PORTALE DELLA DIDATTICA

PORTALE DELLA DIDATTICA

PORTALE DELLA DIDATTICA

Elenco notifiche



From strategic to localized indicators: an innovative knowledge system for the sustainability assessment of urban projects

01WBWRS

A.A. 2025/26

Course Language

Inglese

Degree programme(s)

Doctorate Research in Urban And Regional Development - Torino

Course structure
Teaching Hours
Lezioni 8
Esercitazioni in aula 7
Lecturers
Teacher Status SSD h.Les h.Ex h.Lab h.Tut Years teaching
Abastante Francesca   Professore Associato CEAR-03/C 8 0 0 0 1
Co-lectures
Espandi

Context
SSD CFU Activities Area context
*** N/A *** 3    
Questo insegnamento è parte del percorso "Spatial Planning, Evaluation and Management" del dottorato in Urban and Regional Development. Il corso è strutturato come un “Problem-based learning” che combina lezioni teoriche e applicazioni pratiche. Verrà proposto un caso di studio reale da affrontare con il sistema di conoscenza GLOSSA debitamente illustrato. Segue un'agenda preliminare: Giorno 1 (4 ore) Introduzione al corso (lezione teorica) Il progetto GLOSSA (lezione teorica) Il ruolo delle analisi multicriteriali per la localizzazione degli indicatori operativi (lezione teorica) Descrizione del caso di studio (lezione teorica) Giorno 2 (7 ore) L'IBTool, come si applica (lezione teorica) Sviluppo di strategie alternative (Applicazione) Definizione dei KPI (Applicazione) Giorno 3 (4 ore) Definizione degli indici sintetici di sostenibilità (Applicazione) Debriefing e discussione (Discussione) Al termine del corso, ci aspettiamo che gli studenti siano in grado di comprendere l'importanza della localizzazione degli indicatori come passaggio fondamentale dalle strategie alle azioni operative. Gli studenti saranno in grado di condurre ricerche nel campo della progettazione urbana integrando teoria e pratica e applicando conoscenze e competenze provenienti da più campi per sviluppare soluzioni praticabili che definiscano i problemi urbani. In particolare, i dottorandi svilupperanno capacità di pensiero critico nel prendere decisioni caratterizzate da un alto livello di incertezza e complessità. Allo stesso tempo, grazie all'elevato livello di interazione richiesto, impareranno a gestire situazioni specifiche e conflittuali che spesso caratterizzano la progettazione delle trasformazioni territoriali urbane. Infine, gli studenti potranno anche riflettere sul valore aggiunto che gli indicatori, come strumenti di valutazione, e le analisi multicriteriali possono avere nella comprensione e nella risoluzione delle dinamiche territoriali.
This PhD course is part of the thematic path "Spatial Planning, Evaluation and Management" of the PhD programme in Urban and Regional Development. The course is structured as a “Problem-based learning” combining theoretical lectures and practical application. A real case study will be proposed to be tackled with the GLOSSA knowledge system duly illustrated. A preliminary agenda follows: Day 1 (4 hours) Introduction to the Course (Theoretical lecture) The GLOSSA project (Theoretical lecture) The role of multicriteria analyses to localize operative indicators (Theoretical lecture) Description of the case study (Theoretical lecture) Day 2 (7 hours) The IBTool, how to apply (Theoretical lecture) Developing alternative strategies (Application) Definition of the KPIs (Application) Day 3 (4 hours) Definition of sustainability synthetic indexes (Application) Debriefing and discussion (Discussion) At the end of the course, we expect students to be able to understand the importance of indicator localization as a fundamental step from strategies to operational actions. Students will be able to conduct research in the field of urban design by integrating theory and practice and applying knowledge and skills from multiple fields to develop viable solutions defining urban problems. In particular, the PhD students will develop critical thinking skills in making decisions characterized by a high level of uncertainty and complexity. At the same time, thanks to the high level of interaction required, they will learn to manage specific and conflicting situations that often characterize the design of urban territorial transformations. Finally, students will also be able to reflect on the added value that indicators, as evaluation tools, and multi-criteria analyses can have in understanding and resolving territorial dynamics.
Sebbene non vi siano prerequisiti fissi, sarebbe utile che gli studenti avessero una certa conoscenza della pianificazione territoriale, urbana, distrettuale o architettonica
Although there are no fixed prerequisites, it would be useful for students to have some knowledge of territorial, urban, district OR architectural planning
Il corso (15 ore) è strutturato come un workshop e offre un sistema di conoscenze per supportare I processi decisionali nei progetti di trasformazione urbana in linea con il quadro di sviluppo delineato dal PNRR (Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza, 2021), l’Agenda 2030 e lo SDG11, volti a promuovere lo sviluppo sostenibile delle città. Il corso affronta un'esigenza specifica derivante da circostanze eccezionali: la disponibilità di risorse finanziarie per le Pubbliche Amministrazioni (PA), che consentano la tanto attesa transizione verso la sostenibilità. Oggi la sfida è quella di individuare procedure di valutazione che possano supportare i progetti di trasformazione urbana e che siano al contempo scientificamente solide e operativamente efficaci per gli stakeholder territoriali (decisori pubblici e progettisti). In linea con l'Agenda 2030 e con gli obiettivi e le missioni del PNRR, la valutazione e la misurazione attraverso la localizzazione di indicatori strategici servono come strumenti chiave per superare le sfide economiche, sociali e ambientali attraverso il coordinamento tra i livelli nazionale, regionale e locale. L'approccio teorico e operativo proposto in questo corso si allinea con questo obiettivo, supportando gli attori territoriali in diverse attività quali: i) identificazione delle aree urbane da trasformare; ii) sviluppo di progetti di trasformazione urbana ammissibili al finanziamento; iii) valutazione dei progetti di trasformazione urbana presentati; iv) monitoraggio della performance dei progetti finanziati. Il corso promuove l'adozione di un sistema di conoscenze basato sullo studio e la definizione di indicatori strategici e operativi (Battisti, 2023; Guarini et al., 2021) supportati dall'applicazione di modelli di valutazione multicriteriali (Greco et al., 2016). Il sistema di conoscenze comprende: i) la definizione e l'applicazione di un set di indicatori operativi concepiti come modelli teorici per guidare l'implementazione di progetti di trasformazione urbana, quantificando e certificando le loro prestazioni attraverso metodologie induttive e deduttive (Abastante & Mecca, 2025; Kim, 2016; Hiremath et al., 2013); ii) la definizione di strategie di progettazione a scala di distretto utilizzando un innovativo software multicriteriale chiamato Indicators' Based Tool (IBTool). L'IBTool sarà applicato nel corso per gestire l'insieme di indicatori operativi identificati attraverso il Fuzzy Delphi Method (FDM, Kuo & Chen, 2008), selezionare i Key Performance Indicators (KPIs) identificandone un ordinamento di priorità utilizzando il Best-Worst Method (BWM, Rezaei 2015), e ricavare un indice sintetico di sostenibilità per le alternative progettuali proposte attraverso la Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS, Hwang et al., 1993). Il sistema di conoscenza presentato in questo corso è stato teorizzato, sviluppato e testato nell'ambito del progetto di ricerca GLOSSA (a GLOcal Knowledge-System for the Sustainable Assessment of Urban Projects - glossaknowledge.com), finanziato come Progetto di Rilevante Interesse Nazionale (PRIN) e coordinato dal Politecnico di Torino (Prof.ssa Francesca Abastante), dall'Università Federico II di Napoli (Dr. Giuliano Poli) e dall'Università degli studi di Cagliari (Dr. Francesco Piras).
The course (15 hours) is structured as a workshop and offers a knowledge system to support decision-making in urban transformation projects. This is in line with the development framework outlined by the NRRP (National Recovery and Resilience Plan, 2021), the 2030Agenda, and Sustainable Development Goal 11 (SDG11), aimed at promoting the sustainable development of cities. The course addresses a specific need arising from the exceptional circumstances of the present moment: the availability of financial resources for Public Administrations (PAs), enabling the long-awaited transition toward sustainability. Today, the challenge is to identify assessment procedures that can support urban transformation projects while being both scientifically robust and operationally effective for territorial stakeholders (public decision-makers and planners/designers). In line with the 2030Agenda and the objectives and missions of the NRRP, evaluation and measurement through the localization of strategic indicators serve as key tools to overcome economic, social, and environmental challenges through coordination between national, regional, and local levels. The theoretical and operational approach proposed in this course aligns with this goal by supporting territorial stakeholders in: i) identifying urban areas for transformation; ii) developing urban transformation projects eligible for funding; iii) assessing submitted urban transformation projects; iv) monitoring the performance of funded projects. The course promotes the adoption of a knowledge system based on the study and definition of strategic and operational indicators (Battisti, 2023; Guarini et al., 2021) supported by the application of multicriteria evaluation models (Greco et al., 2016). The knowledge system includes: i) the definition and application of a set of operational indicators conceived as theoretical models to guide the implementation of urban transformation projects, quantifying and certifying their performance through inductive and deductive methodologies (Abastante & Mecca, 2025; Kim, 2016; Hiremath et al., 2013); ii) the definition of district-scale design strategies using an innovative multicriteria software called Indicators’ Based Tool (IBTool). The IBTool will be applied to manage the set of operational indicators identified through the Fuzzy Delphi Method (FDM, Kuo & Chen, 2008), select Key Performance Indicators (KPIs) by assigning priority rankings using the Best-Worst Method (BWM, Rezaei 2015), and derive a synthetic sustainability index for the proposed project alternatives through the Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS, Hwang et al., 1993). The knowledge system presented in this course has been theorized and implemented within the framework of the GLOSSA research project (a GLOcal Knowledge-System for the Sustainable Assessment of Urban Projects - glossaknowledge.com), funded as a Project of Relevant National Interest (PRIN) and coordinated by the Politecnico di Torino (Prof. Francesca Abastante), the Università Federico II di Napoli (Dr. Giuliano Poli), and Università degli studi di Cagliari (Dr. Francesco Piras).
In presenza
On site
Sviluppo di project work in team
Team project work development
P.D.2-2 - Aprile
P.D.2-2 - April
Il corso si svolgerà nel periodo Marzo/Aprile 2026, presso il Castello del Valentino del Politecnico di Torino. RELAZIONE FINALE DI GRUPPO Gli studenti lavoreranno in piccoli gruppi. Al termine del corso, ogni gruppo dovrà consegnare una relazione che illustri: le basi del lavoro; le riflessioni sul sistema di conoscenza proposto; i risultati ottenuti attraverso l'uso dell'IBTool; una spiegazione dettagliata delle logiche che hanno portato i gruppi a prendere determinate decisioni. Le relazioni dovranno contenere tra le 4.000 e le 5.000 parole e seguire il formato fornito dal docente. Devono essere consegnate entro un mese dalla conclusione del modulo. Saranno valutate in base alla chiarezza della presentazione, alla correttezza dei contenuti, alla capacità critica. Ogni dottorando sarà valutato in base alla relazione consegnata, alla frequenza alle lezioni, alla capacità di interagire con compagni e docenti e alla capacità di presentare e argomentare le scelte fatte all'interno del gruppo di lavoro. BIBLIOGRAFIA Abastante F., Lami I.M., Gaballo, M. (2021). Pursuing the SDG11 targets: The role of the sustainability protocols. Sustainability, 13, 7, 3858 European Commission (2020). Circular Economy. Principles for Buildings Design. Available at: ec.europa.eu/docsroom/documents/39984 Greco, S., Figueira, J., & Ehrgott, M. (2016). Multiple criteria decision analysis (Vol. 37). New York: springer. Hwang, C. L., Lai, Y. J., & Liu, T. Y. (1993). A new approach for multiple objective decision making. Computers & operations research, 20(8), 889-899. Kim, R.E. (2016), The Nexus between International Law and the Sustainable Development Goals. RECIEL, 25, pp. 15-26. https://doi.org/10.1111/reel.12148 Kuo, Y. F., & Chen, P. C. (2008). Constructing performance appraisal indicators for mobility of the service industries using Fuzzy Delphi Method. Expert systems with applications, 35(4), 1930-1939. Lami, I.M., Abastante, F., Gaballo, M., Mecca, B., Todella, E. (2023). Fostering sustainable cities through additional SDG11-related indicators. Valori e Valutazioni, 32, pp. 45-61. Lami, I.M., Abastante, F., Mecca, B., Todella, E. (2024). Maps and SDG11: A complex but possible relationship. International Journal of Sustainable Development and Planning, 19(4), pp. 1217-1237. Rezaei, J. (2015). Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega, 53, 49-57.
The course will take place in the period March/April 2026, in the Valentino Castle of the Politecnico di Torino. PROJECT WORK The students will work in small groups. At the end of the course, each group is required to deliver a report illustrating: the basic grounds of the work; reflections about the knowledge system proposed; the results obtained through the use of the IBTool; a detailed explanation of the logics that led the groups taking specific decisions. The reports should count between 4.000 and 5.000 words, and follow the format provided by the teacher. They must be delivered within one month since the conclusion of the module. They will be assessed basing on clarity of presentation, correctness of content, critical capacity. Each PhD candidate will be evaluated basing on the report delivered, the attendance to the lectures, the ability of interacting with classmates and teachers and the capacity to present and argue the choices made within the working group. REFERENCES Abastante F., Lami I.M., Gaballo, M. (2021). Pursuing the SDG11 targets: The role of the sustainability protocols. Sustainability, 13, 7, 3858 European Commission (2020). Circular Economy. Principles for Buildings Design. Available at: ec.europa.eu/docsroom/documents/39984 Greco, S., Figueira, J., & Ehrgott, M. (2016). Multiple criteria decision analysis (Vol. 37). New York: springer. Hwang, C. L., Lai, Y. J., & Liu, T. Y. (1993). A new approach for multiple objective decision making. Computers & operations research, 20(8), 889-899. Kim, R.E. (2016), The Nexus between International Law and the Sustainable Development Goals. RECIEL, 25, pp. 15-26. https://doi.org/10.1111/reel.12148 Kuo, Y. F., & Chen, P. C. (2008). Constructing performance appraisal indicators for mobility of the service industries using Fuzzy Delphi Method. Expert systems with applications, 35(4), 1930-1939. Lami, I.M., Abastante, F., Gaballo, M., Mecca, B., Todella, E. (2023). Fostering sustainable cities through additional SDG11-related indicators. Valori e Valutazioni, 32, pp. 45-61. Lami, I.M., Abastante, F., Mecca, B., Todella, E. (2024). Maps and SDG11: A complex but possible relationship. International Journal of Sustainable Development and Planning, 19(4), pp. 1217-1237. Rezaei, J. (2015). Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega, 53, 49-57.