Teoria del progetto. Mestiere e strategie per architetti
03RVZPQ, 03RVZPX, 03RVZTE
A.A. 2024/25
Lingua dell'insegnamento
Italiano
Corsi di studio
Corso di Laurea Magistrale in Architettura Costruzione Citta' - Torino Corso di Laurea Magistrale in Architettura Per La Sostenibilita' - Torino Corso di Laurea Magistrale in Architettura Per Il Patrimonio - Torino
Il corso esamina da vicino i concetti chiave della teoria dell’architettura in relazione agli studi sulla pratica. Invita gli studenti a elaborare criticamente una serie di categorie che riguardano la pratica architettonica, insieme alla loro mitizzazione: il mito del genio, il progetto architettonico, la scala della pratica, l'utente, le svolte digitali, l'archivio e i documenti, il potere e la natura. Il corso fornirà agli studenti gli strumenti analitici per riflettere criticamente sulle sfide attuali che investono gli architetti e per considerare le potenzialità che derivano dalla messa in discussione di alcuni preconcetti consolidati nel campo architettonico.
Il corso intende inoltre:
- fornire conoscenze sui concetti chiave della teoria dell’architettura in relazione allo studio della pratica, che ci permettono di analizzare, definire e comprendere il modo in cui viene condotta l’azione progettuale degli architetti.
- dotare gli studenti di strumenti analitici per riflettere sulle sfide e i cambiamenti attuali nella pratica architettonica
- facilitare la riflessione critica sulle condizioni materiali e sociali della pratica per preparare meglio gli studenti a lavorare nel settore.
The course examines closely key concepts in Architectural Theory in relation to practice studies. It invites the students to rethink powerful myths in architectural practice including the myth of the genius, the architectural project, the scale of practice, the user, the digital turns, the archive and documents, power, and nature. The course will equip the students with analytical tools to reflect critically on the current challenges for architectural practitioners and to consider the potentials that arise from questioning some established preconceptions in the field.
The course will
- provide knowledge on key concepts in Architectural Theory in relation to practice studies that allow us to capture and understand contemporary design practice.
- equip the students with analytical tools to reflect on current challenges and changes in architectural practice
- facilitate critical reflection on the material and social conditions of practice to better prepare the students for work across the sector.
Il corso si prefigge l’obiettivo di trasmettere agli studenti una visione sintetica di alcuni ambiti della discussione sulla teoria che hanno interessato più da vicino le discipline della progettazione architettonica, ma che intersecano anche i altri campi della filosofia, della semiotica e della sociologia. La capacità di gestire le coordinate multidisciplinari entro cui i discorsi teorici sul progetto di architettura hanno preso consistenza nel dibattito contemporaneo sul progetto, sulle sue legittimazioni simboliche e sulle sue strategie operative, costituisce una competenza fondamentale per la formazione di un architetto progettista.
Al termine di questo corso, gli studenti:
- acquisiranno familiarità con i concetti chiave della teoria architettonica e con i principali quadri analitici che definiscono e posizionano la conoscenza architettonica sia nel discorso accademico che nella pratica.
- acquisiranno una conoscenza approfondita delle sfide attuali delle pratiche architettoniche in tutto il mondo.
ENG
The aim of the course is to provide students with a synthetic view of some of the areas of discussion on theory that have most closely concerned the disciplines of architectural design, but which also intersect with other fields such as philosophy, semiotics, or sociology. The ability to manage the multidisciplinary coordinates within which the theoretical discourses on the architectural project have taken shape in the contemporary debate on the project, on its symbolic legitimations and on its operative strategies, constitutes a fundamental competence for the formation of a designer architect.
Upon successful completion of this course, students will:
- become familiar with key concepts in Architectural Theory and key analytical framings that define and position architectural knowledge both in the academic discourse and in practice.
- gain extensive knowledge about the current challenges of architectural practices around the world.
The course has as its aim that of transmitting students a synthetic vision of a number of horizons of theoretical debate that are part of the discipline of architectural design but that also intersect philosophy, semiotics and sociology. The ability to manage the multidisciplinary coordinates within which theoretical discourses around the project of architecture are consistent to the contemporary debate on the project, on its symbolic legitimations and on its operative strategies, is a fundamental skill for architectural designers. Within this context it is argued that students will take advantage of the literature, of the lectures and of call discussions in order to deliver a proposal for the description and deconstruction of a public design project, in its documental and processual anatomy, following the methods and tools that will be developed along the course.
La partecipazione al corso non richiede una preparazione specifica di natura propedeutica. Tuttavia gli argomenti che verranno affrontati e il tipo di esercizi richiesti presupporranno una buona disposizione alle letture e alle discussioni di natura teorica, insieme a una buona conoscenza e impiego dell’inglese scritto e parlato.
ENG
Participation in the course does not require any specific preparation of a preparatory nature. However, the topics that will be covered and the type of exercises required will presuppose a good disposition to readings and discussions of a theoretical nature, together with a good knowledge and use of written and spoken English.
Participation to the course does not require a propaedeutic scientific formation. Still, the issues that will be discussed and the type of exercises proposed require a good disposition towards the reading and understanding of theoretical texts, together with minimum skills in producing a critical text, graphical work oriented toward the representation of projects and processes, and general knowledge of the functionings of a process of urban transformation – at least in the Italian context.
Il programma sarà organizzato in 3 cluster tematici:
- Il cluster n. 1 “Teoria della pratica/teoria del progetto” copre una serie di argomenti sulla teoria architettonica e gli studi sulla pratica, la teoria dell'architettura e del progetto in Italia, gli studi sulla pratica creativa e l'invenzione nel design (i concetti di genio, il momento “Eureka”, l'autore). In questa parte, discuteremo anche una serie di metodi di studio della pratica creativa che potrebbero essere utilizzati per le tesi degli studenti.
- Il cluster n 2 “Realtà del progetto” copre una serie di argomenti relativi alle dinamiche interne della pratica, come la circolazione dei documenti, i vincoli e le strategie di organizzazione dell'ufficio, la costituzione di archivi in rapporto al progetto architettonico, l'attribuzione di autorialità, la scala degli studi professionali, le strategie di organizzazione della pratica, la gerarchia all'interno degli studi, l'impatto del COVID-19 sulla pratica degli architetti.
- Il cluster n. 3 “Le nuove sfide per la professione” discute i diversi concetti di “utente”, le questioni di “potere” e la portata politica del lavoro dei progettisti, nonché le sfide per la pratica architettonica nel Nuovo Regime Climatico.
ENG
The programme will be organised in 3 thematic clusters:
- Cluster n 1 “Practice Theory/Theory of the Project” covers a range of topics on Architectural Theory and Practice Studies, The Italian Theory of Architecture of the Project, the studies of creative practice and invention in design (the concepts of the genius, the ‘Eureka’ moment, the author). In this part, we will also discuss a variety of methods to study creative practice that might be used for the students’ theses.
- Cluster n 2 “Reality of the Project” covers a range of topics related to the inner dynamics of practice such as the circulation of documents, the constraints and strategies of office organization, the compilation of archives in relation to design, the attribution of authorship, scale of practice, managerial strategy, office hierarchy, the impact of COVID-19 on design practice.
- Cluster n 3 “The New Challenges for the Profession” discusses the different concepts of the ‘user’, issues of ‘power’ and the political outreach of designers’ work, as well as the challenges for architectural practice in the New Climatic Regime.
I. Phenomenology of committment (15 hrs)
This part consists in an attempt at building a pars destruens of certain theoretical positions and rhetorical strategies that have crossed the second half of the 20th Century in Italy. In attempting a critique and generalization of certain stances, the intention is that of highlighting a number of issues that regard the problem of knowledge through design in the present moment.
II. Architecture of recomposition (25 hrs)
The second part of the course will be dedicated to proposing an interpretation of the project of architecture as documental product that is able to produce effects, that are objectifiable in some way. We will attempt to read the theory of documentality through an architectural lens, proposing certain collateral reflections on the subject of drawing and writing, on the role of the project as a tool for mediation and translation throughout the various stages of decision-making and building construction. The documental functioning of the project of architecture will then be the object of a more general theory, that will take its cue from Latour’s reflections on the logic of decision-making – and of scientific truths – and will then venture a description of the way in which a project acts (and it could act efficiently) in a complex context as is that of a decisional cycle, crossed by conflicts and negotiations, openings and closings of rules and executive actions (the “collective”). The arrival point of such a hypothesis of study shoudl be a description of a city undergoing transformations: a collective that is crossed by a moltitude of agents that produce effects, among which the documental products that are the project of architecture – specific objects of our disciplinary field, and of our scientific attention.
III. Excercises around a case study (20 hrs)
The definition of the relationship between architectural design project and urban transformations – from decisions to execution – should allow students to choose a case study that is sufficiently traceable through documents. Through an excercise in writing and diagrammatic representations students will be asked to specifically reconstruct the chains and series of effects that bind the production of architectural design projects to a more general system of formalized processes, within which a city builds its own rules, procedures, decisions and material productions. The outcomes of the work will be the object of successive collective discussions and will allow to make concrete the most abstract questions by framing them within operative excercises. At the end of the course, students and teachers will perhaps clear some fundamental questions around the generalizability of processes, the adequacy of forms in which the project is produced, on the relationship between written procedural mechanisms and discursive representations within a project of architecture that has a collective nature.
The educational training of the course "Teoria del progetto" can be considered as a preparatory element for participating to the Thesis Seminar "Architettura degli effetti" https://sintesi2017.wordpress.com/
The educational training of the course "Teoria del progetto" can be considered as a preparatory element for participating to the Thesis Seminar "Architettura degli effetti" https://sintesi2017.wordpress.com/
Il corso si basa su lezioni ed esercitazioni pratiche. Sono previste 13 sessioni della durata di 4,5 ore. In genere ogni sessione sarà organizzata come segue: 2 ore di lezione da parte dei professori e 2,5 ore di sessione di discussione che può includere una discussione sul brainstorming visivo, la proiezione di film, compiti specifici per gli studenti o letture assegnate (in genere 1 capitolo/articolo di circa 20-30 pagine dalla lista di lettura).
Un programma dettagliato sarà fornito al momento dell'iscrizione al corso. Ci si aspetta che tutti partecipino alle sessioni, contribuiscano alla discussione e svolgano tutti i compiti in classe. Per comodità, 1 o 2 capitoli/articoli selezionati saranno distribuiti alla classe una settimana prima di ogni sessione in formato pdf e caricati sulla pagina web Polito del corso. La lettura è prevista prima degli esercizi svolti in classe.
ENG
The course is based on lectures and practical exercises. It is scheduled as 13 sessions which will be 4.5 hours long. Typically each session will be organized as follows: 2hours-long Lecture by the Professors and 2.5hours-long Discussion session which can include a discussion around а visual brainstorming, film screening, specific tasks/assignments for the students, or assigned reading (typically 1 chapter/article of ca 20-30pages from the reading list).
A detailed schedule will be provided upon enrolment in the course. It is expected that everyone attends the sessions, contributes to the discussion and does all class assignments. For convenience, 1 or 2 selected chapters/articles will be circulated to the class 1 week prior to each session as pdfs. and uploaded on the Polito web page of the course. The reading are expected to be made prior to the class assignments.
Students will be asked to carry out investigations on recent projects, by relying on various sources among which technical municipal offices, public archives, newspaper articles, etc. The work of reconstructing the forks within which a decision and an act of public transformation take place will feature a description of the ways in which the project of architecture acts (as rhetorical vector, as registration of negotiations, as accumulator of given conditions, as arbitrary incident…). Investigations will be divided into phases, in order to periodically share the outcomes of each student’s work. Aside from documental collection, the excercise will solicit a conceptual elaboration and graphical rendition of the concatenations built around the project.
I testi presi in esame e le bibliografie dovranno essere integrati nel corso delle lezioni. Tuttavia è possibile dare in via preliminare alcuni riferimenti bibliografici che consideriamo fondamentali per la partecipazione al corso.
Armando, A and Durbiano, G. 2017. Teoria del progetto architettonico: dai disegni agli effetti. Roma: Carocci.
Cuff, D., 1991. Architecture: The Story of Practice. MIT Press. Capitolo 1: ‘Why Study the Culture of Practice?’ pp. 1-17.
Ferraris, M., 2009. Documentalità. Perché è necessario lasciar tracce. Roma-Bari: Laterza. Capitolo 4.3: ‘Genesi e struttura delle iscrizioni’, pp. 250-274; capitolo 5.1: ‘Documenti’, pp. 280-304.
Sennett, R., 2008. The Craftsman. New Haven, CT: Yale University Press; Capitolo 9: ‘Quality-Driven Work’, pp. 241-267.
Yaneva, A. 2009. Made by the Office for Metropolitan Architecture. An Ethnography of Design, 010 Publishers, Rotterdam, pp. 9-28; pp. 64-74.
Yaneva, A. 2023. Architecture After Covid, London: Bloomsbury Publishing
ENG
The texts examined and bibliographies will have to be supplemented during the lectures. However, it is possible to give some preliminary bibliographical references that we consider essential for participation in the course.
Armando, A and Durbiano, G. 2017. Teoria del progetto architettonico: dai disegni agli effetti. Roma: Carocci.
Cuff, D., 1991. Architecture: The Story of Practice. MIT Press. Chapter 1: ‘Why Study the Culture of Practice?’ pp. 1-17.
Ferraris, M., 2009. Documentalità. Perché è necessario lasciar tracce. Roma-Bari: Laterza. Chapter 4.3: ‘Genesi e struttura delle iscrizioni’, pp. 250-274; chapter 5.1: ‘Documenti’, pp. 280-304.
Sennett, R., 2008. The Craftsman. New Haven, CT: Yale University Press; Chapter 9: ‘Quality-Driven Work’, pp. 241-267.
Yaneva, A. 2009. Made by the Office for Metropolitan Architecture. An Ethnography of Design, 010 Publishers, Rotterdam, pp. 9-28 and pp. 64-74.
Yaneva, A. 2023. Architecture After Covid, London: Bloomsbury Publishing
Texts and bibliographies will be provided during class. Nonetheless, it is possible to give a preliminary list of basic texts.
R. GABETTI (1983), Progettazione architettonica e ricerca tecnico-scientifica nella costruzione delle città, in R. GABETTI, Imparare l’architettura, Allemandi, Torino 1997.
J. R. SEARLE (1996), La costruzione della realtà sociale, Einaudi, Torino.
M. FERRARIS (2009), Documentalità. Perché è necessario lasciar tracce. Laterza, Roma-Bari.
B. LATOUR (2013), Cogitamus. Sei lettere sull’umanesimo scientifico, Il Mulino, Bologna.
B. LATOUR (2000), Politiche della natura. Per una democrazia delle scienze, Raffaello Cortina, Milano.
A. Yaneva (2012), Mapping Controversies in Architecture, Ashgate, Farnham.
A.ARMANDO, G.DURBIANO (2017), Teoria del progetto architettonico. Dai disegni agli effetti, Carocci, Roma.
Modalità di esame: Prova orale obbligatoria; Elaborato scritto individuale; Elaborato scritto prodotto in gruppo;
Exam: Compulsory oral exam; Individual essay; Group essay;
...
Modalità di esame: Prova orale obbligatoria; Elaborato scritto individuale; Elaborato scritto prodotto in gruppo;
Le valutazioni del lavoro degli studenti saranno basate sugli esiti delle varie tappe di esercitazione, da un lato, e sull’esame orale finale che, partendo dal lavoro svolto individualmente, dovrà anche dar conto dello studio dei testi presi in esame lungo le lezioni.
Prova orale obbligatoria: ciascuno studente, individualmente, sosterrà un colloquio orale che sarà oggetto di valutazione per l'esame del corso. Gli argomenti trattati nel corso della prova orale verteranno sul lavoro svolto dallo studente nelle esercitazioni, sui suoi appunti e sul contenuto delle lezioni e la bibliografia specifica.
Elaborato scritto prodotto in gruppo: durante l'esame finale verrà presentata una raccolta delle esercitazioni condotte durante il semestre dagli studenti, organizzati a coppie. Il contenuto delle esercitazioni verrà considerato come materiale di partenza per le domande e la discussione durante la prova orale.
Elaborato scritto individuale: ciascuno studente presenterà all'esame orale una raccolta dei suoi appunti, scritti e disegnati, delle lezioni svolte in aula e delle esercitazioni individuali. Gli elaborati scritti saranno oggetto di discussione e considerazioni critiche.
ENG
Exam: Compulsory oral exam; Individual essay; Group work;
The assessment of the students' work will be based on the results of the various exercise stages, on the one hand, and on the final oral examination, which, starting from the work carried out individually, will also have to give an account of the study of the texts examined during the lectures.
Compulsory oral test: each student, individually, will take an oral interview that will be the subject of the course examination. The topics covered in the oral examination will focus on the student's work in the exercises, his or her notes and the content of the lectures and specific bibliography.
Written work produced in groups: during the final examination, a collection of the exercises carried out during the semester by the students, organised in pairs, will be presented. The content of the exercises will be considered as source material for the questions and discussion during the oral examination.
Individual written work: each student will present a collection of his or her notes, written and drawn, from the classroom lectures and individual exercises at the oral examination. The written work will be the subject of discussion and critical consideration.
Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
Exam: Compulsory oral exam; Individual essay; Group essay;
The evaluation of the students' work will assess both the various steps of exercise and the final inteview. This exam will be individual and will focus also on the bibliography shared during the lectures.
Compulsory interview: each student, individually, will face an interview to pass the exam. The topics will focus on the bibliography, on the exercises made during the semester, and on the notes about the various lectures, provided by the same student.
Group graphic project: during the final exam the students will provide the collection of exercises made during the semester by the groups (couples) of students. The content of the exercises will be considered as a starting point for the colloquium.
Individual written notes: during the interview every student will provide also a collection of written and diagrammatic notes about the lectures. The way the student will have organized and arranged her/his book of notes will be object of discussion and critical considerations during the exam.
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.