PORTALE DELLA DIDATTICA

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Strategic marketing and products planning

01OFILO

A.A. 2025/26

Course Language

Inglese

Degree programme(s)

Master of science-level of the Bologna process in Automotive Engineering (Ingegneria Dell'Autoveicolo) - Torino

Course structure
Teaching Hours
Lecturers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Co-lectures
Espandi

Context
SSD CFU Activities Area context
ING-IND/35 6 F - Altre attività (art. 10) Altre conoscenze utili per l'inserimento nel mondo del lavoro
2024/25
Trasferire le nozioni generali di marketing strategico ed operativo, e le loro applicazioni al mondo dell¿auto. Evidenziare le interrelazioni tra Brand, Prodotti ed i Clienti, le metodologie impiegate per interpretare le esigenze del mercato. Definire i nuovi prodotti, vincoli e creatività. Impostare e pianificare un piano di marketing e prodotto. Conoscere i criteri di valutazione del ritorno economico atteso dei nuovi prodotti.
To transfer the general concepts of Strategic and Operational Marketing and their applications to the Automotive world. To point out the relationships between Brands, Products and Customers, the methodologies used to understand the market needs and how megatrends interact and reshape them. To define new Products, Constraints and Creativity. To set and arrange a Marketing and Product Plan with a strong focus on sustainability. To know the criteria for evaluating the economical expectations of New Products.
Conoscere i punti fondamentali di un piano strategico e operativo di marketing, la sua preparazione e successiva gestione. Acquisire la capacità di enucleare i valori di un brand, la loro implementazione sui prodotti e valutare l¿impatto dei diversi canali di comunicazione. Conoscere come valutare e cercare il posizionamento competitivo dei prodotti e del brand sul mercato. Conoscere il potenziale e metodologie di lavoro per il miglior customer relationship management, Come costruire il piano di sviluppo prodotto, e misurarne i risultati in termini economici
Knowledge of the basics of a strategic and operational Marketing Plan, its preparation and related management. To know: how to define the values of a Brand and of a Company; the Product implementation; the impact of different communication channels; how to evaluate and assess the competitive positioning of Products and Brands on the market; the potential and working methodology for the best Customer Relationship Management. Capability to develop a Marketing & Product Plan, and to measure the results from both the profitability and sustainability standpoint.
Avere una buona capacità di gestire il problem solving ed essere di mente aperta , cioè pronti ad accettare soluzioni multiple e diverse tra loro senza certezze.
To have interest in problem solving and an open mind: Marketing is not an exact and “written in stone” science.
Nozioni generali . cenni storici ed evoluzione del marketing . il marketing strategico ed operativo . gli strumenti di marketing . il marketing ed il mercato autoveicolistico Il marketing dell¿auto oggi . l¿ambiente esterno . il mercato e la sua segmentazione, la concorrenza . scenari e ricerche di mercato, i desideri futuri dei consumatori . le aziende, i brand, il posizionamento sul mercato e la percezione dei clienti Verso i prodotti futuri . la vision del brand . le previsioni di mercato/segmentazione, l¿analisi della concorrenza . i plus di prodotto del domani . la proposta di nuovi prodotti Il piano gamma prodotti . la strategia di sviluppo della gamma . la pianificazione dei nuovi prodotti . dal concept strategy al concept di prodotto . la griglia di prodotto e le sue potenzialità . lo sviluppo dei nuovi prodotti e loro maintenance Il marketing operativo e tattico . gli obiettivi di vendita e marketing . le strategie competitive . i mercati di commercializzazione . le politiche di prodotto, prezzo, promotion, place . le public relation e affairs . il calendario delle azioni Il ritorno economico dei nuovi prodotti e delle strategie di marketing . la valorizzazione dei risultati attesi . la verifica dei consuntivi Il marketing di domani . l¿evoluzione del marketing . i nuovi protagonisti
1. Marketing and Planning general concepts a. Historical outlines and Marketing Development – from Traditional to Digital Marketing b. The Imperative of Sustainability c. Strategic and Operational Marketing d. Marketing and Automotive Market Today 2. Automotive Market a. External Context and Macro-trends affecting the Industry; Carbon Net Zero industry b. The Market and its Breakdown, Competition and Competitive Positioning c. Consumers or Prosumers: present Needs and future Desires, Scenarios and Market Research 3. To Future Products a) What is a Product b) Brand and Branding c) Innovation d) The Advantages of Tomorrow’s Products. 4. The Proposal of New Products a) Product and Process Development Process b) Pricing Strategies c) Lifecycle Management 5. Principles of Communication Strategy a) Goals b) Integrated Marketing Communication c) Communication Channels d) Logo, Brand Identity and Brand Value 6. Economics and Corporate Finance a. Profit & Loss, Balance Sheet, Cash Flow b. Valuation methodologies c. Stock Markets 7. Tomorrow’s Marketing a. Marketing Evolution and Newcomers b. Sustainability & Marketing
Course characterized by strong industrial experience content as part of the Partnership Agreement among Politecnico di Torino and Stellantis.
Course characterized by strong industrial experience content. The lessons are held by Stellantis teachers, as part of the Partnership Agreement among Politecnico di Torino and Stellantis.
Le esercitazioni verteranno su: . Analisi SWOT . Ricerche di mercato . La comunicazione pubblicitaria . Definizione degli scenari . Testimonianze
The course is organized as follows: lessons in classroom (51 hours), exercises in classroom (9h). A mandatory project work will be assigned at the beginning of the course and it must be developed in groups of 3-5 members. The students must upload their work on Portale della Didattica at least 10 days before the first part of the exam (i.e before the written exam).
La documentazione è elaborata e messa a disposizione del docente. Testo di riferimento PRINCIPLES OF MARKETING- V Edition, KOTLER, PEARSON EDITION
Further readings for a deeper knowledge of the subject: 1. Marketing 4.0 – Philip Kotler, Hermawan Katrajaya, Iwan Setiwan 2. Purple Cow. Transforming your business by being remarkable – Seth Godin 3. The Carbon Almanac. It’s not too late – The Carbon Almanac Network. Foreword by Seth Godin
Slides; Dispense; Video lezioni dell’anno corrente; Video lezioni tratte da anni precedenti;
Lecture slides; Lecture notes; Video lectures (current year); Video lectures (previous years);
Modalità di esame: Prova scritta (in aula); Prova orale obbligatoria;
Exam: Written test; Compulsory oral exam;
... Esame scritto e orale
Gli studenti e le studentesse con disabilità o con Disturbi Specifici di Apprendimento (DSA), oltre alla segnalazione tramite procedura informatizzata, sono invitati a comunicare anche direttamente al/la docente titolare dell'insegnamento, con un preavviso non inferiore ad una settimana dall'avvio della sessione d'esame, gli strumenti compensativi concordati con l'Unità Special Needs, al fine di permettere al/la docente la declinazione più idonea in riferimento alla specifica tipologia di esame.
Exam: Written test; Compulsory oral exam;
The exam has the aim of evaluating the knowledge about the strategic and operational marketing, the automotive scenario and the strategies to be used to plan new products, the impact of different communication channels, evaluation and assessment of the competitive positioning of products and brands on the market, as well as their capability to develop a marketing and product plan for the launch of a new product/service measuring it from both the profitability and sustainability standpoints. The 2.5 hours written exam is composed of: • 6 open questions on the course topics, with grade for each answer from 0 to 5 points • 40% of the total final grade • the grade of the written exam (if accepted by the student) is valid for the entire academic year. The oral examination • Discussion focused on open points from the written test and additional questions on main topics of the course • 30% of the total final grade The project work • During the oral exam, students are requested to illustrate the Project Work assigned at the beginning of the course and developed in groups • The content and the individual illustration of the project work accounts for 30% of the total final grade • Students must upload the Project Work on Portale della Didattica at least 10 days before the written exam
In addition to the message sent by the online system, students with disabilities or Specific Learning Disorders (SLD) are invited to directly inform the professor in charge of the course about the special arrangements for the exam that have been agreed with the Special Needs Unit. The professor has to be informed at least one week before the beginning of the examination session in order to provide students with the most suitable arrangements for each specific type of exam.
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