70% del corso, le esercitazioni in aula il restante 30%. Non sono previste esercitazioni in laboratorio. Sono previste delle ore extra-curriculari di tutoraggio per la richiesta di chiarimenti e lo svolgimento di ulteriori esercizi rispetto a quelli presentati ad esercitazione, nonché per la revisione degli esercizi svolti in aula.

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L'insegnamento prevede lezioni per l'80% delle ore e il restante 20% è impegnato in esercitazioni di laboratorio. Sono previste esercitazioni di laboratorio a squadre, in parte su banchi didattici sperimentali e una esercitazione presso un LAIB riguardante un approfondimento bibliografico, con un impegno complessivo di circa 12 ore per ogni studente.

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Chemical Bioengineering The course is organized in a series of lectures (about 75% of the course, onsite or online using Virtual Classroom) and practice exercises (about 25% of the course onsite or online using Virtual Classroom) that will be held in the classroom solving numeric problems concerning course topics. No laboratories are foreseen. Extra-curricular tutoring will be organized to elucidate students’ doubts and solve other exercises in addition to those examined during the planned practice exercises. Mechanical Bioengineering They are planned teams laboratories, in part on experimental training benches and a tutorial at a LAIB on a bibliographical study, with a total commitment of about 12 hours for each student. About these laboratories it is required the preparation of a report.

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Chemical Bioengineering The course is organized in a series of lectures (about 75% of the course) and practice exercises (about 25% of the course) that will be held in the classroom solving numeric problems concerning course topics. No laboratories are foreseen. Extra-curricular tutoring will be organized to elucidate students’ doubts and solve other exercises in addition to those examined during the planned practice exercises. Mechanical Bioengineering The teaching includes lessons for 75% of the hours and the remaining 25% is engaged in laboratory exercises. They are planned teams laboratories, in part on experimental training benches and a tutorial at a LAIB on a bibliographical study, with a total commitment of about 12 hours for each student. About these laboratories it is required the preparation of a report.

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Bioingegneria chimica Testi utilizzati per l’insegnamento: J. M. Berg, J. L. Tymoczko, L Stryer Biochimica V ed. Zanichelli; D.L. Nelson, M.M. Cox, Introduzione alla Biochimica di Lehninger III ed. Zanichelli; D. Voet, J.G. Voet, C.W. Pratt, Fondamenti di Biochimica, Zanichelli Slide delle lezioni fornite dal docente e disponibili sul portale Testi e materiali di approfondimento: Articoli Scientifici indicati dai docenti.

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- Nordin M., Frankel V.H., Basic Biomechanics of the Musculskeletal System, 2001, Lippincott Williams&Wilkins - Shafer R.C., Clinical - Biomechanics Musculoskeletal Actions and Reactions, 1987, Williams&Wilkins - Kapandji I.A. Fisiologia Articolare- schemi commentati di meccanica umana, 1981, Monduzzi - Collana di Ingegneria Biomedica – Pàtron Editore Non ne è necessario l'acquisto per la frequenza dell'insegnamento e il relativo superamento dell'esame.

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Chemical Bioengineering Books used for teaching: J. M. Berg, J. L. Tymoczko, L Stryer Biochimica V ed. Zanichelli; D.L. Nelson, M.M. Cox, Introduzione alla Biochimica di Lehninger III ed. Zanichelli; D. Voet, J.G. Voet, C.W. Pratt, Fondamenti di Biochimica, Zanichelli Slides and tutorials provided by the teacher and available through the website. Further material: Selected scientific papers Mechanical Bioengineering Notes provided by the teacher. Copies of the slides shown during the lessons.

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Chemical Bioengineering Books used for teaching: J. M. Berg, J. L. Tymoczko, L Stryer Biochimica V ed. Zanichelli; D.L. Nelson, M.M. Cox, Introduzione alla Biochimica di Lehninger III ed. Zanichelli; D. Voet, J.G. Voet, C.W. Pratt, Fondamenti di Biochimica, Zanichelli Slides and tutorials provided by the teacher and available through the website. Further material: “DNA Technology and Biotechnology” CD Neo/Sci. Selected scientific papers Mechanical Bioengineering Notes provided by the teacher. Copies of the slides shown during the lessons.

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Dispense; Libro di testo; Esercizi;

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Slides; Dispense;

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Lecture notes; Text book; Exercises;

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Lecture slides; Lecture notes;

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Modalità di esame: Prova scritta in aula tramite PC con l'utilizzo della piattaforma di ateneo;

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Modalità di esame: Prova scritta (in aula);

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Exam: Computer-based written test in class using POLITO platform;

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Exam: Written test;

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Bioingegneria chimica L’esame si compone di una prova scritta per un punteggio complessivo di 33 punti. L’esame intende accertare che lo studente abbia acquisito: - Conoscenza della struttura e funzione dei composti organici - Conoscenza della struttura e funzione delle biomolecole - Conoscenza dei meccanismi molecolari alla base dei processi evolutivi e biotecnologici e della genetica - Conoscenza dei processi metabolici e dei loro meccanismi di controllo - Conoscenza dei fondamenti di funzionamento dei sistemi biologici e loro applicazione nella progettazione di soluzioni tecnologiche (quali ad esempio biomateriali, dispositivi biomedici) per la riparazione di tessuti o organi danneggiati e la cura di patologie. L’esame si compone di due sezioni. La SEZIONE1 comprende una serie di domande (46 domande) a risposta multipla per un totale di 23 punti. Sono previste domande su tutti gli argomenti affrontati durante il corso: chimica organica, amminoacidi/proteine/enzimi, carboidrati, le molecole della vita, metabolismo e lipidi/membrane/meccanismi di trasporto. Ad ogni domanda risposta correttamente viene attribuito un punteggio pari a 0.5 punti. In caso di risposta errata, viene attribuita una penalizzazione di 0.15 punti. In assenza di risposta il punteggio attribuito alla domanda è pari a zero. La SEZIONE1 si ritiene superata se viene raggiunto un punteggio complessivo di almeno 12 punti. La SEZIONE2 si compone di una serie di domande/esercizi a risposta aperta per un totale di 10 punti. Accanto ad ogni domanda/esercizio viene riportato il punteggio max. totalizzabile diviso equamente nelle sotto-domande, se non diversamente indicato. Sono previste domande/esercizi su tutti gli argomenti affrontati durante il corso: chimica organica, amminoacidi/proteine/enzimi, carboidrati, le molecole della vita, metabolismo e lipidi/membrane/meccanismi di trasporto. La SEZIONE2 viene sottoposta a valutazione previo raggiungimento di un punteggio pari a 12 nella SEZIONE1. La somma dei punteggi ottenuti nelle SEZIONI 1 e 2 viene approssimata all’intero più vicino per la definizione della valutazione finale. Se il voto così determinato è maggiore a 30.5 allo studente viene assegnata la Lode. NON è previsto alcun orale integrativo. Per coloro che riscontrassero evidenti discrepanze tra l'autovalutazione ed il voto conseguito, sarà possibile visionare il compito in una data che verrà comunicata sul portale. La durata dell’esame scritto è pari 90 minuti e non si possono usare materiali didattici ma è consentito l’utilizzo della calcolatrice. Sarà consentito l'utilizzo di fogli di brutta per lo svolgimento dei calcoli necessari; tali fogli verranno forniti dal docente all’inizio della prova d’esame. Tutti i dati necessari per lo svolgimento degli esercizi saranno forniti nel testo dell’esame; non è quindi necessario alcun materiale di supporto/formulario.

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Prova scritta della durata di 1,5 ore con 4 domande aperte valutate ciascuna in trentesimi ed 1 domanda a risposta chiusa articolata in quattro quesiti vero/falso. La risposta a quest’ultima domanda, riguardante l’apprendimento dei contenuti di progettazione di dispositivi cardiovascolari, è valutata attribuendo a ciascuna risposta vero/falso un punteggio pari ad 1 se corretta e 0 se sbagliata o non fornita. La valutazione finale risulta dalla media delle valutazioni ottenute per le singole risposte aperte moltiplicata per 0,87 + la valutazione ottenuta per la risposta chiusa (primo esempio: 4 risposte aperte valutate 30/30 ciascuna e risposta chiusa completamente corretta = (30 x 0,87) + 4 = 30,1 quindi valutazione finale 30/30; secondo esempio: 4 risposte aperte la cui media risulta 25/30 e risposta chiusa parzialmente corretta (2 quesiti vero/falso corretti) = (25 x 0,87) + 2 = 23,75 quindi valutazione finale 24/30. Non si possono consultare appunti. La lode viene attribuita in casi eccezionali quando la prova scritta risulta essere perfetta.

Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.

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Exam: Computer-based written test in class using POLITO platform;

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Exam: Written test;

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Chemical Bioengineering Module The final exam will consist of a written test containing 11 questions (some of them are general, some of them multiple choice, some are numerical exercises) for a total of 33 points (a specific number of points is allocated to each question and the max. number of points per question will be written near each question and equitably split among the sub-questions, if not clearly stated). The sum of the points obtained during the tests will be approximated to the nearest integer to define the final mark. If the sum of the points is higher than 30.5, the final mark will be 30 cum laude. At the end of the exam, the solution will be made available on POLITO website to allow student auto-evaluation. Exams with a mark higher than 18 will be validated. Students can ask not to evaluate their exams within the first 24h from solution publication. NO oral exams are foreseen. Students that find significant discrepancies between the expected evaluation and the obtained final mark will have the possibility to view their exam on a specific date that will be communicated on POLITO website. The exam duration is 90 minutes. The use of texts, readings, handouts and other learning resources is not permitted (only calculator can be used). Mechanical Bioengineering Written test with six open questions lasting two hours. The final evaluation takes into account the participation to the laboratories and the quality of report done about them.

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Chemical Bioengineering The final exam will consist of a written test containing 11 questions (some of them are general, some of them multiple choice, some are numerical exercises) for a total of 33 points (a specific number of points is allocated to each question and the max. number of points per question will be written near each question and equitably split among the sub-questions, if not clearly stated). The sum of the points obtained during the tests will be approximated to the nearest integer to define the final mark. If the sum of the points is higher than 30.5, the final mark will be 30 cum laude. At the end of the exam, the solution will be made available on POLITO website to allow student auto-evaluation. Exams with a mark higher than 18 will be validated. Students can ask not to evaluate their exams within the first 24h from solution publication. NO oral exams are foreseen. Students that find significant discrepancies between the expected evaluation and the obtained final mark will have the possibility to view their exam on a specific date that will be communicated on POLITO website. Mechanical Bioengineering Written test with six open questions lasting two hours. The final evaluation takes into account the participation to the laboratories and is subject to the delivery of the report relating to the laboratories carried out.

In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.
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