PORTALE DELLA DIDATTICA

PORTALE DELLA DIDATTICA

PORTALE DELLA DIDATTICA

Elenco notifiche



Construction history studies. Approaches, methods, and research practices

01WAMRK

A.A. 2025/26

Course Language

Inglese

Degree programme(s)

Doctorate Research in Architettura. Storia E Progetto - Torino

Course structure
Teaching Hours
Lezioni 20
Lecturers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Co-lectures
Espandi

Context
SSD CFU Activities Area context
*** N/A *** 4    
Descrizione del corso Il corso di dottorato Construction History Studies. Approcci, temi e pratiche di ricerca in Italia e all’estero si configura come un ciclo seminariale volto ad esplorare criticamente l’evoluzione metodologica e teorica della storia della costruzione, intesa come campo di ricerca in costante ridefinizione tra saperi tecnico-scientifici e discipline umanistiche. La storia della costruzione si presenta infatti come una nuova disciplina ibrida e come un oggetto di confine situato all’intersezione tra le scienze e le tecniche, e le scienze umane e sociali (Becchi, Carvais, Sakarovitch 2018). Il corso mira a circoscrivere, attraverso una lettura critica e comparativa, i contenuti fondanti di questo settore, stimolando la discussione e la riflessione teorica sulla sua natura, sui suoi confini e sulle sue prospettive future. Attraverso una serie di seminari tematici condotti da studiosi internazionali su temi e ricerche di storia della costruzione fra età moderna e contemporanea, il corso propone una rassegna delle principali metodologie di indagine e dei diversi approcci alla storia della costruzione, affrontando questioni centrali quali la maturità teorica della disciplina, la scala di osservazione (locale, nazionale o globale), l’interazione con la pratica progettuale, la rilevanza delle fonti, il rapporto con le scienze della conservazione, e il contributo delle scienze sociali e culturali. Obiettivi formativi Il corso intende fornire agli studenti di dottorato strumenti teorici e metodologici per analizzare criticamente la storia della costruzione come ambito di ricerca autonomo ma interdisciplinare. Mira a promuovere una consapevolezza epistemologica rispetto ai presupposti e agli sviluppi della disciplina, stimolando la capacità di confrontare approcci e contesti diversi, di riconoscere l’apporto di varie tradizioni storiografiche e di elaborare riflessioni autonome. Il corso si propone inoltre di sviluppare competenze trasversali di lettura critica delle fonti, di articolazione di posizioni teoriche e di partecipazione attiva al dibattito scientifico internazionale.
Course Description The PhD course Construction History Studies: Approaches, Methods, and Research Practices in Italy and Abroad is structured as a seminar series aimed at critically exploring the methodological and theoretical development of construction history, understood as a research field in continual redefinition at the intersection of technical-scientific knowledge and the humanities. Construction history emerges as a hybrid and evolving discipline, occupying a liminal space between the sciences and technologies, and the human and social sciences (Becchi, Carvais, Sakarovitch 2018). The course outlines, through a critical and comparative reading, the foundational contents of this field, stimulating theoretical discussion and reflection on its nature, boundaries, and prospects. Through a series of thematic seminars delivered by internationally renowned scholars, exploring topics and research concerning the history of construction from the early modern period to the present day, the course offers a critical survey of the principal methodologies of enquiry and the diverse approaches to the discipline. It engages with key issues such as the theoretical development and maturity of the field, the scale of analysis—whether local, national, or global—the interplay with design practice, the significance and interpretation of sources, the relationship with conservation sciences, and the contributions of the social and cultural sciences. Learning Objectives The course provides PhD students with theoretical and methodological tools to critically analyse construction history as both an independent and interdisciplinary research field. It fosters epistemological awareness of the assumptions and developments in the discipline, encouraging students to compare different approaches and contexts, recognise the contributions of various historiographical traditions, and develop independent reflections. Furthermore, the course cultivates cross-disciplinary skills in source analysis, the articulation of theoretical positions, and active participation in international scholarly debates.
Conoscenze di base sulla storia della costruzione e sui metodi di ricerca storica. Conoscenza funzionale della lingua inglese.
Basic knowledge of construction history and historical research methods. Functional proficiency in English.
Struttura del corso Lezioni seminariali con discussione Tematiche affrontate nel corso: - Quadri teorici e prospettive storiografiche - Scale di analisi e prospettive interdisciplinari - Fonti, metodologie documentarie e pratiche di ricerca Il corso potrà coinvolgere, oltre ai proponenti, docenti invitati quali: Prof. Inge Bertels (University of Antwerp) / Prof. Stephanie Van De Voorde (Vrije Universiteit Brussel) Prof. Valèrie Nègre (Université Paris 1 Panthéon Sorbonne) / Juan Pablo Pekarek (Université Paris 1 Panthéon Sorbonne) Prof. João Mascarenhas-Mateus (University of Lisbon) Prof. Angelo Giuseppe Landi (Politecnico di Milano); Prof. Fabrizio De Cesaris (Sapienza Università di Roma); Prof. Mario Piana (Università IUAV di Venezia); Prof. Roberto Gargiani (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne); Prof. Francesca Albani (Università della Svizzera Italiana USI) Dr Francisco Mamami Fuentes (Center for the Latin American and Documentation, Universiteit van Amsterdam) Discipline coinvolte al Politecnico di Torino Storia dell’Architettura, Tecnologia dell’Architettura, Restauro, Progettazione Architettonica e Urbana. Output previsto Il corso si concluderà con un panel individuale in cui i partecipanti presenteranno riflessioni critiche attraverso casi di studio e sulla base dei temi affrontati al fine di consolidare le competenze acquisite e stimolare un confronto interdisciplinare tra dottorandi. Destinatari Dottorandi del Politecnico di Torino. Lingua del corso Il corso si terrà in lingua inglese, con eventuali contributi o interventi in italiano. In ogni caso, sarà garantita la fornitura di materiali didattici e di sintesi in inglese, così da assicurare la piena comprensione e partecipazione anche durante le sessioni condotte in italiano. Bibliografia essenziale A. Becchi, R. Carvais, J. Sakarovitch (dir), L’Histoire de la Construction / Construction History. Relevé d’un chantier européen / Survey of a European Building Site (I-II), Paris, 2018 B. Addis, Building: 3000 Years of Design Engineering and Construction, Phaidon, London, 2007 J. Heyman, The Stone Skeleton, Cambridge 1995
Course Structure Seminar-based lessons with discussion Main topics: - Theoretical frameworks and historiographical approaches - Scales of analysis and interdisciplinary dialogues - Sources, documentation, and research practices In addition to the course participants, the programme may also involve invited lecturers, including: Prof. Inge Bertels (University of Antwerp) / Prof. Stephanie Van De Voorde (Vrije Universiteit Brussel) Prof. Valèrie Nègre (Université Paris 1 Panthéon Sorbonne) / Juan Pablo Pekarek (Université Paris 1 Panthéon Sorbonne) Prof. João Mascarenhas-Mateus (University of Lisbon) Prof. Angelo Giuseppe Landi (Politecnico di Milano); Prof. Fabrizio De Cesaris (Sapienza Università di Roma); Prof. Mario Piana (Università IUAV di Venezia); Prof. Roberto Gargiani (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne); Prof. Francesca Albani (Università della Svizzera Italiana USI) Dr Francisco Mamami Fuentes (Center for the Latin American and Documentation, Universiteit van Amsterdam) Disciplines Involved at Politecnico di Torino History of Architecture, Architectural Technology, Restoration, Architectural and Urban Design. Expected Output The course concludes with an individual panel where participants present critical reflections through case studies based on the addressed themes, consolidating the acquired skills and fostering interdisciplinary discussions among PhD students. Target Audience PhD students at Politecnico di Torino. Language The course is conducted in English, with some contributions or sessions possibly held in Italian. In all cases, teaching materials and summaries are provided in English to ensure full understanding and participation, including during discussions conducted in Italian. Essential References A. Becchi, R. Carvais, J. Sakarovitch (dir), L’Histoire de la Construction / Construction History. Relevé d’un chantier européen / Survey of a European Building Site (I-II), Paris, 2018 B. Addis, Building: 3000 Years of Design Engineering and Construction, Phaidon, London, 2007 J. Heyman, The Stone Skeleton, Cambridge 1995
In presenza
On site
Presentazione orale
Oral presentation
P.D.1-1 - Gennaio
P.D.1-1 - January